۰ نفر

زنگنه: دانشگاه‌ها در مباحث فنی قراردادهای نفتی حاضر باشند

مقدار افزایش بازیافت از میادین نفتی مناسب نیست

۴ آذر ۱۳۹۵، ۳:۲۳
کد خبر: 160303
مقدار افزایش بازیافت از میادین نفتی مناسب نیست

وزیر نفت گفت: در قراردادهای جدید نفتی که منعقد خواهد شد، گروه دانشگاهی مرتبط با هر میدان باید در مباحث فنی اجرای قرارداد حضور داشته باشند تا ایران در کار مهندسی مخزن توانمند شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیژن زنگنه در دیدار با مدیران ٩ دانشگاه، وضع قراردادهای مطالعات علمی - فناورانه میدان‌های نفتی منتخب را بررسی و اظهار کرد: شرکت‎های فرعی شرکت ملی نفت ایران با تساهل با دانشگاه‎ها کارکنند.

وزیرنفت بر نقش دانشگاه‎ها در قراردادهای جدید نفتی که برای توسعه و افزایش بازیافت از میدان‎های نفت و گاز امضا می شود، تاکید کرد.

زنگنه با بیان این که مقدار افزایش بازیافت کنونی از میدان‎ها شایسته کشور نیست، تصریح کرد: حفر چاه، احداث خط لوله و واحد بهره‌برداری را ما خوب بلدیم، اما درباره افزایش بازیافت، ضعف و نقص دانش داریم.

به گفته وی، باید ثروت کشور را از این طریق افزایش دهیم و افزایش بازیافت را به یک مطالبه ملی تبدیل کنیم.

وزیرنفت تصریح کرد: اهداف این طرح‌ها، افزایش درآمد کشور از طریق افزایش تولید است که امیدواریم از طریق قرارداد با دانشگاه‌ها بتوان در این راه قدم گذاشت زیرا کمک به دانشگاه‌ها وظیفه ملی ماست و با روحیه و اعتقاد باید از این ظرفیت‎ها حمایت کرد.

این دیدار با حضور روسا، معاونان پژوهشی و مجریان طرح‎های مطالعه میدان‎های نفتی از دانشگاه‎ها، محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیران عامل شرکت‎های فرعی مرتبط و دیگر مدیران ستادی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.

محمدرضا مقدم در ابتدای این دیدار، گزارشی از پیشرفت طرح‎ها و اصلاحات صورت گرفته در قراردادهای فی مابین بر اساس تصمیم‎های نشست پیشین در حضور وزیر نفت ارائه کرد.

پس از ارائه این گزارش، نمایندگان همه دانشگاه‌ها گزارشی از روند پیشرفت قراردادهای خود و مشکلات و تنگناها ارائه کردند و با حضور شرکت‎های طرف قرارداد این مسائل بررسی و تصمیم‎های لازم برای سهولت کار گرفته شد.

دانشگاه‎ها از تغییر ساختار قرارداد به نتیجه محور استقبال کردند و اذعان داشتند که این امر و تشکیل کمیته راهبری برای پیشبرد کار بسیار راهگشا بوده است.