۰ نفر

از سرگیری انتقال نفت خام مارون به پالایشگاه اصفهان

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۳
کد خبر: 162833
از سرگیری انتقال نفت خام مارون به پالایشگاه اصفهان

با تلاش متخصصان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان پس از 80 ساعت توقف، عملیات انتقال نفت خام مارون به پالایشگاه اصفهان از سرگرفته شد.

مجتبی بشارتیان مدیر منطقه اصفهان افزود: با تلاش کارکنان این شرکت طی 80 ساعت کار و ترمیم قسمت آسیب دیده خط لوله، عملیات انتقال نفت خام از خط لوله 30 اینچ مارون خوزستان به پالایشگاه اصفهان از سرگرفته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در خصوص علت حادثه خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌های بعمل آماده و مطالعه دقیق حادثه، علت پارگی خط مذکور لغزش و رانش زمین در کیلومتر 800+228 بر اثر بارندگی های 48 ساعته در محدوده شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری بوده که به همین دلیل 22 متر از این خط تعویض شد.

مدیر منطقه اصفهان اضافه کرد: طی این عملیات سخت که در منطقه‌ای کوهستانی و صعب العبور انجام شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضمن مدیریت حادثه با رعایت کامل نکات ایمنی و زیست محیطی و بهره گیری از تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، بدون هیچ گونه حادثه‌ای نسبت به تخلیه خط لوله و انتقال نفت خام موجود به مرکز انتقال نفت شهید جبار زارع (گندمکار) اقدام شد، سرانجام انتقال نفت خام مارون به پالایشگاه اصفهان از سر گرفته شد.

بشارتیان ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع علاوه بر مشارکت واحدهای مختلف فنی و عملیاتی، تعمیرات خط، ایمنی، ترابری، حراست، مکانیک و ...، مدیر خطوط لوله و گروهی از مسئولان ستادی شرکت بر این عملیات نظارت داشتند.

وی ادامه داد: علی رغم توقف 80 ساعته این خط، به منظور تداوم فعالیت پالایشگاه از لحظات ابتدایی این حادثه از طریق مرکز انتقال نفت و تاسیسات شهید بهشتی اصفهان، عملیات انتقال نفت خام از مخزن T3 این مرکز به مخازن نفت خام پالایشگاه انجام یافته تا به موازات توقف پیش بینی نشده خط مارون، خللی در تامین خوراک این پالایشگاه مهم کشور وارد نشود.

مدیر منطقه اصفهان در خصوص اقدامات این شرکت در راستای ایمنی و پایداری این خط گفت: بر اساس نتایج پیگرانی هوشمند تمام نقاط آسیب پذیر این خط لوله شناسایی که در همین زمینه اخیراً 12 نقطه از آن تعویض و ایمن سازی شد.

بشارتیان ضمن تشکر از صبوری مردم خوب و همراهی مسئولان محلی این منطقه گفت: با وجود مشکلاتی که این حادثه ایجاد کرد، مردم خوب و صبور این منطقه با درک اهمیت و ضرورت این خط انتقال نفت خام در تامین سوخت مورد نیاز کشور در کنار اعضای کمیته بحران این منطقه مانند فرمانداری، بخشداری، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، همکاری قابل تقدیری داشتند.

از طریق این منطقه روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت خام دریافتی از منطقه نفتی مارون در امیدیه با بهره گیری از شش مرکز انتقال نفت و از طریق 430 کیلومتر لوله پس از گذر از استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان وارد تاسیسات شهید بهشتی اصفهان می‌شود که پس از تامین خوراک پالایشگاه اصفهان، مازاد آن به پالایشگاه‌های تهران و تبریز منتقل می‌شود.