۰ نفر

امضای۳ تفاهمنامه نفتی ایران و شل

۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۷:۱۳
کد خبر: 162964
امضای۳ تفاهمنامه نفتی ایران و شل

«برجام» شرکت‌های نفتی معتبر دنیا را به ایران کشاند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، روز گذشته ایران و شرکت انگلیسی - هلندی شل تفاهمنامه نفتی برای مطالعه سه میدان نفتی و گازی را با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت و سفیر انگلیس در تهران امضا کردند. پیامی که این تفاهمنامه به دنیا مخابره کرد بی‌اعتنایی سرمایه‌گذاران اروپایی به تحریم‌های امریکا بود. به طوری که در حاشیه این مراسم سفیر انگلیس در ایران گفت: معنای حضور امروز ما در ایران و عقد تفاهمنامه با شرکت ملی نفت ایران این است که انگلیس و شرکای اروپایی این کشور برجام را به رسمیت می‌شناسند و آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

«نیکلاس هاپتون» ایران را مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری برشمرد و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران با وجود کاهش قیمت نفت همچنان برای سرمایه‌گذاران انگلیسی و شرکای اروپایی آنها «ایده آل» است و ما علاقه‌مند به همکاری با ایران بر مبنای برجام هستیم.

وی بر حمایت اروپا از برجام در شرایطی که کنگره امریکا در پی تمدید تحریم‌های ایران است، تأکید کرد و گفت: اکنون سرمایه‌گذاران اروپا بر ورود به صنعت نفت ایران تمرکز کرده‌اند. تا جایی که من اطلاع دارم این علاقه‌مندی تنها منوط به شرکت‌های بزرگ نیست و همه شرکت‌های کوچک تا بزرگ انگلیس می‌خواهند بخشی از منابع خود را در ایران سرمایه‌گذاری کنند. هاپتون خود را نماینده دولت انگلیس در ایران معرفی کرد و گفت: به این مراسم آمده‌ام که نشان دهم دولت انگلیس از همکاری شرکت‌های نفتی خود با ایران حمایت می‌کند.

گفتنی است این تفاهمنامه همکاری میان سید نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از طرف شرکت ملی نفت ایران و هانس نایکمپ، معاون شرکت شل و در حضور علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، نیکلاس هاپتون، سفیر انگلیس در ایران، نفر دوم سفارت هلند در ایران، معاون و رئیس بخش ایران شرکت شل در آیین امضای این تفاهمنامه حضور داشتند. بر مبنای این تفاهمنامه همکاری مقرر شد این شرکت انگلیسی- هلندی، میدان‎های نفتی آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش را مطالعه و نتایج مطالعات خود را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کند. با امضای این یادداشت تفاهم بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل انگلیس، این شرکت رقیب شرکت فرانسوی توتال در مطالعات میدان نفتی آزادگان جنوبی شد. قرار است که هر شرکت بین‌المللی که بتواند بعد از مطالعه پیشنهاد بهتری ارائه دهد کار توسعه میدان و افزایش ضریب بازیافت مخزن به آن شرکت واگذار شود. بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، شرط اصلی انتقال سرمایه و تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است. بنابراین هر شرکتی که برنده مناقصه شود مجبور به همکاری با یک شرکت داخلی خواهد بود. علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی کرد که تفاهمنامه‌های مربوط به این میادین برای میدان آزادگان جنوبی در اوایل سال  2017 تبدیل به قرارداد اولیه شود.

ضریب بازیافت ٦ درصدی در میدان آزادگان قابل قبول نیست

در این مراسم معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر ضرورت افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی کشور گفت: ضریب بازیافت ٥/٥ تا ٦ درصدی در میدان‎های بزرگی مانند آزادگان و یادآوران برای این شرکت قابل قبول نیست.

غلامرضا منوچهری افزود: پس از رفع تحریم‎ها، شرکت ملی نفت ایران توانست بخوبی ظرفیت‎های خود را بازیابی کند به طوری که هم‌اکنون تولید روزانه نفت خام ایران به حدود ٤میلیون بشکه در روز رسیده است. منوچهری ظرفیت فعلی تولید گاز در پارس جنوبی را بیش از ٤٦٠میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: این ظرفیت تا پایان امسال به حدود ٥٢٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، با توجه به حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری موجود در ایران، صنعت نفت ما نیازمند سرمایه گذاری‎های گسترده است و نیاز به سرمایه‌گذاری بین‎المللی برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران به دنبال جذب سرمایه خارجی همراه با انتقال فناوری‎های روز برای توسعه میدان‎های نفت و گاز است و می‌خواهد این هدف را با استفاده از قراردادهای جدید نفتی و بهره‌مندی از همکاری‎های مشترک شرکت‎های ایرانی و بین‎المللی محقق سازد.

منوچهری با بیان اینکه در دوران پسابرجام شرکت‎های بین‎المللی زیادی از همکاری با شرکت ملی نفت ایران استقبال کردند، عنوان کرد: تاکنون ١٥ تفاهمنامه با شرکت‎های بین‎المللی امضا کردیم و با ١٢شرکت دیگر نیز در حال مذاکره‌ایم که برخی از این تفاهمنامه‎ها مانند فاز ١١ پارس جنوبی در قالب موافقتنامه اصولی (HOA) پیش رفتند. وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‎های «بی‌پی»، ایران از نظر مجموع ذخایر هیدرکربوری در مقام نخست دنیا قرار دارد و افق‎های زیادی پیش روی کشورمان است.

وی با اشاره به ذخایر نفت درجای میدان‌های یادآوران و آزادگان که بین ٦٥ تا ٦٧ میلیارد بشکه است، ادامه داد: با توجه به افق ٢٠ ساله‌ای که برای توسعه این میدان‌ها در نظر داریم انتظار این است که شرکت شل پیشنهاد خود را برای تولید تجمعی و دستیابی به ضریب بازیافت بالاتر در این میدان‌ها به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد؛ این امر بدون شک بسیار سرمایه بر است و نیاز به فناوری‌های نوین دارد.

وی افزود: همان طور که پیش از این هم اعلام شده است حضور شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های بین‌المللی در قراردادهای جدید نفتی الزامی است و در برخی میدان‌ها هم شرکت‌های ایرانی به‌عنوان راهبر اصلی فعالیت خواهند کرد. منوچهری گفت: از بین ١١ شرکت ایرانی که برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید صاحب صلاحیت شناخته شده‌اند با حدود پنج شرکت برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی در حال مذاکره هستیم.

ضرورت افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی ایران

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: میدان‌های یادآوران و آزادگان بیش از ١٠ درصد کل ذخایر نفتی کشور را تشکیل می‌دهند و هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت از این میدان‌ها معادل حدود هفت دهم میلیارد بشکه نفت است که با قیمت‌های امروز نفت ارزش آن به حدود ٣٥ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

منوچهری متوسط ضریب بازیافت میدان‌های نفتی ایران را بین ٢٥ تا ٢٧ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در ایران نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است و از آنجا که هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت صدها میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی می‌کند، بنابراین، این مهم باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت شرکت ملی نفت ایران توسعه میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت نفت در میدان‌های قدیمی است. معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: در هفته‌های آینده هم میزبان شرکت‌های بین‎المللی خواهیم بود که امیدواریم حداکثر منافع ملی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.