۰ نفر

فرسودگی ۳۰ درصد شبکه برق تهران

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵
کد خبر: 156582
فرسودگی ۳۰ درصد شبکه برق تهران

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران گفت: برای توسعه و بهینه‌سازی ۳۰ درصد از شبکه‌های فرسوده برق تهران در افق ۱۴۰۴ نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، غلامرضا خوش‌خلق امروز در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر میزان فرسودگی شبکه‌های برق تهران اظهار کرد: با توجه به این‌که شبکه‌های فوق توزیع زمینی بسیار قدیمی هستند و نیاز به بازسازی دارند لازم است که بخش‌های مختلف همچون شهرداری عنایت لازم به این بخش را داشته باشند.

وی طول عمر تاسیسات شبکه‌های برق را ۳۰ سال دانست و افزود: این در حالی است که برخی از تاسیسات برق تهران عمری بالای ۳۰ سال دارند.

واگذاری ۳۱۲ پست توزیع به کجا رسید؟

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران در خصوص آخرین واگذاری ۳۱۲ پست فوق توزیع، ادامه داد: رویکرد براین بود که این پست‌ها به شرکت‌های خارجی واگذار شود و بنا بر این گذاشته شده بود کل ۳۱۲ پست به صورت یکجا صورت بگیرد، اما بعد از آن قرار بر این شد که در پنج مرحله ۲۰۰ میلیون دلاری فاینانس انجام شود.

خوش خلق، اظهار کرد: در حال حاضر مرحله‌ی اول مناقصه که ۶۷ دستگاه پست بود با تقاضای ۹۷ شرکت صورت گرفت که پس از بررسی از این تعداد شرکت ۳۶ شرکت قابل قبول انتخاب شدند.

وی با بیان این‌که نهایتا بعد از بررسی‌های به عمل آمده ۲۰ شرکت مدنظر قرار گرفتند، بیان کرد: ۱۰ شرکت در مرحله اول برای شرکت در مناقصه حضور به عمل آوردند که از این تعداد دو شرکت به دلیل نپذیرفتن شرایط مناقصه که یکی از آنها استفاده ۵۱ درصدی از تجهیزات داخلی بود، حذف شدند.

به گفته مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران بالاترین امتیاز فنی را یک شرکت که قبول کرد بیش از ۵۱ درصد تجهیزات داخلی استفاده کند، انتخاب شد. مرحله بعد نیز کشف قیمت بود که این مرحله نیز به انجام رسید و در حال حاضر منتظر اعلام شرایط فاینانس از سوی بانک مرکزی برای نهایی شدن نتیجه مناقصه هستیم.

خوش خلق در خصوص وضعیت شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: این شرکت برق سه استان البرز، تهران و قم را با جمعیت هشت میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک تامین می‌کند که این میزان ۲۰ درصد از مشترکان کل کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تاسیسات برق منطقه‌ای تهران، توضیح داد: حدود ۲۰ درصد از تاسیسات کل کشور مربوط به برق تهران می‌شود و این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های برق منطقه‌ای شناخته شده است.

قدیمی بودن شبکه موجب نگرانی شده است

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران یکی از عمده‌ترین مشکلات شرکت برق منطقه‌ای تهران را قدیمی بودن شبکه دانست و افزود: مرمت یک کار در تهران با توجه به شلوغ بودن این شهر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، به‌طوری که این فرسودگی موجب نگرانی ما شده است.

خوش خلق در خصوص همکاری‌های صورت گرفته برای تامین برق تهران، اظهار کرد: با توجه به آمار پیک مصرف نسبت به سال قبل ۶.۲ درصد رشد داشته‌ایم و این در حالی است که سال گذشته تنها شاهد ۰.۳ درصد رشد بودیم.

وی بیشترین مصرف برق تهران را در بخش خانگی عنوان و افزود: حدود ۴۰ درصد مصرف برق در تهران مربوط به این مشترکان می‌شود و این در حالی است که در سایر استان‌ها این عدد تنها ۳۵ درصد، همچنین در بخش تجاری نیز تعداد مشترکان بالای ۲۰ درصد تخمین زده، اما در مناطق دیگر بین ۹ تا ۱۲ درصد است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با بیان این‌که میزان مشترکان و مصرف برق در حوزه عمومی (اداره‌ها) دو برابر استان‌های دیگر است، تصریح کرد: این گروه حدود ۲۶ درصد مشترکان را تشکیل داده‌اند، در حالی که استان‌های دیگر بین ۱۰ تا ۱۲ درصد هستند.  

خوش خلق با اشاره به برنامه‌های شرکت برق منطقه‌ای تهران در خصوص تغییر شبکه‌های هوایی و زیرزمینی گفت: با توجه به این‌که در شبکه‌های زیرزمینی نیز نیاز به همکاری و کمک زیادی برای بازسازی داریم، از شهرداری‌ها در این زمینه تقاضای کمک کرده‌ایم تا بتوان از این طریق شاهد تامین برق پایدارتر بود.

 پیش‌بینی بیش از ۱۰هزار مگاوات در پیک سال آتی

وی در خصوص پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای پیک سال ۱۳۹۶، بیان کرد: اگر بخواهیم همین روند فعلی را طی کنیم پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۰ هزار مگاوات شاهد پیک مصرف برق در سال آتی باشیم.

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران با بیان این‌که برای این مساله از هم‌اکنون راهکارهایی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: ۶۴ پروژه اولویت‌دار در این زمینه تعریف شده که برای پیشبرد این پروژه‌ها نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

به گفته خوش خلق، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است که این پروژه‌ها تا قبل از پیک تابستان اجرایی شود.