۰ نفر

ایران در برزیل پالایشگاه می‌سازد

۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴
کد خبر: 167214
ایران در برزیل پالایشگاه می‌سازد

مذاکرات بین ایران، برزیل و هند احتمالا منجر به ساخت یک پالایشگاه نفت و مجتمع پتروشیمی در یکی از فقیرترین ایالت های برزیل خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، مذاکرات بین ایران، برزیل و هند احتمالا منجر به ساخت یک پالایشگاه نفت و مجتمع پتروشیمی در یکی از فقیرترین ایالت های برزیل خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، به گفته یک مقام بلندپایه دولتی که به دلیل به خطر نیفتادن مذاکرات نخواست نامش فاش شود، ایالت مارانهائو، در ساحل شمالی برزیل یک زمین 5000 جریبی برای این پروژه در نظر گرفته است. این منطقه دارای یک بندر آب های عمیق برای پهلوگیری تانکرهاست و از نظر جغرافیایی در محلی واقع شده که می تواند دسترسی آسانی از طریق کانال پاناما به آسیا و اقیانوسیه داشته باشد.

خوزه رینالدو تاوارز، از قانونگذاران فدرال گفت، برزیل به رغم برخورداری از ذخایر عظیم نفتی، فاقد ظرفیت پالایش نفت است. این پروژه به برزیل کمک خواهد کرد تا وابستگی خود به واردات فرآورده های نفتی را کاهش دهد و می تواند موجب تقویت اقتصاد این کشور شود. وی که اخیرا در قالب یک هیئت رسمی از جانب ایالت مارانهائو به تهران و دهلی نو سفر کرده افزود، این پروژه مستلزم سرمایه گذاری حداقل 2.5 میلیارد دلاری است.

یک مقام ایالتی گفت، مقامات نفتی ایران تاکنون 2 بار از محل پیشنهادی پروژه بازدید کرده اند. محمد علی قانع زاده، سفیر ایران در برزیل گفت، کشورش به این پروژه «بسیار علاقمند است» و «آماده گذاشتن پول و انرژی» در این پروژه است. وی افزود، مانع اصلی این قرارداد تحریم های بانکی دولت آمریکاست.

به گفته منابع هندی و برزیلی، شرکت انجنیرز ایندیا، که یک شرکت طراحی و مهندسی مستقر در دهلی است در مذاکرات مربوط به این پروژه مشارکت دارد اما ایفای این شرکت بستگی به شرایط تامین مالی خواهد داشت. این شرکت هندی به تماس ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداده است.