۰ نفر

سعودی ها صادرات نفت به مصر را متوقف کردند

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۱۲
کد خبر: 156637
سعودی ها صادرات نفت به مصر را متوقف کردند

رسانه های مصری روز یکشنبه اعلام کردند که شرکت آرامکو عربستان برای دومین ماه متوالی، صادرات نفت را به کشور مصر در ماه جاری میلادی متوقف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه مصری الوطن روز یکشنبه نوشت:حمدی عبدالعزیز سخنگوی رسمی وزارت نفت مصر گفت که شرکت نفتی آرامکو عربستان تاکنون محموله نفتی را که مقرر شده بود برای ماه نوامبر به مصر صادر کند هنوز ارسال نکرده و این شرکت وابسته به رژیم آل سعود برای دومین ماه متوالی از صادرات مشتقات نفتی به قاهره خودداری کرده است.

عبدالعزیز در ادامه تاکید کرد: شرکت عربستانی تاکنون دلیل توقف ارسال این محموله نفتی 700 هزار تنی که نیازهای بازار داخلی انرژی مصر را تامین می کند، اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت نفت مصر به روزنامه غیر دولتی مصری الیوم نیز گفت: آرامکو عربستان هنوز نسبت به از سرگیری صادرات فراورده های نفتی در ماه جاری اظهار نظری نکرده و آن را تایید یا رد نکرده است.

شرکت عربستانی آرامکو تاکنون هیچ گونه واکنش یا پاسخی به اخباری که رسانه های مصری منتشر کرده اند، نداده است.

شرکت نفتی آرامکو عربستان در ماه گذشته میلادی (اکتبر) نیز صادرات مشتقات نفتی خود به مصر را متوقف کرد.

پس از آن بود که مسئولان وزارت نفت مصر برای جایگزین کردن منبع تامین نفت خود دست به دامان عراق شدند و توافق نامه ای با بغداد امضا کردند که طی آن قرار است، نفت بصره به مصر صادر شود.

در همین خصوص، طارق ملا وزیر نفت و منابع زیرزمینی مصر شنبه شب و پس از سفر دو روزه خود به اردن، وارد بغداد شد تا به دنبال توقف صادرات شرکت نفتی آرامکو، با مقام های عراقی به عنوان منبع جدید تامین انرژی مصر، رایزنی کند.

دو روز بعد، جبار اللعیبی وزیر نفت عراق، در یک کنفرانس خبری در بغداد با طارق الملا همتای مصری اعلام کرد: عراق یک تفاهم نامه همکاری در زمینه تاسیس شرکت های مشترک در حوزه سرمایه گذاری نفتی با مصر امضا کرده است.

وزیر نفت عراق افزود: این توافق شامل سرمایه گذاری در زمینه پالایشگاه های نفتی در بخش خصوصی نیز می شود.

در سفر فروردین ماه پادشاه عربستان به مصر، قاهره با شرکت آرامکو قرادادی پنج ساله امضا کرد که براساس آن مقرر شد که این شرکت غول نفتی، نفت مورد نیاز مصر را به مدت پنج سال تامین کند.

روابط قاهره و ریاض به دنبال اعلام حمایت مصر از طرح روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در مورد حلب رو به تیرگی گذاشت.

در همین راستا ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و یکی از وزیران پیشین عربستان چندی پیش عبدالفتاح السیسی را به باد تمسخر گرفته و اظهار داشت: من مطمئنم که در یخچال شما چیزی جز آب یافت نمی شود!

این سخنان کنایه ای به حرف های عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر بود که چندی پیش در واکنش به برخی اعتراضات مردمی درباره فقر و گرسنگی گفته بود؛ حدود 2 سال است که در یخچال خانه من به جز آب چیز دیگری یافت نمی شود! 

به دنبال این اظهارنظر٬ سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت که از این پس کشورش در خصوص مواضع خود در مورد سازمان همکاری اسلامی تجدیدنظر خواهد کرد.