۰ نفر

مدیرعامل شرکت نفتی: افزایش تولید، پشتوانه ایران در مذاکرات اوپک بود

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۴۷
کد خبر: 161951
مدیرعامل شرکت نفتی: افزایش تولید، پشتوانه ایران در مذاکرات اوپک بود

مدیرعامل شرکت متن، ظرفیت‎سازی‌های صورت گرفته در تولید نفت را پشتوانه ایران در مذاکرات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عنوان کرد و گفت: تا پایان امسال، ظرفیت تولید در میدان‌های غرب کارون به ٣٤٥ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد

دهم آذرماه یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی سازمان اوپک در وین برگزار شد که دستور کار آن بررسی طرح فریز نفتی (تثبیت تولید) بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این نشست، قرار شد بیشتر اعضا، میزان تولید خود را کاهش دهند و 2 کشور لیبی و نیجریه که دچار ناامنی و بی ثباتی سیاسی هستند، از اجرای این طرح معاف شوند.

در این میان، برای ایران تصمیمی ویژه اتخاد شد. با وجود آنکه عربستان و متحدانش در آغاز تلاش داشتند ایران را به پذیرش فریز نفتی و کاهش تولید وادار کنند، در نتیجه رایزنی و دیپلماسی موفق نفتی، نه فقط کاهش تولید برای ایران لحاظ نشد، بلکه اعضا با افزایش 90 هزار بشکه ای تولید نفتی ایران در نیمه نخست 2017 موافقت کردند.

بر این اساس، قرار شد عربستان تولید نفت خود را روزانه ٤٨٦ هزار بشکه کاهش دهد اما ایران که بر اساس گزارش منابع ثانویه (غیر رسمی) سه میلیون و ٧٠٧ هزار بشکه در روز تولید می کند، 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید.

به گزارش وزارت نفت، مدیرعامل یک شرکت نفتی در این زمینه گفت: وزارت نفت توانست با اقدام های مناسب برای ظرفیت‎سازی در تولید نفت در سه سال گذشته، به خوبی از منافع کشور در اجلاس آخر اوپک دفاع کند. مخالفان نیز به خواسته کشور ما تن دادند و پذیرفتند ایران کاهش تولید نداشته باشد. 

«سیدنورالدین شهنازی‎زاده» ادامه داد: این تصمیم یک دستاورد بزرگ برای کشور، صنعت نفت و مردم است. 

مدیرعامل شرکت متن که مسوولیت توسعه میدان های مشترک غرب کارون را عهده دار است، به افتتاح رسمی فازهای نخست طرح های توسعه ای یادآوران و آزادگان شمالی و همچنین طرح توسعه یاران شمالی از سوی رئیس جمهوری در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: افزایش تولید در میدان‎های غرب کارون و دیگر میدان‌های نفتی باعث افزایش قدرت کشور در مذاکرات اوپک شد.

وی ادامه داد: تولید نفت ایران در سه سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته و شرکت ملی نفت ایران طرح‌های افزایش تولید خود را یکی بعد از دیگری وارد مدار کرده است.

شهنازی‎زاده یادآوری کرد در دولت یازدهم ظرفیت تولید در میدان‌های غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است و گفت: تا پایان امسال نیز این ظرفیت به ٣٤٥ هزار بشکه در روز می رسد که این ظرفیت تولید، پشتوانه ایران در بازار نفت است. 

وی گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی‌های انجام شده و اهتمام وزارت نفت در دولت یازدهم، طرح های توسعه‌ای وارد مدار شد. همچنین با برنامه‎ریزی صورت گرفته برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، قطعا در ماه‌های آینده نیز شاهد افزایش ظرفیت تولید نفت کشور خواهیم بود. 

منابع ثانویه (غیر رسمی) که مبنای تصمیم گیری اوپک هستند، میزان تولید نفت ایران را سه میلیون و 707 هزار بشکه در روز اعلام کرده اند، در حالی که میزان تولید نفت ایران در زمان تحریم به روزانه 2 میلیون و 700 هزار تا 2 میلیون و 800 هزار بشکه محدود شده بود.

تا پیش از دولت یازدهم، ایران روزانه ٦٠ هزار بشکه نفت از میدان های غرب کارون برداشت می کرد اما با افتتاح فازهای نخست یادآوران (١١٥ هزار بشکه در روز)، آزادگان شمالی (٧٥ هزار بشکه در روز) و طرح توسعه یاران شمالی (٣٠ هزار بشکه در روز)، ظرفیت تولید در میدان های غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت. 

اکنون در پی ظرفیت سازی‌های انجام شده در سه سال گذشته، برداشت نفت از میدان های غرب کارون به بیش از ٢٦٥ هزار بشکه در روز رسیده است.