۰ نفر

چطور هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهیم؟

۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۴۵
کد خبر: 172005
چطور هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهیم؟

آیا تا کنون به این نکته توجه کرده‌اید که گاهی حتی خاموش بودن دستگاه های الکترونیکی نیز نمی تواند مانع از هدر رفتن انرژی شود؟

در برخی موارد، خاموش بودن دستگاه های الکترونیکی نیز نمی تواند مانع از هدر رفتن انرژی شود. بسیاری از دستگاه های امروزی مانند تلویزیون ها و گیرنده های دیجیتال، هنگام خاموش شدن به حالت آماده به کار یا همان استند بای می روند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از العالم، در این حالت، وسایل به طور کامل خاموش نمی شوند. انجام به روز رسانی و ضبط برنامه ها می تواند در شرایط مذکور انجام شود. به همین دلیل، مصرف انرژی همچنان ادامه دارد. از این مسئله با عنوان مانند «هدر رفت انرژی» یا «vampire energy» نام برده می شود. این گونه موارد، ۱۰ درصد هزینه ماهانه برق شما را تشکیل می دهند. در این مقاله قصد داریم راه های کاهش هزینه ناشی از مصرف برق را برای شما بیان کنیم.

تلویزیون ها و گیرنده های دیجیتال، تنها اعضای پرمصرف خانه نیستند. اگر دقت کرده باشید، برخی دستگاه ها در طول هفته ۲۴ ساعته به برق متصل اند. شارژرهای موبایل هنگام عدم استفاده، روزانه ۲۶ وات برق مصرف می کنند. لپ تاپ ها نیز به همین ترتیب ۴٫۴۲ وات برق را هدر می دهند و اگر به دستگاهی با شارژ ۱۰۰ درصد متصل باشند، این میزان به ۲۹٫۵ وات در روز خواهد رسید.

برق خانه را برای مصرف اضافی چک کنید

سیستم تهویه مطبوع، آب گرم کن و سامانه گرمایشی خود را خاموش کنید. حالا دیگر لوازم خانه را خاموش نمایید اما آن ها را از برق نکشید. سپس نسبت به چک کردن کنتور برق خود اقدام نمایید. اگر اعداد و شماره ها همان مقادیر قبلی را نشان می دهند، وسایل شما همچنان در حال مصرف انرژی هستند. استفاده از دستگاه هایی که میزان مصرف وسایل را اندازه گیری می کنند نیز می تواند راه گشا باشد.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

ساده ترین راه کاری که برای این مسئله وجود دارد، کشیدن دوشاخ وسایل از پریزهای برق است، اما مسلما این راه، روش دلخواه و مطلوب نیست؛ به خصوص اگر پریزهای برق در مکان های نامناسبی قرار داشته باشند.

یکی از کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد، استفاده از سه راهی ها یا محافظ هاست. شما می توانید هنگام عدم استفاده از وسایل، کلید آن ها را خاموش کنید تا برق تمامی دستگاه های متصل به آن قطع گردد.برخی از آن ها به کنترل از راه دور نیز مجهز هستند و این کار را برای شما بسیار آسان خواهد نمود.

 محافظ های هوشمند این کار را باز هم برای شما آسان تر می کنند. آن ها برای وسایل مختلفی طراحی شده اند. برخی محافظ های هوشمند در مواردی استفاده می شوند که به روشن بودن ۲۴ ساعته وسایل نیاز باشد. برخی دیگر نیز برای اتصال وسایل در حالت استند بای به کار می روند. هنگام جدا کردن شاژر از پریز و یا درآوردن دستگاه از شارژ، محافظ متوجه قضیه می شود و تمام برق را قطع می کند.

پریزهای قابل برنامه ریزی نیز دیگر راه حل در این زمینه هستند. آن ها می توانند با استفاده از اپلیکیشن، برای خاموش شدن در زمانی خاص تنظیم شوند.

لوازم خانگی پرمصرف را تعویض کنید

در برخی موارد، جایگزین نمودن وسایل قدیمی با لوازم جدید، می تواند بهترین راه حل باشد. یخچال ها و فریزرهای قدیمی می توانند هزینه برق شما را تا میزان قابل توجهی بالا ببرند.