۰ نفر

اما و اگرهای استفاده از لامپ کم‌مصرف

۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 162992
اما و اگرهای استفاده از لامپ کم‌مصرف

«لامپ‌های کم ‌مصرف سرطان‌زاست» این عبارتی است که سال‌ها مورد مناقشه و درگیری بوده و هست. این موضوع ضمن آنکه خریداران را دچار اضطراب ناشی از مصرف آن کرده، بازار محصولات روشنایی را نیز دچار نوسان کرده است. اما آیا این عبارت، گزاره‌یی صحیح است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  وزارت بهداشت بریتانیا هشدار داده است که در صورت شکستن لامپ‌های کم ‌مصرف بلافاصله اتاق را حداقل به مدت 15دقیقه باید ترک کرد چراکه لامپ‌های کم‌مصرف محتوی جیوه هستند که شدیدا سمی و خطرناک است و در صورت تنفس می‌تواند موجب بروز میگرن، اختلال حواس، عدم‌ تعادل و عوارض دیگر شود.

همچنین کم مصرف‌ها می‌توانند در کسانی که آلرژی دارند موجب التهاب شدید پوستی شوند. برای جمع کردن شکسته‌ها نیز نباید از جاروی برقی استفاده کرد زیرا آنها آلودگی را در خود نگه می‌دارند و به اتاق‌های دیگر هم منتقل می‌کنند و به توصیه آنها ‌باید خرده‌ریزها را با جاروی معمولی در پاکتی ریخت و آن را هر چه زودتر از منزل خارج کرد.

پیش از این نیز کارشناسان انجمن پوست انگلیس نسبت به استفاده از لامپ‌های کم ‌مصرف از نظر میزان اشعه ماورای بنفشی که توسط این لامپ‌ها پراکنده می‌شود و نقش آنها در بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی هشدار داده بودند. کارشناسان این انجمن اعلام کردند که لامپ‌های کم مصرف موجب تسریع ابتلا به بیماری‌های پوستی ازجمله سرطان پوست همچنین سرگیجه و میگرن در افراد مبتلا به صرع می‌شوند.

سایر عوارض روحی و روانی نورهای فلورسنت شامل خستگی زودرس، افسردگی، ضعف و بی‌حالی، از دست دادن تمرکز، کاهش بازده کاری و افزایش تنش‌های روحی است. با همه این احوال اما، روز گذشته به کارخانه‌ تولید لامپ‌های کم مصرف رفتیم تا از نزدیک برای رسیدن به کنه حقیقت تحقیق کنیم. در ادامه گزارش«تعادل» را از این بازدید می‌خوانید:

در ابتدای بازدید گروهی خبرنگاران، گزارشی از تحقیقات مرکز بهداشت کانادا در اختیار ما قرار گرفت. بنا بر این گزارش میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی ناشی از استفاده از لامپ‌های کم‌ مصرف، آسیبی به موجودات زنده و محیط زیست نمی‌زند.

برای آنکه به صحت و سقم این آزمایش پی ببریم به آزمایشگاه این کارخانه رفتیم تا میزان پرتو فرابنفش ساطع شده از لامپ‌‌های کم‌ مصرف را مورد آزمون قرار دهیم. با انجام این آزمایش مشخص شد که میزان پرتوهای فرابنفش ساطع شده از این دست لامپ‌ها نه تنها زیاد نیست بلکه قریب به یک‌پنجاهم از میزان استاندارد است. بدین‌ترتیب لامپ‌های کم ‌مصرف از آزمون UV سربلند بیرون  آمدند.

از طرفی اما پرونده جیوه موجود در این لامپ‌ها همچنان باز است. با آنکه تمامی متخصصان و تولیدکنند‌‌گان این محصولات به مضر بودن این عنصر واقفند اما برای ساخت لامپ‌های کم‌ مصرف گریزی از استفاده کردن از آن ندارند.

مدیرعامل کارخانه تولید‌کننده لامپ کم مصرف در این باره تاکید کرد: همان‌گونه که لامپ‌های LED در انواع و اقسام مختلفی توزیع می‌شوند، لامپ‌های کم مصرف نیز انواع گوناگونی دارند و می‌توان با صرفه هزینه ناچیز بیشتری، محصولی با طول عمر بالاتر و کیفیت مناسب‌تری تهیه کرد که عوارض محیط زیستی کمتری داشته باشد. چه‌ بسا درحال حاضر استاندارد عملکردی برای لامپ‌های LED تدوین و اجرایی نشده اما برای لامپ‌های کم‌ مصرف این استاندارد تعیین شده و در کارخانه‌های تولیدی اجرا  می‌شود.

 وی همچنین اظهار کرد که به ازای هر لامپ رشته‌یی قدیمی 100واتی، 10میلی‌گرم جیوه وارد هوا می‌شد و اکوسیستم را دچار اختلال می‌کرد اما امروزه لامپ‌های کم‌ مصرف حدود 3میلی‌گرم جیوه وارد هوای محیط زیست می‌کنند. او معتقد بود که آلودگی جیوه موجود در لامپ‌ها با آموزش مناسب مصرف‌کنندگان می‌تواند کنترل شود. از طرفی شاید هوای آلوده کلان‌شهرهای ایران، مجالی برای پرداختن به گاز جیوه اندک ساطع شده از این لامپ‌ها را ندهد.