۰ نفر

ایران و لهستان تفاهمنامه نفتی امضا کردند

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۳۷
کد خبر: 156407
ایران و لهستان تفاهمنامه نفتی امضا کردند

شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی نفت و گاز لهستان (PGNiG)، یادداشت تفاهم همکاری برای مطالعه یک میدان نفتی امضا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، شرکت های فرانسوی، آلمانی و اتریشی از جمله شرکت هایی هستند که تاکنون برای مطالعه و ارزیابی شرایط میدان های نفتی، تفاهمنامه هایی را با کشورمان امضا کرده اند.

تازه ترین تفاهمنامه با ایران را یک شرکت لهستانی برای مطالعه میدان نفتی سومار امضا کرده است.

این تفاهم‎نامه میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و پیوتر ووژنیاک، مدیرعامل شرکت نفت و گاز لهستان امضا شد.

منوچهری در این نشست ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‎نامه، توسعه تعامل هرچه بیشتر دو طرف در آینده را به دنبال داشته باشد.

وی به فرصت ٦ ماهه شرکت لهستانی برای انجام مطالعات میدان و ارائه نتایج مطالعات به شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: تکلیف نهایی توسعه میدان پس از اخذ نتایج مطالعات این شرکت تعیین می شود؛ راهبرد اصلی شرکت ملی نفت، واگذاری میدان در قالب مناقصه است.

ووژنیاک مدیرعامل شرکت نفت و گاز لهستان نیز در این نشست به تجربه‎های کاری این شرکت در نقاط مختلف جهان از جمله دریای شمال و پاکستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم در قالب این تفاهم‎نامه، همکاری خوبی با شرکت ملی نفت ایران داشته باشیم.

سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز در این نشست با اشاره به نزدیکی جغرافیایی میدان سومار به نفت‎شهر، گفت: نفت این میدان به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود.

وی بر اهمیت استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت در این میدان تاکید کرد.

علیرضا جهانخواه رئیس عملیات مخازن شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز در این نشست به معرفی میدان سومار و برخی ویژگی‎های آن پرداخت که براساس آن، نفت این میدان سبک و ضریب بازیافت آن حدود ١٥ درصد است.

امضای تفاهمنامه به معنای واگذاری قطعی میدان به طرف خارجی نیست، و معمولا این شرکت ها نیز باید در مناقصه های بین المللی که برای میدان های مختلف برگزار می شود، شرکت کنند.

میدان نفتی سومار یکی از میدان‌های نفتی کشف شده در سال 1388 است که در استان کرمانشاه و در شرق میدان نفت‌شهر و شمال غرب میدان گازی تنگه بیجار واقع شده که نفت خام درجای این میدان 475 میلیون بشکه و نفت قابل استحصال آن 70 میلیون بشکه برآورد شده است.