۰ نفر

عسلویه مقر ٣غول نفتی

۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 174383
عسلویه مقر ٣غول نفتی

هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت دیروز بدون حضور وزیر نفت آغاز به کار کرد.

 در این همایش که تنها سه سخنران داشت، مرضیه شاهدائی، معاون وزیر در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حبیب‌الله بیطرف معاون پژوهش و توسعه وزیر نفت به نمایندگی از وزارت نفت و وحید احمدی، معاون پژوهش‌ و ‌فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور داشتند. شاهدائی در این نشست، خبر از مذاکره با شل، توتال و باسف(BASF) برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی داد.

‌ مذاکره با شل، توتال و باسف برای سرمایه‌گذاری در  پتروشیمی ایران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: ما قبلا تفاهم‌نامه همکاری با شرکت توتال فرانسه امضا کرده بودیم و در حاشیه سفر مقامات فرانسه به ایران، مذاکراتی با مدیران این شرکت فرانسوی انجام شد که جنبه رسمی‌تری داشت.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «هنوز پروژه‌ای برای شرکت توتال تعریف نشده است»، گفت: با مدیران توتال در تهران مذاکراتی به منظور ساخت یک مجتمع پتروشیمی با هدف تولید اتیلن و پلی‌اتیلن انجام شد. پروژه هنوز کامل تعریف نشده اما آنچه هست اجرای یک واحد الفین واحدهای پلی‌الفینی و پلیمری در منطقه عسلویه است که با همکاری مشترک شرکت توتال و هلدینگ

خلیج فارس انجام خواهد شد. وی افزود: هرگاه پروژه‌ای تعریف شد و به مرحله امضای قرارداد رسیدیم، آن‌گاه می‌توان درباره حجم سرمایه‌گذاری توتال در صنعت پتروشیمی صحبت کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره حضور شرکت باسف آلمان در صنعت پتروشیمی ایران گفت: ما مذاکراتی با این شرکت آلمانی داشته‌ایم که در تشکیل زنجیره ارزش با صنعت پتروشیمی ایران همکاری کند، این شرکت آلمانی نیز در این زمینه ابراز تمایل کرده اما هنوز این مذاکرات ادامه دارد و به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: مذاکرات با شرکت شل انگلیس نیز برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی بود که همانند توتال بتوانیم با همکاری مشترک طرح‌های پتروشیمی را توسعه دهیم اما هنوز این مذاکرات نهایی نشده و در حد همان تفاهم‌نامه است.

‌ جذب سرمایه‌های سرگردان

شاهدائی جذب سرمایه‌های سرگردان را از برنامه‌های تأمین مالی صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: قانون بودجه و بانک مرکزی این اجازه را به صندوق‌های پروژه داده است تا سرمایه‌های سرگردان را جذب کنند و در طرح‌های مختلف پتروشیمی که بازدهی بسیار بالایی هم دارد استفاده کنند؛ از این‌رو به دنبال ایجاد صندوق‌های پروژه هستیم. ما نمی‌توانیم اوراق مشارکت برای پروژه‌ها عرضه کنیم اما خود پروژه‌ها می‌توانند به عرضه اوراق مشارکت اقدام کنند.

‌ دولت به دنبال ارزش‌آفرینی بیشتر از گاز طبیعی است

او همچنین در این مراسم، با بیان اینکه «دولت به دنبال ارزش‌آفرینی بیشتر از گاز طبیعی است»، گفت: با توجه به فراوانی گاز طبیعی در کشور و لزوم ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر از این نعمت خدادادی، تبدیل گاز طبیعی به محصولات پتروشیمی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

شاهدائی افزود: امروزه با پیشرفت و رشد روزافزون جوامع در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، تولیدی و فناوری، اهمیت علم و دانش افزایش یافته است و با سرلوحه قراردادن فرمایشات مقام معظم رهبری، مدل جدیدی را که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، به نام اقتصاد دانش‌بنیان مطرح کرده است.

