۰ نفر

انرژی‌هایی که از یاد می‌روند

۸ آذر ۱۳۹۵، ۲:۲۳
کد خبر: 161038
انرژی‌هایی که از یاد می‌روند

باد و آب و خورشید و فلک در این بوم و بر سرشار از نعمت در کارند تا ما علاوه بر نان ، انرژی به کف آریم و از آن غفلت نکنیم .

گیلان این سرزمین چهار فصل با اقلیمهای متفاوت کوهستانی و جلگه ای و ساحلی سرشار از منابع بالقوه انرژی تجدید پذیر و پاک اعم از باد و آفتاب و امواج است .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علاوه بر همه اینها ، تولید دو هزار تن زباله فرصت و امکانی برای تامین انرژی و در عین حال رهایی از آلاینده ها و حفظ سلامت طبیعت و انسانها است.

اما با وجود ارزش این منابع بالقوه تولید انرژی و سودآوری مادی و همین طور نقش آنها درکاهش آلاینده ها ما تاکنون نسبت به بهره وری از آن غفلت کرده ایم .

سال گذشته در کنفرانس زیست محیطی پاریس تحت عنوان کاپ 21 با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست ،196 کشور از جمله ایران داوطلبانه متعهد شدند تا سال 2030 با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید و انتشار گاز کربنیک را در کشور خود کاهش دهند.

بر اساس این تعهد ایران باید تا سال 2030 نسبت به نصب 7500 مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر اقدام کند.

*ظرفیتهای بالقوه گیلان در تولید انرژی پاک

مدیرعامل سابق سازمان انرژی های نو کشور در مورد مزیتهای گیلان برای تولید انرژی های تجدید پذیر و پاک به گفت:گیلان به ویژه در جنوب و ارتفاعات از منابع بزرگ تولید انرژی بادی برخوردار است .

یوسف آرمودلی اظهار کرد : طبق بررسی های صورت گرفته در ارتفاعات گیلان تا خلخال ،رستم اباد تا کانال منجیل و ارتفاعات شرق استان امکان نصب توربین های بادی با ظرفیت بالا و تولید بیش از پنج هزار مگاوات انرژی وجود دارد.

این کارشناس خبره تصریح کرد : توربین بادی نسبت به هر نوع انرژی تجدید پذیر دیگر مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر و با شرایط قیمت خرید ، برگشت سرمایه آن شش ساله است .

وی با ابراز تاسف از فاجعه انباشت زباله و فاضلاب در گیلان خاطرنشان کرد : با استفاده از زباله سوز و گاز حاصل از تصفیه فاضلاب شهری نیز می توان مقدار بالایی برق تولید کرد.

آرمودلی با اشاره به تولید روزانه 500 تن زباله در رشت گفت : با نصب دستگاه زباله سوز فقط در این شهر می توان چهار تا پنج مگاوات برق تولید کرد .

وی یادآور شد: قرارداد خرید و نصب کارخانه زباله سوز نیز بسته شده و مسئولان وزارت کشور ، استانداری و شهرداری باید با جدیت پی گیری کنند.

آرمودلی افزود:در انزلی ، تالش و آستارا نیز مجموعا 500 تن و در شهرهای آستانه ،لاهیجان ،لنگرود و رودسر نیز در مجموع 500 تن زباله در روز تولید می شود که منبع خوبی برای تولید انرژی و همچنین رهایی از آلودگی است.

این کارشناس عالی رتبه همچنین خاطرنشان کرد: سیستم پنل خورشیدی به ابعاد کوچک و متوسط و حتی بزرگ به ویژه در جنوب و شرق گیلان قابل استفاده است .

وی حجم بالای ضایعات جنگلی را منبع دیگری برای تولید انرژی عنوان و تصریح کرد : اکنون کارخانه ای در گیلان از ضایعات جنگلی پلیت بعنوان سوخت غیرفسیلی می سازد .

به گفته وی استفاده از انرژی امواج در گیلان هنوز در حد مطالعاتی است.

*انرژی های تجدید پذیر حافظ محیط زیست

صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی واستفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر بادی و خورشیدی می‌تواند ضمن تامین کمبود برق کشور و ارز آوری، محیط زیست را سالم نگه دارد .

