۰ نفر

ذخیره ۱۱ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در برنامه ششم

۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۲۸
کد خبر: 146024
ذخیره ۱۱ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در برنامه ششم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره پیش‌بینی راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری آب در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم باید 11 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر ذخیره شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبری عنوان کرد: خوشبختانه در احکام برنامه راهکارهایی پیش‌بینی کرده‌ایم که دولت را در زمینه افزایش بهره‌وری تقویت کند. ما پیش‌بینی کرده‌ایم که در طول برنامه باید 11 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر ذخیره‌سازی شود. برای چگونگی این ذخیره‌سازی هم روش‌هایی وجود دارد که ما در احکام برنامه پیش‌بینی کرده‌ایم.

او ادامه داد: بر این اساس دو نیم میلیون هکتار از اراضی باید تحت آبیاری تحت فشار قرار گیرد. برای هزینه‌های آن هم پیش‌بینی شده که 85 درصد هزینه‌ها را دولت پرداخت کند تا ایجاد انگیزه شود.

نماینده شیراز همچنین گفت: جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز هم در این برنامه دیده شده و قرار است چاه‌های موجود را هوشمند کنیم؛ کنتورهای حجمی بگذاریم که برداشت آب کاملا مدیریت‌شده باشد و به سمت کارهایی برویم که بهره‌وری، راندمان و دانش کار را بالا ببرد، حتی اگر لازم باشد که الگوی کشت را عوض کنیم یا گونه‌های را انتخاب کنیم که مقاومت داشته باشند و با وضعیت کم‌آبی فعلی بتوانند ادامه حیات دهند.

او تاکید کرد: خوشبختانه دولت و وضعیت جهاد، نسبت به این قضیه مصمم است،‌ کمیسیون کشاورزی هم تصمیم خود را گرفته است، تلاشمان این است که این موارد در صحن هم تصویب شود.