وی افزود: این اقتصاد مبتنی بر علم و دانش با وقوع تحولات علمی و تحقیقاتی، دگرگونی عمیقی در عرصه رشد و توسعه پایدار جامعه و تولید اقتصادی  ایجاد می‌کند. معاون وزیر نفت با بیان اینکه «شرکت‌های پژوهشی و فناوری باید بتوانند بر پایه زیرساخت‌ها، منابع و سرمایه‌های مادی و معنوی به دستاوردهای ارزشمندی نائل شوند»، گفت: این وظیفه همه ماست تا با ارج‌نهادن به تلاش‌های علمی در کشور که گام نخست تکیه بر توان داخل است، سهمی در توسعه اقتصادی و باور ملی در سطح همه اقشار جامعه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: با توجه به فراوانی گاز طبیعی در کشور و لزوم ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر از این نعمت خدادادی، تبدیل گاز طبیعی به محصولات پتروشیمی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است که به لطف خداوند در برنامه‌های از پیش تدوین‌شده توانسته‌ایم دستاوردهای بومی ارزشمندی را به صنعت ارائه دهیم.

‌ سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش نفت ٢٠ تا ٣٠ درصد افزایش درآمد به دنبال دارد

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت هم در این همایـش گفت: رقم اعتبارات از ٠,٦٤ درصد تا ٠.٧٢ درصد بوده است و اگــر رقــم اعتــبـار اختصاص‌یافته را نسبت به تولید ناخالص ملی حساب کنیم ٠.٤ خواهد بود و این رقم نسبت به بودجه شرکت‌های داخلی نیز ٠.١ است.

حبیب‌اله بیطرف افزود: پژوهش و فناوری زیربنای توسعه کشور است و به عنوان پیشتاز فعالیت صنعتی محسوب می‌شود. تحرکات علمی و پژوهشی و فناوری مغز فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی است و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد، بهره زیادی به دست خواهد آمد. بیطرف با بیان اینکه آمریکا بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش را به خود اختصاص داده، چین و ژاپن را دیگر کشورهایی عنوان کرد که در این زمینه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را داشته‌اند.

وی در مقایسه طرح‌های توسعه نسبت به فروش نیز گفت: در بخش صنعت این رقم ۷.۵ درصد فروش شرکت‌های ‌ICT در ایران است؛ همچنین سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه  صنعت پتروشیمی سه درصد و در بخش نفت و گاز و فروش نیز جمعا ٠,٣ درصد است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت بودجه تحقیقی برای پنج سال را ۲.۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌های نفتی بین‌المللی سالانه به طور متوسط یک میلیارد دلار در بخش تحقیق سرمایه‌گذاری می‌کنند که این رقم در کشور چین به‌تنهایی دو میلیارد دلار است.

بیطرف افزود: کشورهایی که شرکت ملی نفت دارند به‌طور متوسط یک تا دو میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی اشاره کرد که از بین ۱۲ تکنولوژی که به عنوان تکنولوژی‌های آینده مدنظر است اگر در بخش تکنولوژی مربوط به اکتشاف و استحصال ۳.۶ تا ۶.۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش درآمد خواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به قدم‌های برداشته‌شده در صنعت نفت جهت توسعه امر پژوهش و فناوری در بخش بالادست اظهار کرد: در این راستا از ظرفیت دانشگاه‌ها برای ایجاد انستیتوی تخصصی مهندسی مخزن استفاده شده است به این ترتیب که با ۹ دانشگاه قرارداد منعقد شده و بر این اساس وزارت نفت به عنوان سیاست‌گذار و شرکت ملی نفت تأمین مالی را بر عهده خواهد داشت و در بخش پایین‌دست نیز ۱۲ قرارداد با ۱۲ دانشگاه کشور منعقد شده که شرکت‌ها می‌توانند جوینت خارجی داشته باشند و در این بخش نیز وزارت نفت به عنوان سیاست‌گذار و پتروشیمی، گاز و پالایش نیز تأمین‌کننده مالی خواهند بود.

‌ نفت نقمت و مایه دردسر نیست

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت: با این نظر برخی که می‌گویند نفت مایه دردسر کشورهای دارنده ذخایر نفتی است مخالفم و به اعتقاد من این طرز تفکر بسیار اشتباه است چراکه نفت می‌تواند مبنای توسعه علم و پیشرفت یک کشور باشد.

وحید احمدی افزود: توسعه تعامل با دانشگاه‌ها و امضای قراردادها و موافقت‌نامه‌های متعدد شرکت‌های اصلی زیرمجموعه وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از افتخارات این وزارتخانه است. برقراری چنین ارتباط مؤثری میان صنعت و دانشگاه در تاریخ صنعت نفت بی‌سابقه بوده و از این بابت از مهندس زنگنه و مجموعه وزارت نفت که مسیر ارتباط با دانشگاه‌ها را هموار کردند، قدردانی می‌کنیم.