۰ نفر

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:

تولید برق خصوصی ۱۰ درصد بیشتر از تولید برق در نیروگاه‌های دولتی است

۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۱
کد خبر: 152735
تولید برق خصوصی ۱۰ درصد بیشتر از تولید برق در نیروگاه‌های دولتی است

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه تولید برق نیروگاه‌های خصوصی ۱۰ درصد بیشتر از برق نیروگاه‌های دولتی است، گفت: هم‌اکنون ۶۰ درصد تولید برق توسط نیروگاه‌های خصوصی و ۴۰ درصد نیز توسط نیروگاه‌های دولتی تولید می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه در طول یک سال گذشته مراجعات زیادی از اروپا و آسیا به ویژه شرکت‌های کره‌ای، چینی و ژاپنی برای مشارکت در صنعت برق داشته‌ایم، گفت: در فضای کنونی شرکت‌های خارجی و شرکت‌های ایرانی باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند و وزارت نیرو نیز از مشارکت آنها حمایت می‌کند.

فلاحتیان ادامه داد: امکان سرمایه‌گذاری خارجی به صورت BOO و BOT با تأمین سرمایه‌ مورد نیاز به طور کامل با بیش از نیمی از سرمایه از سوی شرکت‌های خارجی وجود دارد و قراردادهای کاملاً شفافی تهیه شده که متن این قراردادها در سایت شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های برق حرارتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران در حوزه تولید تا مرز 80 درصد در حال خصوصی شدن است، گفت: به‌رغم مشکلات و چالش‌های موجود حرکت‌های موفق‌آمیزی در زمینه‌ خصوصی‌سازی صورت گرفته و جایگاه آن در صنعت برق سال به سال پررنگ‌تر می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود:‌ به طوری که در حال حاضر 60 درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های خصوصی و 40 درصد آن به وسیله بخش دولتی تولید می‌شود.

فلاحتیان گفت: اگر بخش خصوصی داخلی بخواهد با یک شرکت خارجی همکاری کنند، شرکت ایرانی ضمانت‌های لازم را نزد بانک‌ عامل ایرانی قرار داده و بانک این ضمانت را به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام می‌کند، بنابراین بانک عامل ایرانی تضمین پرداخت را به شرکت‌های خارجی می‌دهد.

به گفته وی، اگر شرکت خارجی بخواهد به صورت مستقل در ایران سرمایه‌‌گذاری کند، براساس قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی که مصوب مجلس شورای اسلامی است ضمانت‌های لازم داده می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه بخش دولتی و بخش خصوصی در همکاری با شرکت‌های خارجی جزو خوش‌ حساب‌ترین کشورها است، گفت: اطمینان لازم به شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران داده می‌شود.