۰ نفر

حال کارون هم خوب نیست

۷ مهر ۱۳۹۵، ۱:۰۱
کد خبر: 148296
حال کارون هم خوب نیست

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: حجم ذخایر آبی کشور ۸۹ میلیارد متر مکعب است .

رحیم میدانی امروز (شش مهر) در دومین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) پردیس کشاورزی کرج برگزار شد، اظهار کرد: بدون مشارکت عمومی بهره برداری درست از منابع آبی امکان پذیر نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: برای مدیریت منابع آبی امروز بیش از هرزمان دیگری به  ارتباط بین صنایع و مجامع دانشگاهی نیازمند هستیم.
 
وی اضافه کرد: این ارتباط باید از حالت نمادین خارج و به شکلی واقعی و دوسویه در بیاید.
 
این مسئول یادآورشد: درحال حاضر مدیریت منابع آبی و خاکی کشور با چالش های جدی مواجه شده بنابراین هرچه زودتر باید برای حل این مشکلات تدبیری اساسی اندیشید. میدانی توضیح داد: اگر راه کارهای لازم برای حل چالش های آبی کشور از زبان دانشگاهیان ارائه شود از سوی مردم راحت تر پذیرفته می‌شود؛ چراکه مردم به این قشر اعتماد کافی دارند.

این مسئول ابراز کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک آگاهی و دانش جامعه در سطوح مختلف از مردم تا تصمیم گیرندگان ارتقا یابد و نگاه ها به مسایل آب اصلاح شود.

 
معاون وزیر نیرو گفت: طی چند سال گذشته  شاهد تغییر اقلیم و گرم شدن زمین هستیم به طوری که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک دمای زمین دو درجه گرم تر شود.
 
وی افزود: هرچند این دو درجه گرم شدن به ظاهر عددی کوچک است ولی حدود ۲۷ میلیارد مترمکعب تبخیر را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: این میزان گرم شدن برای کشوری که میزان تبخیربالایی دارد به منابع آبی خسارت وارد می کند.

میدانی دربخش دیگری از صحبت های خود به حجم ذخایر آبی کشور اشاره کرد و افزود: در گذشته های دور حجم ذخایر منابع آبی کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود که اکنون به ۸۹ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به میزان بارندگی در سال آبی گذشته توضیح داد: سال آبی گذشته با میانگین بارندگی ۲۴۱ میلی متر بارندگی برای کشور به پایان رساندیم که این میزان نسبت به سال قبل تر ۲۲ درصد افزایش داشته است.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این که وضعیت بارندگی‌ها در سال جاری مناسب نخواهد بود گفت: براساس پیش بینی هواشناسی برای پاییز سال آبی ۹۶-۹۵ بارندگی خوبی نخواهیم داشت.

 
وی گفت: طبق این پیش بینی بارندگی‌های کشور در پاییز امسال دیر شروع می‌شود که زیرنرمال بوده و با افزایش دما روبرو خواهیم شد.

میدانی با تاکید بر این که برنامه مدونی بر ای کاهش تاثیرات تغییر اقلیم درکشور وجود ندارد، ادامه داد: از دلسوزان  این حوزه درخواست می‌شود تا در آمار و اطلاعات و سند ملی آب  شبهه افکنی نکنند زیرا در شرایط فعلی حتی اگر کسی بخواهد برای حل مشکلات ابی کشور چاره جویی کند هم نمی‌تواند.

این مسئول با اشاره به از دست دادن مقادیر زیادی از ذخایر سفره های زیرزمینی کشور در سال های گذشته توضیح داد: تا کنون  ۱۲۰  میلیارد مترمکعب از ذخایر آبی در کشور را از دست داده ایم. وی  درادامه به تصویب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در دولت اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح باید ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصارفمان را کاهش دهیم.

وی مشکل اصلی آب کشور را فشار بیش از حد به منابع آبی کشور دانست و افزود:  یکی از مهمترین بخش‌های مصرف کننده آب بخش کشاورزی است. میدانی اضافه کرد: متاسفانه درحال حاضر تا زمین مساعدی برای کشاورزی پیدا می شود مردم سریع اقدام به حفر چاه های غیرمجاز می‌کنند که همین امر سطح آب های زیرزمینی کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر سطح زیرکشت به طور چشمگیری افزایش یافته که نتیجه‌ی آن خشک شدن تالاب‌ها و خالی شدن سفره های زیرزمینی است.

وی از جمله پیامدهای این معضل را خشک شدن دریاچه ارومیه و شور شدن رود کارون دانست و ابراز کرد: اکنون وضعیت رود کارون به حدی رسیده که برای شرب شهر اهواز ناچار به استفاده از منابع آبی کرخه و دز شده ایم.

وی اظهارکرد: برای حفظ و احیای آب های زیرزمینی در طرح تعادل بخشی که به تصویب شورای آب رسیده مقرر شد تا در ۱۸ حوضه آبخیز کشور شورای هماهنگی تشکیل شود تا منابع آبی را بشناسیم.

میدانی در پایان گفت: علاوه براین بنا شده  از برداشت های غیرمجاز آب جلوگیری شود و چاه های مجاز نیز پروانه مصرف دریافت کنند.