۰ نفر

کاهش تخلیه و بارگیری محموله‌های نفتی و غیرنفتی در تیرماه

۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۳
کد خبر: 143300
کاهش تخلیه و بارگیری محموله‌های نفتی و غیرنفتی در تیرماه

آمار پنج ماهه عملکرد بنادر اقتصادی ایران نشان می دهد رشد ۳۰ درصدی تخلیه و بارگیری محموله‌های نفتی و غیرنفتی در فروردین با کاهشی ۲۶ درصدی، در تیرماه به ۴.۳ درصد رسیده است.

 براساس این گزارش در پنج ماه اول سال ۱۳۹۵ از کل بنادر ایران ۶۰ میلیون و ۳۸ هزار و ۶۲۹ تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده که از این میان بخش قابل توجهی از آمار به کالاهای غیرنفتی اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، در طول این مدت حجم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۳۰ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۷۵۹ تن بوده که از این رقم حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به تخلیه و حدود ۲۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن به بارگیری اختصاص یافته است.

در این حوزه سهم صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی نیز به ترتیب ۱۹ میلیون تن و ۱۲ میلیون تن اعلام شده و همچنین حدود دو میلیون تن از این آمار نیز به ترانزیت اختصاص یافته است.

در حوزه کالاهای نفتی نیز آمار پنج ماهه سال ۱۳۹۵ به بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده که از این رقم حدود ۹ میلیون تن به آمار تخلیه و ۱۲ میلیون تن به آمار بارگیری اختصاص داشته است.

همچنین در این زمان واردات و صادرات کالاهای نفتی به ترتیب یک میلیون و ۵۰۰ و ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گزارش شده که افزایش ۱۲۶ درصدی در حوزه صادرات را نشان می‌دهد.

وزارت راه و شهرسازی همچنین وضعیت عملکرد بنادر را به تفکیک ماه‌های سال نیز مشخص کرده که به نظر می‌رسد ماه نخست امسال اصلی‌ترین ماه فعالیت بنادر ایرانی بوده است.

در ماه فروردین از بنادر ایران ۱۳ میلیون و ۴۶ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری شده که این آمار نسبت به گذشته رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در حوزه کالاهای غیرنفتی در فروردین‌ماه آمار تخلیه ۴۳ درصد و آمار بارگیری ۳۱ درصد افزایش داشته است. در حوزه کالاهای نفتی نیز در تخلیه رشد بیش از ۹ و در بارگیری رشد بیش از ۲۴ درصد به ثبت رسیده است.

در ماه اردیبهشت‌ آمار رشد تخلیه و بارگیری بنادر ادامه داشته، اما به رقم ۱۷.۷ درصد رسیده است.

در خردادماه این رشد به ۱۵.۱ درصد و در تیرماه به ۴.۳ درصد رسیده که نسبت به ماه فروردین از کاهش سرعت رشد ترانزیت خبر می‌دهد.

با توجه به این آمارها در ماه اردیبهشت تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی بیش از تمام ماه‌های دیگر بوده و رقم‌اش به بیش از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

در کالاهای غیرنفتی آمارها بسیار نزدیک به هم بوده، اما باز هم در اردیبهشت‌ماه بالاترین رقم با بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسیده است. در حوزه ترانزیت بالاترین آمار برای کالاهای غیرنفتی به ماه فروردین‌ اختصاص یافته و در کالاهای نفتی نیز اردیبهشت‌ماه صدرنشین بوده است.

نکته جالب توجه در آمار تیرماه کاهش قابل توجه ترانزیت نفتی بوده به‌طوری که رقم آن حتی از ۱۰۰ هزار تن نیز پایین‌تر آمده است.