۰ نفر

رویترز خبر داد:

کاهش صادرات ماهانه نفت ایران در دسامبر

۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۰
کد خبر: 164388
کاهش صادرات ماهانه نفت ایران در دسامبر

رویترز به نقل از یک منبع آگاه از برنامه نفت‌کش‌های ایران گزارش داد که صادرات نفت خام ایران در دسامبر هشت درصد نسبت به نوامبر کاهش خواهد یافت و به کمترین میزان در پنج ماهه گذشته می‌رسد.

ایران از توافق ماه گذشته اوپک برای کاهش تولید روزانه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه که از ژانویه اجرا می‌شود، معاف شد و انتظار می‌رفت تولیدش را اندکی را افزایش دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اما به گفته یک منبع آگاه از وضعیت صادرات این کشور، صادرات نفت خام ایران در دسامبر بدون در نظر گرفتن میعانات، به ۱.۸۸ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۰۴ میلیون بشکه در نوامبر، کاهش خواهد یافت. وی مدعی شد که این کاهش ممکن است نشانه وجود مشکلاتی در حفظ تولید پس از لغو تحریم‌ها در سال جاری میلادی که به افزایش تولید منجر شد، باشد.

معافیت از توافق کاهش تولید اوپک یک پیروزی برای تهران بود که معتقد بود باید سهم بازاری که در دوران تحریم‌ها از دست داده بود را مجددا به دست آورد.

صادرات نفت خام ایران در دسامبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان ۸۱ درصد افزایش نشان می‌دهد، زیرا صادرات به اروپا، صادرات کمتر به چین و سایر کشورها را جبران می‌کند.

براساس این گزارش، صادرات ایران به آسیا در دسامبر نسبت به ماه گذشته، ۱۷ درصد کاهش یافته و به ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد که کمترین میزان از فوریه است، زیرا واردکنندگان بزرگ بجز هند، خریدشان را کاهش داده‌اند، اما صادرات به اروپا ۱۰ درصد نسبت به نوامبر رشد کرده و به رکورد بالای ۷۶۷ هزار بشکه در روز می‌رسد که بالاتر از رکوردهای پیش از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ است.

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، پیش از وضع تحریم‌ها، ایران هر ماه حدود ۲.۲ میلیون بشکه نفت در روز نفت صادر می‌کرد و صادرات نفت به مقصد اروپا حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود.

محموله‌های نفتی که در دسامبر به مقصد چین می‌رود، ۲۸ درصد نسبت به نوامبر کاهش داشته و به ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که کمترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۵ است.

ژاپن میزان واردات نفتش را به ۱۳۴ هزار بشکه می‌رساند که ۱.۶ درصد کمتر از ماه گذشته است در حالی که کره جنوبی ۶۰ هزار بشکه وارد خواهد کرد که نصف حجم واردات نوامبر است.

هند تنها خریدار آسیای بزرگ است که میزان وارداتش افزایش نشان می‌دهد. این کشور ۵۱۷ هزار بشکه در دسامبر نفت وارد خواهد کرد که ۱۲ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش نشان می‌دهد و این کشور را به بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در دسامبر تبدیل می‌کند.

در اروپا، ایتالیا و ترکیه وارداتشان را به ۱۹۰ هزار بشکه می‌رسانند در حالی که یونان و اسپانیا حدود ۹۷ هزار بشکه نفت خریداری خواهند کرد.

اتریش نفت پس از نخستین خریدش در ماه اوت، ماه جاری حدود یک میلیون بشکه نفت وارد خواهد کرد. بعلاوه ۱۶۱ هزار بشکه دیگر به مقصدهای نامشخص در اروپا صادر خواهد شد.