۰ نفر

خط قرمز آبی

۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۱۴
کد خبر: 173124
خط قرمز آبی

مساله کیفیت آب یکی از موضوعات بسیار مهم در وزارت نیرو است که طبق گفته مسوولان آبی کشور حتی اگر مساله کمیت نیز با مشکل روبرو شود، وزارت نیرو برای تامین آب یا کیفیت کوتاهی نخواهد کرد.

آن‌طور که از گفته‌های وزارت نیرویی‌ها برداشت می‌شود کیفیت آب خط قرمز اصلی این وزارتخانه تعریف شده است تا جایی که به‌گفته رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت کیفیت آب شرب که در کشور مطابق با استانداردهای بین المللی و تایید دستگاه های نظارتی عرضه می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه کیفیت آب شرب در کشور به طور مستمر با پیشرفته ترین تاسیسات و تجهیزات در حال کنترل است و فقط در تهران سه دانشگاه علوم پزشکی همراه با دیگر نهادهای متولی به این مهم می پردازند بر این باور است که نیترات با دقت بالا در آزمایشگاه ها کنترل می شود که منشا اصلی آن چاه های جذبی خانه هاست.

میدانی با بیان اینکه حد مجاز آرسنیک در آب شرب باید ppb ۱۰ (قسمت در میلیارد) باشد که با دستگاه های اندازه گیری بخوبی پایش می‌شود، معتقد است که در حال حاضر تهدید کانون های آلاینده منابع آبی در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب بسیار جدی است.

به‌گفته این مقام مسوول بررسی این امر از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است اما تجهیز نشده‌اند، گفت: کشور از نظر صنعتی و شهرنشینی در حال توسعه است و بر این اساس، باید مراقب مسائلی همچون ورود شیرابه زباله ها به آب، استفاده از کودها و سموم شیمیایی و تعادل جمعیت دام و مرتع بود.

چندی پیش نیز ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد که با وجود نوسان کمّی آب در سال های گذشته، کشور هیچگاه با نوسان کیفی روبرو نبوده و کیفیت آب شرب مورد استفاده مردم بویژه در کلانشهرها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

البته در این میان نگرانی‌هایی نیز برای کیفیت آب کشور وجود دارد به‌طوری که طبق گفته‌های علی‌اصغر قانع، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و خشکسالی‌های پی در پی احتمال می‌رود که در برخی نقاط شاهد تغییر کیفی آب باشیم.

وی تنها راه مدیریت و حل این مساله را مدیریت مصرف دانست و افزود: تنها از طریق مدیریت مصرف و تقاضا می‌توان این بحران را مدیریت کرد چراکه کیفیت آب در نقاطی که بیش تر از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنند مورد تهدید است، به عبارت دیگر در این مناطق به دلیل برداشت بیش از حد که صورت می‌گیرد، بعضا ممکن است شاهد تغییرات کیفی در آب باشیم.

اما در مجموع آنچه که از تحقیقات آزمایشگاهی برآورد می‌شود این است که کیفیت آب ایران در مجموع و به‌طور کلی توانسته جایگاه خوبی را بدست آورد و این مساله نیز مورد تایید کشورهای خارجی نیز قرار گرفته، البته تمرکز صحبت‌هایی که در مورد کیفیت آب ایران شده بیشتر معطوف به پایتخت است.

به‌طوری‌که ملانی شولتز فان هیگن وزیر محیط زیست هلند بر این باور است که سیستم موجود در تهران بسیار پیشرفته و کیفیت آب تهران واقعا شگفت انگیز است اما اگر تکنولوژی‌های مدرن تری به این سیستم اضافه شود قطعا نتایج بهتری می‌توان کسب کرد.

وزارت نیرو اولویت اصلی و به نوعی خط قرمز خود را ارتقا کیفیت آب در تمام نقاط کشور تعریف کرده و به همین منظور نیز استراتژی و برنامه‌ریزی منجمی را در نظر گرفته است اما با این وجود با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی نمی‌توان انتظار کیفی بودن آب را نیز در تمام ایران داشت.