۰ نفر

بیژن زنگنه:

انتظار از نشست الجزایر در حد یک نشست مشورتی است

۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۰
کد خبر: 148010
انتظار از نشست الجزایر در حد یک نشست مشورتی است

وزیر نفت با بیان اینکه وضع کنونی بازار نفت، شرایط مطلوبی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در میان مدت و درازمدت در پی ندارد، گفت: این نشست در حد یک اجلاس مشورتی است و باید در همان اندازه از آن انتظار داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «بیژن زنگنه» بعدازظهر امروز (دوشنبه) پیش از سفر به الجزایر برای شرکت در پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی (آی.یی.اف) به کاهش سرمایه گذاری در بازارهای جهانی بویژه صنایع نفت اشاره کرد و افزود: این موضوع در بلندمدت به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.

وی درباره برگزاری نشست مشورتی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در الجزایر گفت: از مجموع مذاکرات نشست مشورتی اعضای اوپک می توان به عنوان یک پیش آمادگی برای اجلاس عادی ماه نوامبر (آذر) اعضای اوپک در وین استفاده کرد.

زنگنه همچنین درباره حضور کشورهای غیرعضو اوپک در نشست مشورتی گفت: اگر کشورهای بزرگ تولیدکننده غیرعضو اوپک در این نشست شرکت کنند با آنها درباره ثبات بازار نفت صحبت می کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد وضع کنونی بازار نفت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مطلوب نیست و گفت: مقدمات برای تثبیت بازار نفت در حال فراهم شدن است.

وی اضافه کرد: با توجه به حضور نمایندگان کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده بزرگ نفت جهان و همچنین رئیسان بزرگ شرکت های نفتی دنیا، شرکت کنندگان در نشست مجمع بین المللی انرژی می توانند از فرصت برگزاری چنین رویدادی برای رایزنی به منظور تثبیت بازار نفت بهره گیرند.

زنگنه افزود: شرکت در نشست مجمع بین المللی انرژی الجزایر برای ایران فرصت خوبی است تا در دوران پساتحریم به منظور ثبات بخشی به بازار نفت و تامین نیازهای خود با کشورهای دیگر و رئیسان شرکت های بزرگ نفتی رایزنی کند.

وزیر نفت یادآوری کرد ایران در شرایط پساتحریم به سه عامل اصلی بازار، سرمایه (منابع مالی) و فناوری نیاز دارد و گفت: ایران می تواند از فرصت شرکت در نشست مجمع بین المللی انرژی برای مذاکره با کشورهای مصرف کننده و شرکت های بزرگ صاحب فناوری استفاده کند.

زنگنه اضافه کرد: ثبات بازار نفت از مسائلی است که در این نشست مطرح می شود و ایران از هر طرحی برای کمک به تثبیت بازارهای جهانی نفت خام حمایت می کند.

وزیر نفت درباره برنامه دیدارهای فشرده خود در حاشیه نشست الجزایر، اعلام کرد: در مدت حضور در الجزیره با نمایندگان دهها شرکت و کشور مانند مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال دیدار و مذاکره می کنیم.

پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی از فردا (ششم مهرماه) و به مدت سه روز (تا هشتم مهرماه) در الجزایر برگزار می شود. 

قرار است اعضای اوپک در حاشیه این نشست، یک جلسه مشورتی داشته باشند و درباره فریز نفتی (تثبیت تولید) مذاکره کنند.