۰ نفر

افزایش قیمت نفت

درآمد نفتی ایران امسال به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۵۲
کد خبر: 171061
درآمد نفتی ایران امسال به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نفت با بیان اینکه برآورد می‌شود فروش نفت و میعانات گازی تا پایان سال به ۴۱ میلیارد دلار برسد، اظهار کرد: البته به این معنی نیست که ۴۱ میلیارد دلار وصولی داریم، زیرا وصولی‌ها با چند ماه تاخیر حاصل می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت طرح‌های متعددی در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا کرده است، توضیح داد: یکی از این طرح‌ها افزایش تولید گاز، مخصوصاً در میدان پارس جنوبی بوده که تا پایان سال می‌توان گفت در این دوره از ۱۱ فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده که فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ قبلا افتتاح شده و فازهای ۱۹، ۱۷، ۱۸، ۲۰ و ۲۱ امسال افتتاح خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به تولید نفت ایران اظهار کرد: در بخش افزایش تولید نفت مخصوصا از میدان‌های مشترک بخشی را انجام دادیم که مربوط به میادین غرب کارون می‌شود و تا آخر امسال نیز ظرفیت تولید ما از میادین غرب کارون اضافه می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به بخش پتروشیمی تصریح کرد: در بخش پتروشیمی طرح‌های متعددی به بهره‌برداری رسیده و سایر طرح‌ها نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

زنگنه با بیان اینکه طرح دیگر وزارت نفت، گازرسانی روستایی بوده است، توضیح داد: گازرسانی روستایی موفق بوده و امیدواریم در اسفند خط گاز به زاهدان آماده شود و قولی که رئیس‌جمهور دادند، تحقق پیدا کرده و زاهدان از گاز طبیعی بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: همچنین ساخت ۱۰ قلم کالای اصلی صنعت نفت همکاری با دانشگاه‌ها برای امور دانش‌بنیان، مطالعات میدان‌ها، رسیدن به فناوری تولید پاره‌ای از محصولات مهم در بخش پایین‌دستی نفت بازاریابی نفت، ذخیره‌سازی و ... از دیگر اقدامات وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وزیر نفت که در جمع مدیران بخش خبری رادیو صحبت می‌کرد، در ادامه در مورد اقدامات وزارت نفت در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت توضیح داد: یکی از اقدامات وزارت نفت جایگزینی گاز با فرآورده‌های دیگر در بخش‌های مختلف از جمله اتوبوس‌ها، راه‌آهن و تاکسی‌ها است.

زنگنه با اشاره به قرارداد ۷ میلیارد دلاری بین وزارت نفت و راه‌آهن گفت: با راه‌آهن یک قرارداد ۷ میلیارد دلاری امضا کردیم که طبق آن راه‌آهن باید بار و مسافر را از روی جاده به راه‌آهن انتقال دهد که به ازای هر تن کیلومتر مبلغی به آنها پرداخت می‌کنیم. کارهای این قرارداد در حال انجام است و راه‌آهن تعداد زیادی واگن سفارش داده که در حال ساخت هستند.

زنگنه ادامه داد: قراردادهایی در مورد کامیون‌ها در حال انعقاد است و طبق دیداری که اخیرا با مسئول بهینه‌سازی مصرف سوخت داشتم ایشان از امور مربوط به تاکسی‌ها ابراز رضایت کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در این قراردادها پولی پرداخت نمی‌کند، افزود: هنگامی که سرمایه‌گذار کار را انجام داد و به نتیجه رسید، متناسب با نتیجه، پول پرداخت می‌شود و این هزینه‌ها از بخش صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد.

تا پایان سال فروش نفت به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نفت در ادامه با اشاره به تخصیص اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید در مورد قیمت نفت اظهار کرد: قیمت نفت ۵۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده است و از ابتدای ژانویه کشورها تولید خود را کاهش داده‌اند و مطمئنم عمده کاهش تولید توسط اوپک و غیراوپک عملیاتی می‌شود و بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد خواهد شد و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته در حال حاضر هم قیمت‌ها رو به بالا بوده اما بیشتر می‌شود زیرا تاکنون افزایش قیمت‌ها ناشی از آثار روانی اوپک بوده اما از ابتدای ژانویه به بعد آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم قیمت نفت پایدار بماند زیرا مصرف‌کننده هم راضی نیست قیمت نفت کاهش پیدا کند. بعد از سال‌ها هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده اعتقاد دارند قیمت پایین به نفع اقتصاد جهانی و عرضه پایدار انرژی و تولید انرژی‌های نو نیست.

وزیر نفت ادامه داد: برآورد می‌شود تا پایان سال فروش نفت و میعانات به ۴۱ میلیارد دلار برسد. البته به این معنی نیست که ۴۱ میلیارد دلار وصولی داریم. زیرا وصولی با چند ماه تاخیر حاصل می‌شود اما آنچه در بودجه پیش‌بینی‌شده به طور مطمئن تحقق پیدا می‌کند.

زنگنه ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری ۲۴ میلیارد دلار وصولی داشتیم و این چند ماه هم فکر می‌کنم وصولی خوبی داشته باشیم و آنچه در بودجه پیش‌بینی شده، تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه پول نفت ایران بلوکه نمی‌شود، اظهار کرد: ما همه پول را دریافت می‌کنیم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به قطع واردات گاز از ترکمنستان به ایران گفت: قرارداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران یک قرارداد تجاری و بازرگانی بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن‌گاز بوده است. میزان واردات گاز از ترکمنستان کوچک بوده و تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به شرکت گاز واگذار شده است و در سطح سیاسی وزارت نفت و دولت نیست.

زنگنه ادامه داد: ما تمایل داریم با همسایه‌ها روابط خوبی داشته باشیم.