۰ نفر

غیبت وزیر نفت ایران درحضور وزرای انرژی روسیه و قطر

۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۰۱
کد خبر: 159100
غیبت وزیر نفت ایران درحضور وزرای انرژی روسیه و قطر

در نشست وزارتی جی‎ئی‎سی‎اف در دوحه قطر، وزیران کشورهای عضو این نهاد راهبرد بلند مدت آن را تصویب کردند.

پایگاه اینترنتی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اعلام کرد که هجدهمین نشست وزارتی این نهاد دیروز (پنج‎شنبه ٢٧ آبان ماه) در دوحه، پایتخت قطر، به ریاست محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی قطر، برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در این نشست، اعضای جی‎ئی‎سی‎اف شامل الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا در کنار کشورهای آذربایجان، عراق، هلند، نروژ، عمان، و پرو به عنوان اعضای ناظر، حضور داشتند.

الساده در سخنرانی افتتاحیه با اشاره به تحولات سریع در بازار انرژی و به ویژه بازار گاز، اعلام کرد عرضه بالا، کند بودن روند رشد تقاضا و افت قیمت‎ها، مهمترین ویژگی‎های وضع کنونی به شمار می‎آیند و برای رویارویی با این وضع، باید همگرایی و همکاری بیشتری میان اعضای جی‎ئی‎سی‎اف وجود داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تعهد جی‎ئی‎سی‎اف در تأمین انرژی پاک برای جهان، از اقدام‎های دبیرخانه این سازمان در تکمیل دورنمای ٢٠٤٠ این مجمع و تدوین راهبرد بلند مدت آن، قدردانی کرد.

در نشست دیروز، وزیران کشورهای عضو جی‎ئی‎سی‎اف راهبرد بلند مدت این مجمع را تصویب کردند و به هیئت عامل اجازه دادند که برنامه عملی پنج ساله برای اجرایی کردن این سند را تدوین کند. این سند هر پنج سال یک بار، بازنگری می‎شود.

وزیران کشورای عضو جی‎ئی‎سی‎اف با اشاره به موج مثبت ایجاد شده در پی توافق مبارزه با تغییرات آب و هوا در پاریس، بر جایگاه گاز در رویارویی با نگرانی‎های زیست‎محیطی تأکید کردند.

انتصاب الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، به عنوان رئیس دوره‎ای جی‎ئی‎سی‎اف از آغاز سال ٢٠١٧ میلادی، از دیگر تصمیمات نشست دیروز بود. در این نشست همچنین گابریل ام اوبیانگ لیما، وزیر معادن، صنعت و انرژی گینه استوایی، به عنوان رئیس علی‎البدل این مجمع انتخاب شد. این درحالی است که از سوی ایران، کاظم‌پور اردبیلی به عنوان نماینده ایران در مجامع جهانی انرژی در این نشست حضور داشته و بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان به دوحه نرفته بود.

همچنین قرار شد نوزدهمین نشست وزارتی جی‎ئی‎سی‎اف در ماه اکتبر سال ٢٠١٧ میلادی در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار شود. همچنین چهارمین اجلاس گاز جی‎ئی‎سی‎اف در سال آینده میلادی در بولیوی برگزار خواهد شد.