۰ نفر

دبی نفت خود را ۱۵ سنت ارزان تر از نفت عمان می فروشد

۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۱۱
کد خبر: 165587
دبی نفت خود را ۱۵ سنت ارزان تر از نفت عمان می فروشد

اداره امور نفتی دبی روز سه شنبه گفت:‌ این امارت نشین کارگروه تعیین قیمت رسمی محموله نفتی مارس (اسفند/ فروردین) را مقرر کرد که براساس آن قیمت هر بشکه نفت خام 15 سنت نسبت به نفت خام عمان ارزان تر عرضه می شود.

امروز در خبری کوتاه این مطلب را به نقل از اداره امور نفتی دبی اعلام کرد. ‌ 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این خبرگزاری علت این ارزان فروشی را که به نوعی یک ' دامپینگ ' به شمار می رود، اعلام نکرده است.

کارشناسان نفتی معتقدند که ممکن است علت این امر رقابت پنهانی باشد که امارت نشین دبی با کشورهای معتدل عربی مانند عمان در پیش گرفته است. 

رویترز در خبر دیگری به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) نیز موافقت کرده است تا در ماه فوریه سال آینده، محموله بیشتری را نسبت به میزان منعقده در قرارداد، در اختیار پالایشگاه های نفتی آسیایی قرار دهد.

این درحالی است که ادنوک هفته گذشته میزان نفت خود برای مشتریان را در ژانویه سال آینده بین سه تا پنج درصد کاهش داد.

تاکنون شرکت ملی نفت ابوظبی درباره خبر افزایش حجم نفت به پالایشگاه های آسیایی هیچ اظهار نظری نکرده است.

این خبر درحالی مطرح می شود که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت به توافق رسیده بودند.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز دیروز / دوشنبه/ نیز گزارش داده بود که صادرات نفتی عربستان در ماه اکتبر (مهر/ آبان) امسال کاهش یافت و از هفت میلیون و 812 هزار بشکه در ماه سپتامبر (شهریور/ مهرماه)، به هفت میلیون و 636 هزار بشکه رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر کشورهای غیر عضو پس از 15 سال، روز شنبه 20 آذرماه در وین برای کاهش تولید نفت کشورهای غیر عضو در حدود 600 بشکه و مازاد تولیدات نفتی توافق کردند.

براساس توافق دهم آذرماه بین کشورهای عضو اوپک نیز مقرر شده بود که این سازمان میزان تولید نفت خود را روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه کم کند.

پس از توافق اوپک برای کاهش تولید نفت خام، قیمت طلای سیاه روند صعودی به خود گرفت،‌ به گونه ای که بسیاری از تحلیل گران انرژی بر این باورند که قیمت این ماده سوختی در روزهای باقی مانده سال جاری میلادی به 60 دلار خواهد رسید و این می تواند خبر خوشی برای کشورهای تک محصولی باشد که بودجه خود را بر پایه فروش نفت بسته اند.