۰ نفر

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی پیش بینی کرد:

۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی امسال در بهترین حالت

۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 149076
۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی امسال در بهترین حالت

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در حالت خوشبینانه در صورتی که امسال 50 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور داشته باشیم، 10 میلیارد دلار از آن باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «احمد دوست حسینی» عصر امروز (شنبه) در کنفرانس نفت 2016 افزود: بر اساس قانون، سالیانه 20 درصد درآمدهای نفتی کشور به صندوق توسعه ملی واریز می شود.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی یادآوری کرد منابع مالی واریز شده به صندوق توسعه ملی برای حمایت از طرح های توسعه صرف می شود و از این منابع می توان برای آن دسته از طرح های تولیدی و سرمایه گذاری اقتصادی کشور استفاده کرد که توجیه فنی و اقتصادی دارند.

وی گفت: این طرح ها باید قابلیت رقابت در عرصه بین المللی را داشته باشند تا بتوانند بازپرداخت وام های اعطا شده از سوی صندوق را پوشش دهند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد 70 درصد منابع صندوق در این طرح ها هزینه می شود و اجازه نداریم منابع صندوق را در اختیار دستگاه های دولتی قرار دهیم.

دوست حسینی اضافه کرد: می توان فقط 20 درصد منابع صندوق را به موسسه های عمومی غیردولتی داد و 80 درصد بقیه باید برای بخش خصوصی واقعی و تعاونی ها هزینه شود.

وی ادامه داد: برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز می توان از محل صندوق توسعه ملی، تسهیلات اعطا کرد تا بتوانند کارگاه های خود را تجهیز و ضمانتنامه پیش پرداخت تهیه کنند.

** شرط چین برای تامین فاینانس

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: چین از محل پولی که ما در این کشور داریم، به ما فاینانس می دهد و اعلام کرده است در صورت تامین فاینانس باید 60 درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز پروژه ها از چین تهیه شود.

دوست حسینی افزود: پیمانکاران ایرانی در خارج از کشور که پروژه ای را در اختیار می گیرند در صورتی می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند که کالا و تجهیزات آن پروژه ها را از ایران تامین کنند.

وی به اجرای طرح استفاده از منابع صندوق ملی برای صادرات محصولات تا سه ماه آینده اشاره کرد و گفت: بر این اساس، اگر صادرکنندگان ایرانی بتوانند خریداران خارجی مطمئنی را برای خرید کالاهای تولیدی پیدا کنند، می توان برای آنها از منابع صندوق توسعه ملی برای مدت یک سال، تسهیلات در نظر گرفت.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: اولویتدارترین و مساعدترین بخش برای جذب سرمایه گذاری در کشور، صنعت نفت است.

کنفرانس نفت 2016 عصر امروز با هدف رفع مشکلات تشکل های صنفی و بخش خصوصی صنعت نفت با حضور مدیران بلندپایه صنعت نفت در اتاق ایران برگزار شده است.