۰ نفر

عرصه طلایی صنعت نفت

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲
کد خبر: 163558
عرصه طلایی صنعت نفت

روسیه و کشورهای غیر اوپکی درباره کاهش تولید نفت به میزان بیش از 600 هزار بشکه در روز توافق کرده اند.

حدود ده روز گذشته ساعت ۹ صبح در وین، بزرگان نفتی کشورهای عضو اوپک جمع شدند تا پس از ۸ سال بتوانند به توافقی بر سر کاهش تولیدات نفتی برسند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، کشورهای عضو اوپک توافق کردند که ۱.۲ میلیون بشکه در روز تولیدات شان را کاهش دهند و تولیدات کل اوپک به میزان ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز برسد. ایران که یکی از بازیگرهای اصلی این نشست بود توانست با دیپلماسی نفتی قوی، توافق برد-برد را به نام خود بزند، به طوری که ایران توانست ۹۰ هزار بشکه سهمیه تولید خود را افزایش دهد.

یکی از نگرانی هایی که در بین فعالان نفتی ایجاد شده بود، اختلافات ایران، عربستان و عراق بوده که به عنوان مهمترین مانع دستیابی به توافق برای کاهش تولید اوپک مطرح شده بود. وزاری این کشور ها با موافقت با تمامی این نگرانی ها،  توانستند پس از ۸ سال به یک توافق بزرگ دست یابند.

کم تر از دو هفته بعد از این توافق تاریخی، اوپکی ها باز هم عقب ننشستند و به دنبال همکاری اعضای غیر اوپکی ها نیز بودند. روسیه که یکی از تولیدکننده های بزرگ نفتی در جهان است، در یک سال گذشته پس از نشست الجزیره که بحث کاهش تولید نفت ایجاد شد، مواضع مختلفی گرفت و باعث شک و تردیدها فعالان نفتی برای کاهش تولید شد.

در حالی که الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه قبل از شروع این نشست به خبرنگاران در وین گفت: خطر شکست این توافق وجود ندارد و روسیه به تعهد خود برای کاهش تولید تا 300 هزار بشکه در روز پایبند است.

با این حال، روز گذشته جلسه دیگری اعضای اوپک و غیر اوپک برگذار کردند که بلکه بتوانندروسیه و کشورهای دیگر غیر اوپکی مواضع خود را مشخص کنند و به یک توافق جمعی برسند. این جلسه خسته کننده با موفقیت به اتمام رسیدو این کشورها توانستند پس از ۱۵ سال به توافقی برسر کاهش تولیدات برسند.

روسیه و بقیه کشورهای غیر اوپکی در نشست وین تصمیم گرفتند که تولیدات خود را در سال آینده کاهش دهند تا بتوانند به تعادل بازار و افزایش قیمت نفت کمک کنند.

آن ها تصمیم گرفتند که کشورهای غیر اوپکی با کاهش ۵۶۰ الی ۶۰۰ هزار بشکه در روز، با تصمیم اوپکی ها که حدود دو هفته گذشته بر سر کاهش تولیدات گرفتند بودند، کمک کند. این توافق از طرف کشورهایی که غنی از نفت، مانند روسیه و عربستان و کشورهای کوچک مانند بلیویا و گینه انجام شده است.

نشست یکصد و هفتاد و یکم وزیران نفت و انرژی اوپک و نشست مشترک اوپکی‎ها و غیراوپکی‎ها قرار است که یک میلیون و ٧٦٠ هزار تا یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت از مازاد عرضه موجود در بازار بکاهد. به گفته بلومبرگ، بازیگر اصلی این نشست روسیه بوده است که توانست این نشست را به موفقیت برساند.

دو بازیگر اصلی نواک، وزیر انرژی روسیه و زنگنه، وزیر نفت ایران قرار است سه شنبه در تهران برای توسعه همکاری‌های نفتی به صورت جدی مذاکره کنند.

اتفاق هایی که در ظرف کمتر از ۱۰ روز در صنعت نفت رخ داد نشان دهنده این است که کشورها جدا از اختلاف های سیاسی، می توانند برای منافع خود به یک توافق برسند.