۰ نفر

ایران به دنبال تثبیت قیمت نفت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶
کد خبر: 145517
ایران به دنبال تثبیت قیمت نفت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار

یکی از کارشناسان حوزه انرژی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: در نشست پیش روی فریز نفتی، ایران با تعیین قیمت نفت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار موافقت خواهد کرد اما خواستار تغییر سازوکار تصمیم‌گیری در اوپک خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمد صادق جوکار از کارشناسان حوزه انرژی طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، اعلام کرد: در نشست پیش رو، ایران از اقدام در راستای تقویت قیمت نفت و رساندن آن به 50 تا 60 دلار در بشکه حمایت خواهد کرد اما خواهان تغییر روند مکانیزم تصمیم‌گیری در اوپک خواهد شد.

این کارشناس ایرانی تاکید کرد: سیاست عربستان و سلطه این کشور بر اوپک می‌تواند به شدت آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه‌ای را در سطح زمین گسترش دهد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر یک تا 1.5 میلیون بشکه نفت در روز به صورت مازاد به بازار جهانی وارد می‌شود و در صورتی که طرح فریز نفتی اجرایی شود به نظر نمی‌رسد که قیمت نفت به سرعت به 50 تا 60 دلار در هر بشکه برسد در همین حال کشورهایی مانند عربستان سعودی، تمایل شدیدی به دنبال افزایش قیمت نفت هستند چرا که امیدوارند از این طریق مازاد عرضه نفت به بازار جهانی محدود شود.

جوکار ادامه داد: در حالی که سعودی‌ها و دیگر متحدان این کشور در اوپک با تمام توان خود نفت تولید می‌کنند از دیگر اعضای اوپک می‌خواهند که تولید خود را ثابت کند در صورتیکه طرح فریز نفتی برای مدت زمان طولانی ادامه یابد به ضرر برخی کشورها از جمله ایران خواهد بود و به این کشورها ضربه خواهد زد چرا که ایران قصد دارد طی سالهای آینده تولید نفت خود را افزایش دهد به همین دلیل با توافق فریز نفتی با طولانی مدت مخالف است.

جوکار افزود: این طرح نباید برای مدت طولانی اجرا شود و ایران از اقدامات منطقی که بتواند به رساندن قیمت نفت به محدوده 50 تا 60 دلار کمک کند، حمایت می‌کند در صورتیکه ما خواستار ثبات در بازار نفت باشیم باید دیگر کشورهای تولید کننده نفت غیراوپکی نیز نظیر روسیه و آمریکا به طرح فریز بپیوندند چرا که در صورت بالا رفتن قیمت نفت، نفت شیل و به عبارتی نامتعارف بیشتری از سوی کشورهایی مانند آمریکا روانه بازار خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: در صورتیکه قیمت نفت در محدوده 40 دلار در هر بشکه باقی بماند کشورها نمی‌توانند به تعهدات خود برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای عمل کنند. برای حل این مشکل و گرم شدن کره زمین قیمت نفت باید افزایش یابد و به همین دلیل ایران اصرار دارد تا یک آژانس جهانی برای مقابله با این مشکل متشکل از کشورهای اوپک و غیر اوپک تشکیل شود چرا که سیاست کنونی اوپک باعث بروز فجایع زیست محیطی خواهد شد.

جوکار ادامه داد: به دلیل کاهش ذخایر ارزی عربستان و همچنین پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی این کشور به حدود 1.5 درصد در سال سعودی‌ها باید افزایش تولید خود را متوقف کرده و قیمت نفت را بالا نگه دارند. درآمدهای نفتی عربستان حدود 15 درصد از تولید ناخالص ملی عربستان را تشکیل می‌دهد این در حالی است این شاخص در اقتصاد ایران تنها 5 درصد ارزیابی شده است به همین دلیل ما هم‌اکنون در حال تنوع‌بخشی به اقتصاد خود و کاستن از وابستگی به درآمدهای نفتی هستیم، ایران در حال افزایش سهم گاز در اقتصاد خود است و با بهبود نظام مالیات و تقویت بخش خصوصی در حال کاستن از وابستگی به درامدهای نفتی است.

جوکار تاکید کرد: در تمام موارد ذکر شده عملکرد ایران بسیار موفقیت‌آمیزتر از سعودی‌ها بوده است.