۰ نفر

نماینده سابق اوپک در ایران

اوپک با اجرای نظام سهمیه‌بندی به خویشتن بازگشت

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۰
کد خبر: 161901
اوپک با اجرای نظام سهمیه‌بندی به خویشتن بازگشت

نماینده سابق اوپک در ایران با اشاره به اتخاذ تصمیم سهمیه بندی در اوپک اظهار کرد: این تصمیم، تصمیم خوبی بوده و به نوعی بازگشت به خویشتن برای اوپک محسوب می‌شود.

محمد علی خطیبی، با تاکید بر اینکه نتیجه اخیرا جلاس اوپک نتیجه خوبی بود اظهار کرد: تاثیرات نتایج این اجلاس روی بازار مثبت خواهد بود البته به شرطی که تصمیمی که در این اجلاس گرفته شد اجرا شود. همانطور که اعلام شد زمان اجرای تصمیمی که در اجلاس اخیر اوپک گرفته شد از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۷ است اما تاثیرات مثبت آن از حالا مشخص شده است. البته این تاثیرات بیشتر روانی بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: البته اگر نظام سهمیه بندی توسط کشورها اجرا نشود تاثیرات آن منفی خواهد بود اما در کل تصمیم خوبی گرفته شده و یک نوع بازگشت اوپک به خویشتن است زیرا اوپک حدود ۳ سال بود که سهم و سقف را رها کرده بود و اعضای آن به دنبال سهم بازار و رقابت با کشورهای غیراوپک و خارج کردن آن‌ها از بازار بودند.

نماینده سابق اوپک در ایران با بیان اینکه جنگ سقف بازار نتیجه مثبتی در پی نداشت اظهار کرد: جنگ سهم بازار باعث کاهش درآمد بود که در اقتصاد بسیاری از کشورها دیده می‌شود. با اتخاذ این تصمیم اوپک به جایگاه واقعی خود بازگشت. اوپک در این سه سال به بیراهه رفته بود.

خطیبی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها کاهش تولید را پوشش می‌دهد، گفت: همه کشورها به دنبال درآمد ناشی از صادرات هستند و این نتیجه نه تنها برای ایران بلکه برای همه کشورهای صادرکننده مفید است.

وی در مورد ضمانت اجرای تصمیم اخیر اوپک اظهار کرد: قرار است یک کمیته وزارتی نظارتی بر تولید اعضای اوپک تشکیل شود. این کمیته متشکل از سه وزیر از کشورهای عضو اوپک و دو وزیر از کشورهای غیر اوپک خواهد و بر اجرای این تصمیم نظارت خواهد کرد. در واقع دبیرخانه اوپک آمار تولید هر کشور را بر اساس منابع ملی و منابع ثانویه ماه به ماه به این کمیته ارائه می‌کند و این کمیته بر اساس این آمار چنانچه کشوری تخلف کرده باشد به آن کشور تذکر می‌دهد.

نماینده سابق اوپک در ایران با اشاره به اجرای نظام سهمیه بندی در اوپک گفت: اوپک معمولا دارای نظام سهمیه بندی بوده و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که این نظام بین ۶۰ تا ۶۵ درصد توسط اعضا رعایت شده است.   اعضا باید توجه داشته باشند که هرچه این تصمیم بهتر اجرا شود آثار قیمتی بهتری برای خودشان در پی دارد.

خطیبی در پایان تاکید کرد: در این سه سال که نظام سهمیه بندی در اوپک اجرا نمی‌شد مشخص شد که با افزایش تولید قیمت‌ها بالاتر و امیدوارم همه اعضای اوپک از این نتیجه درس گرفته باشند.