۰ نفر

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی مطرح کرد

دست و پای صنعت نفت را با انواع سیاست‌زدگی می‌بندیم

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵
کد خبر: 153457
دست و پای صنعت نفت را با انواع سیاست‌زدگی می‌بندیم

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی از مذاکره با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان برای سوآپ خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، زمانی‌نیا وزیر نفت در همایش بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با اشاره به ذخایر نفتی ایران، اظهار کرد: همواره در طول ۱۰۰ سال گذشته با افتخار اعلام کرده‌ایم که دارای اولین ذخایر هیدروکربنی در دنیا هستیم و نتیجه گرفتیم که دنیا نمی‌تواند به این ذخایر بی‌تفاوت باشد در حالیکه ۱۰ تا ۱۲ سال پیش ثابت شد که دنیا می‌تواند به این موضوع بی‌تفاوت باشد و روابط بین‌الملل بی‌رحم‌تر از چیزی است که ما گمان می‌کنیم. کشورها برای منابع خودشان بی‌رحمانه برخورد می‌کنند و در همین راستا ایران را بدون وجود دلیل‌های موجه تحریم کردند و ذخایر ایران را نادیده گرفتند.

وی افزود: هیچ کس نگفته که روابط بین‌الملل بر مبنای عدالت است. معیار نخست سازمان ملل نیز برای حل و فصل اختلافات عدالت نیست بنابراین باید بدانیم که منابع نفت و گاز ما می‌تواند نادیده گرفته شوند.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با تاکید بر اینکه تولید ایران نسبت به ذخایری که در اختیار دارد بسیار ناچیز است، گفت: عربستان بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و در حال حاضر نیز تولید عراق بیشتر از ایران است. تولید معیار قدرت است و تولید ما نسبت به ذخایرمان بسیار ناچیز است.

زمانی‌نیا با تاکید بر اینکه در حال حاضر سرمایه در دنیا نسبت به قبل کاهش یافته، افزود: رقابت بین کشورهای جذب‌کننده سرمایه بسیار شدید شده است و ایران باید بتواند قدرت خود را از نظر کیفی و کمی نشان دهد اما ما در نشان دادن قدرت، مهارت و کفایت‌هایمان خیلی ماهر نیستیم.

وی با اشاره به حضور خود در وزارت نفت، گفت: در این مدتی که در وزارت نفت فعالیت می‌کنم حداقل ۱۰۰ ملاقات با وزرا یا معاونین وزرای خارجی بعد از برجام داشتم و گمان می‌کنم باید برای این ملاقات‌ها آماده شویم. ما در مسائل مقدماتی دچار مشکل هستیم و به کرات اتفاق افتاده که مسئولین عالیرتبه خارجی به  من گفته‌اند که در برخورد با مسئولان ایرانی در وزارت نفت سردرگم هستند.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی ادامه داد: به دلیل بی‌رحمانه بودن روابط بین‌الملل صنعت نفت از روز اول پیروزی انقلاب و بعد از مساله سفارت آمریکا مورد تحریم قرار گرفت و اینکه توانست در این سال‌ها سرپا بماند موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. بسیاری از افراد عقیده داشتند صنعت نفت ایران بعد از جنگ ورشکست می‌شود اما غیرت ایرانی باعث شد صنعت نفت به صورت وصله پینه ادامه پیدا کند.

زمانی‌نیا ادامه داد: اگر به همین منوال پیش برویم وضع ما تغییر نمی‌کند و باید از فناوری و تکنیک‌های جدید بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به شرایط بعد از برجام، اظهار کرد: ما باید بعد از برجام آماده بودیم و قراردادهای جدید را بلافاصله مورد مذاکره قرار می‌دادیم و بعد از اجرایی شدن برجام اجرا می‌کردیم اما ایرانی‌ها خیلی آدم‌های سیاسی هستند و به گفته یاسر عرفات خودمان سر خودمان را کلاه می‌گذاریم. به قدری همایش و جلسات مختلف برگزار کردیم و به مساله به صورت جدی نپرداختیم به همین دلیل یک سال طول کشید تا به اجماع رسیدیم. ما دست و پای صنعت نفت را با انواع سیاست‌زدگی می‌بندیم.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با بیان اینکه به نظر می‌آید شرکت‌های نفتی خارجی آماده همکاری با ایران هستند، گفت: این به دلیل وجود ذخایر ایران نیست بلکه به این دلیل است که وجهه ایران به تدریج عوض می‌شود و سرمایه‌گذاری برای مدت‌های مدید در صنعت ما انجام نشده و نتیجه خوبی در پی دارد. به عبارتی دیگر کشورهای خارجی هم به دنبال منابع خودشان هستند.

زمانی‌نیا با تاکید بر اینکه بین کشورهای جذب‌کننده سرمایه رقابت شدیدی وجود دارد، افزود: مسئولین و مدیران نفتی بهترین وجه قرارداد را نوشتند و اجماع‌سازی شده است و اکنون هنگام کار است. از حدود ۱۰ روز پیش قدم بزرگی برداشته شد و در مورد مدل قراردادهای جدید کارها آغاز شده است و شرکت‌های خارجی خود را آماده می‌کنند که پتانسیل این را داشته باشند که شریک شرکت‌های ایرانی باشند. این روند آغاز شده و مذاکرات خوبی با کشورهای روسیه، چین و کشورهای اروپایی شروع خواهد شد البته این اتفاقات باید از ۱۰ ماه گذشته آغاز می‌شد و همین چند ماه تاخیر باعث شد کشور هزینه زیادی بدهد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای خارجی به دلیل امنیتی که در ایران است حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شوند، افزود: این امنیت شامل امنیت سیاسی، فیزیکی و ثبات نظام سیاسی ایران است.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی تولید ناخالص داخلی ایران به عواید نفت، افزود: یکی از نتایج ناخواسته تحریم‌های غرب علیه ایران، کاهش وابستگی ایران به عواید نفتی بود. البته خوب است به مساله صادرات غیرنفتی توجه شود.

زمانی‌نیا با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشورمان، گفت: ایران در موقعیتی قرار دارد که همه همسایه‌های ما به منابع نیاز دارند مخصوصا کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان، کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به غیر از قطر. همچنین در دریای خزر فرصت خوبی در کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان برای سوآپ وجود دارد که با این کشورها در حال مذاکره هستیم. همچنین در جنوب کشور با کشور عراق برای صادرات گاز به بغداد و بصره در حال مذاکره هستیم و مذاکرات تقریبا رو به اتمام است. در کشور عمان هم همین‌طور. از سوی دیگر امارات و کویت هم نیاز به گاز دارند و ما می‌توانیم فراهم کنیم. باید سعی کنیم آثار انرژی بر تنش‌زدایی و بهبود روابط سیاسی منطقه به ما کمک کند.