۰ نفر

طیب نیا: انتقال وجوه فروش نفت به هند استمرار داشته باشد

۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۵
کد خبر: 150600
طیب نیا: انتقال وجوه فروش نفت به هند استمرار داشته باشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای هندی خود بر استمرار انتقال وجوه ناشی از فروش نفت به آن کشور تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «علی طیب نیا» که برای شرکت در نشست سالیانه بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده بود، در این دیدار گفت: برقراری روابط کارگزاری بین دو کشور از مهم ترین اولویت های ماست.

وی با اشاره به قطع روابط کارگزاری دو کشور به دلیل تحریم ها گفت: مذاکرات سازنده ای صورت گرفته اما هنوز مراتب، به طور کامل عملیاتی نشده است.

«آرون جایتلی» وزیر دارایی هند، در این دیدار تاکید کرد طرف هندی همچنان که در سفر نخست وزیر هند به تهران توافق کرد، به برنامه انتقال وجوه متعهد است.

 بیست و هفتم شهریورماه پایگاه خبری «فایننشال اکسپرس» هند اعلام کرد واردات روزانه نفت خام دهلی نو از تهران در ماه اوت (یازدهم مرداد تا دهم شهریور) به بالاترین سطح خود در دستکم 15 سال گذشته رسید.

بر پایه این گزارش، هند در ماه اوت روزانه 576 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که نزدیک به 10 درصد بیشتر از واردات ماه ژوئیه است.

واردات نفت هند از ایران قرار است از اول آوریل سال آینده میلادی (اواسط فروردین 1396)، به بالاترین سطح در هفت سال گذشته برسد و پالایشگاه های دولتی و خصوصی هند روی هم دستکم 400 هزار بشکه در روز از ایران نفت بخرند.

در هشت ماه نخست سال 2016، واردات نفت خام هند از ایران با 84 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 395 هزار بشکه در روز رسید.

در هشت ماه نخست سال 2015 هند از ایران 214 هزار بشکه در روز نفت وارد کرده بود.

هند، چین، کره جنوبی و ژاپن بزرگ ترین مشتریان نفت خام کشور ما به شمار می روند.