۰ نفر

راه اندازی سکوی پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز

۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۵۲
کد خبر: 159113
راه اندازی سکوی پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز

یک مسئول صنعت نفت اعلام کرد: سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز، راه اندازی شد.

میدان گازی پارس جنوبی (یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان است که با داشتن 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، حدود ١٩درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. ذخیره بخش ایرانی این میدان 13.3 تریلیون مترمکعب گاز درجا و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی (9 میلیارد بشکه قابل برداشت)تخمین زده می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در زمان تحریم، قطر به پشتوانه شرکت های بین المللی توانست به سرعت اقدام به برداشت گاز از این میدان کند.

ایران در سال های اخیر تلاش کرده است با اولویت بندی فازهای پارس جنوبی، توسعه فازهای مختلف را شتاب بخشیده و عقب ماندگی های گذشته را نیز جبران کند.

در تازه ترین گام برای توسعه پارس جنوبی، ایران توانست یک سکوی دیگر را نصب و راه اندازی کند.

به گزارش وزارت نفت، علیرضا عبادی، مجری فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با تشریح جزئیات راه اندازی سکوی فاز 21 گفت: مشعل سکوی فاز ٢١ پس از باز شدن و جریان دهی به چاه شماره یک روشن شده و به‎زودی عملیات تولید و ارسال گاز از این سکو به پالایشگاه خشکی آغاز می شود.

سکوی فاز ٢١، بیست و یکمین عرشه میدان مشترک پارس جنوبی است که در شرایط کاملا ایمن راه اندازی می شود؛ این سکو با وزن ٢ هزار و ٧٠٠ تن، هشتم مردادماه امسال نصب شده بود.

عبادی عنوان کرد: با باز شدن تدریجی همه چاه‎های عرشه فاز ٢١، روزانه 28.3 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت برداشت منابع گازی از میدان پارس جنوبی افزوده می شود.

وی با بیان این‎ که گاز سکوی فاز ٢١ هفته نخست آذرماه امسال به پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ ارسال می شود، از پایان آزمایش خطوط لوله دریا و خشکی این سکو خبرداد و گفت: هم اکنون عملیات تخلیه آب این خطوط برای ورود گاز ترش در جریان است.

درحالی فعالیت‎های بخش فراساحل فازهای ٢٠ و ٢١ مراحل نهایی خود را طی می کند که به گفته مجری این طرح، تکمیل واحدهای پالایشی در پالایشگاه خشکی نیز بصورت جدی در دستورکار کارفرما و پیمانکاران قرار دارد.

بر همین اساس عبادی عنوان کرد: بخش عمده ای از محموله شیرهای برقی که تا پیش از این مشمول کالاهای تحریمی بوده و در راه اندازی واحد لخته گیر و ردیف های دوم تا چهارم شیرین سازی نقشی ضروری دارند، پس اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، خرید دوباره شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این شیرها از طریق خطوط هوایی به سایت رسیده و بخشی از آنها هم تا هفته آینده وارد پالایشگاه می شود.

عبادی با بیان این‎که پیش از این ردیف نخست شیرین سازی پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ با گاز ترش فازهای 6 و 7 و 8 به بهره برداری رسیده است، گفت: این ردیف و ردیف دوم شیرین سازی، گاز ارسالی از سکوی ٢١ را دریافت و فراوری خواهند کرد.

عبادی با بیان این‎ که پیشرفت پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی به 91 درصد رسیده است، گفت: ردیف های سوم و چهارم شیرین سازی هم، پایان ماه‎های آذر و دی امسال راه اندازی می شود و به این ترتیب همه ردیف های شیرین سازی این فازها به طور کامل در سرویس بهره برداری قرار می گیرد.

میدان پارس جنوبی، در عمق بیش از سه هزار متری از بستر خلیج فارس و در محوطه ای به وسعت ٩هزارو ٧٠٠ کیلومتر مربع واقع شده است.

حدود سه هزارو ٧٠٠ کیلومتر مربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و حدود شش هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.

میدان گازی پارس جنوبی، حدود 50 درصد ذخایر گازی ایران را تشکیل می دهد. برآورد می شود که سهم ایرانی پارس جنوبی حدود 8 درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. ذخیره بخش ایرانی این میدان 13.3 تریلیون مترمکعب گاز درجا و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی (9 میلیارد بشکه قابل برداشت)تخمین زده می شود. میدان گازی پارس جنوبی، در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد.