۰ نفر

وزارت نفت به شبه‌افکنی‌ها درباره کرسنت پاسخ داد

۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 175132
وزارت نفت به شبه‌افکنی‌ها درباره کرسنت پاسخ داد

روابط عمومی وزارت نفت به «شبهه افکنی های تکراری دلواپسان درباره سرنوشت طرح صادرات گاز به امارات (کرسنت)» اشاره و دلایل سکوت این وزارتخانه را اعلام کرد.

وزارت نفت امروز(دوشنبه) با «تکراری دانستن شبه افکنی های دلواپسان نسبت به سرنوشت قرارداد کرسنت» تاکید کرد، «با توجه به حساسیت موضوع و تاکید مراجع عالی ذی صلاح به سکوت وزارت نفت تا تعیین تکلیف نهایی پرونده، از اطلاع رسانی مستمر درباره جزییات خودداری شده است.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «وزارت نفت سخنان شنیدنی بسیاری در این زمینه دارد که در وقت مقتضی آنها را به اطلاع مردم ایران خواهد رساند.»

«هرگاه تیم حقوقی وزارت نفت در جریان این پرونده گشایشی یابد، جریانی خاص در داخل اعداد و ارقامی را به عنوان خسارت وارد منتشر می کند که نه تنها طرف مقابل داعیه آن را ندارد بلکه با استناد به همین اظهارات و جوسازی های رسانه ای در پی تقویت ادعای خود بر می آید.»

 وزارت نفت همچنین اعلام کرد، «جلسه استماع اظهارات طرفین، در نوامبر 2016 به پایان رسیده و صدور حکم به ماه های آینده موکول شده است.»

«وزارت نفت همان گونه که باوجود داشتن حرف های ناگوار برای مخالفان داخلی، سکوت پیشه کرده، آنها را نیز به صبر و سکوت و البته اندکی تقوا توصیه می کند.»

قرارداد معروف به «کرسنت» بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. مذاکرات اولیه این قرارداد از سال 1377( ۱۹۹۷) آغاز و در نهایت در سال 1381( ۲۰۰۱) منجر به تفاهم و امضای نهایی قرارداد شد.

براساس مفاد این قرارداد، قرار بود گاز میدان سلمان به امارات صادر شود. اما بدلیل مشکلات مطرح شده در بحث قیمت گاز، به دعوای شرکت ملی نفت ایران و کرسنت منجر و به دیوان داوری کشیده شد.

در این رابطه علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت دیروز(یکشنبه) اعلام کرد، 2 هفته است که به شرکت اماراتی نامه زده‌ و به آنها اعلام کرده‌ایم که براساس قرارداد کرسنت و با قیمت جدید گاز حاضریم به امارات گاز صادر کنیم. شرکت اماراتی از این موضوع استقبال کرده و اکنون در حال بررسی‌های فنی است و بزودی این قرارداد که هنوز جریان دارد، اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، قرار است با شروع صادرات گاز به امارات، وزیر نفت جزئیات بیشتر و خبرهای خوشی در مورد این قرارداد بدهد.