مسئولیتی که بر دوش سازمان انرژی های نو کشور قرار دارد.

مدیر روابط عمومی سازمان انرژی‌های نو گفت : ایران از ظرفیت‌ بالایی در زمینه انرژی های تجدید پذیر و پاک به ویژه بادی و خورشیدی برخوردار است که باید این ظرفیت‌ها را فعال کنیم.

ناصر اصغری اظهار کرد : دراستانهای گیلان و مازندران با توجه به بالا بودن آبهای زیرزمینی و طبیعت حساس و مشکلات دفع زباله ، با به کارگیری فناوری های نوین استفاده از پسماند برای تولید انرژی هم می توان مشکل زباله را حل و هم انرژی تولید کرد.

وی افزود : انرژی تجدید پذیر و پاک علاوه بر کاهش تلفات انتقال انرژی در محل تولید و مصرف، موجب متنوع نمودن سبد انرژی کشور و جلوگیری از ایجاد بحران و مشکل در موقعیتهای خاص بعنوان یکی از مباحث پدافند غیرعامل است .

اصغری متذکر شد:از سویی سوخت فسیلی که ما برای تبدیل به انرژی به کار می گیریم قابلیت تبدیل به محصولات دیگر و ارزآوری برای کشور را دارد.

این کارشناس با بیان این که سازمان انرژی های نو متولی خرید برق تضمینی از محل انرژی های تجدید پذیر است افزود:با 39 شرکت توزیع برق استانی و تابعه برای خرید برق تولیدی مشترکان برق تفاهمنامه امضاء کرده ایم .

اصغری تصریح کرد: بخش غیردولتی می توانند برای نیروگاه های بزرگ و کوچک زیست توده، مزرعه بادی و صفحات خورشیدی ( نیروگاه های پشت بامی ) با سازمان قرارداد 20 ساله ببندند.

وی با اشاره به تعیین مبلغ 800 تومان برای خریداری هر کیلووات ساعت برق تولیدی نیروگاه های خانگی تصریح کرد: هزینه ساخت این نیروگاه ها به عهده مشترکین است و ظرفیت نصب این نیروگاه ها تا سقف ظرفیت انشعاب مشترکین برق است .

اصغری با دعوت از دوستداران محیط زیست و طبیعت برای مشارکت در این امر افزود: برگشت سرمایه هزینه شده سریع است و بعد از چهار تا پنج سال به سود دهی می رسد.

وی با اشاره به این که 196 کشور از جمله ایران در کنفرانس زیست محیطی پاریس داوطلبانه متعهد شدند تا سال 2030 با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید و انتشار گاز کربنیک را در کشور خود کاهش دهند افزود:بر اساس این تعهد ایران باید تا سال 2030 نسبت به نصب 7500 مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر اقدام کند.

اصغری اظهار کرد : در طول پنج ساله برنامه ششم توسعه، برنامه وزارت نیرو ایجاد 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید است که پنج هزارمگاوات آن نیروگاه‌های تجدیدپذیر عمدتا بادی و خورشیدی خواهد بود .

وی افزود: تا پایان امسال 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک توسط بخش خصوصی در کشور به بهره‌‌برداری می‌رسد و سال اینده نیز 300 مگاوات و سال بعد 700 و این به صورت افزایشی ادامه خواهد یافت .

اصغری با بیان این که خرید تضمینی بلندمدت انرژی‌های تجدیدپذیر قانونی دائمی و مصوب مجلس شورای اسلامی است تصریح کرد: ابلاغ این قانون و اختصاص منابع مالی برای پرداخت پول برق تولیدی موجب استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شده است.

*نگاهی به تولید و مصرف انرژی در گیلان

بر اساس گفته مسئولان گیلان از ظرفیت خوبی در تولید انرژی برق فراتر از میزان مورد نیاز در استان برخوردار است .

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در گفت و گو با رسانه ها ظرفیت نامی تولید انرژی برق در گیلان را 2816 مگاوات عنوان و اظهار کرد : این میزان در 3 نیروگاه با سوخت فسیلی و 3 نیروگاه تجدیدپذیر تولید می شود.

عظیم بلبل آبادی با اشاره به مصرف روزانه یکهزار و 597 مگاوات برق در استان افزود : گیلان صادرکننده انرژی برق به استان های هم‌جوار مانند تهران، مازندران، زنجان و آذربایجان است و علاوه بر این‌ امکان تبادل انرژی با کشور آذربایجان را نیز دارد .

*مصرف بالای گاز در دیار باران

مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیز در مصاحبه با رسانه ها ، مصرف گاز بخش های مختلف استان را حدود ١٧ میلیون مترمکعب در روز برای زمستان امسال پیش بینی کرده بود .

جمشید ظهیری اظهار کرد: از مجموع مصرف گاز استان، ٧,٩ میلیون مترمکعب گاز به بخش نیروگاهی و مابقی نیز به دیگر بخش ها تحویل می شود.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از ٩٠٠ هزار مشترک گاز در استان تحت پوشش شبکه سراسری گاز قرار دارند که از این تعداد، یکهزار و ٢٧ مشترک صنعتی عمده، ٩٣ جایگاه سی ان جی و سه نیروگاه از جمله مصرف کنندگان عمده گاز به شمار می آیند.

*روند تولید برق از انرژی های تجدید پذیر در گیلان

در سالهای اخیر برنامه ریزی برای احداث نیروگاه های بادی و زباله سوز در دستور کار مقامهای گیلان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در خصوص انرژی های تجدیدپذیر در استان اظهار کرد : ظرفیت ایجاد 3000 مگاوات انرژی بادی در استان وجود دارد و در همین راستا کارهای خوبی نیز صورت گرفته و بخش خصوصی نیز استقبال خوبی کرده است.

بلبل آبادی افزود: برای احداث 2 نیروگاه بادی 100 مگاواتی از طریق بخش خصوصی مجوزهای لازم اخذ شده و علاوه بر آن بخش خصوصی یکی از کشورهای اروپایی، ایجاد و ساخت نیروگاه 20 مگاواتی انرژی خورشیدی در منطقه جنوب گیلان را در دستور کار قرار داده است.

نیروگاههای زباله سوز نیز در مرکز استان و شرق و غرب گیلان در دستور کار قرار دارد.

کلنگ احداث کارخانه زباله‌سوز گیلان با قابلیت امحاء 600 تن زباله در روز پنجم شهریور امسال 1395 به زمین زده شد.

معاون امور عمرانی استانداری گیلان در آیین شروع ساخت این کارخانه اظهار کرد : این نیروگاه با سرمایه گذاری 103 میلیون دلاری توسط یک شرکت چینی ساخته می شود.

حجت شعبانپور افزود: بخشی از هفت مگاوات برق تولیدی این نیروگاه صرف خود کارخانه می شود و بخشی نیز با انتقال به شبکه توزیع در اختیار مشترکین قرارمی گیرد.

فرماندار شهرستان ماسال نیز چندی پیش راه اندازی اولین نیروگاه زباله سوز غرب استان گیلان با سرمایه گذاری بخش خصوصی تا سه سال آینده را نوید داده است .

محمود قاسم نژاد در نشستی با حضور سرمایه گذار این پروژه و چند تن از شهرداران غرب استان گیلان در ماسال گفته بود: ظرفیت این نیروگاه زباله سوز 350 تن زباله در روز است که این میزان زباله ، از طریق شهرها و بخش های شهرستان های غرب گیلان تامین می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گیلان نیز پنجم آذر 1395 از احداث کارخانه زباله سوز در لاهیجان با هدف مدیریت زباله شهرستان‌های شرق گیلان خبر داده بود.

منابع بالقوه انرژی تجدید پذیر و پاک در گیلان فرصتی برای آسایش مردمان ، آبادانی استان و همچنین تولید و انتقال به سایر استانها و کشورهای همجوار به منظور ارزآوری است .

زمان بسیاری برای دستیابی به این فرصت های مغتنم تولید انرژی و رهایی از آلودگی ناشی از پسماندها هدر رفته و غفلت بیش از این جایز نیست.

طبیعت بی نظیر و حساس گیلان را می توان با تولید و استفاده از انرژی های پاک تجدید پذیر زیبا و سالم نگه داشت.