۰ نفر

زنگنه: پیش نویس IPC منتظر دولت است

۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۳
کد خبر: 137452
زنگنه: پیش نویس IPC منتظر دولت است

تاکنون چندین پیش نویس از مدل جدید قراردادهای نفتی تهیه شده که هیچکدام از آنها نهایی نشده، بنابراین با وجود انتقادهایی که درباره این مدل از قراردادها مطرح می شود، بررسی کارشناسی نشان می دهد که با این مدل از قراردادها می توان ٣٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت جذب کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وزیر نفت گفت: پیش نویس قراردادهای جدید نفتی پس از مصوبه دولت تنظیم می شود و قبل از تصویب هیات وزیران که شرایط عمومی قرار دادهای جدید نفتی را مشخص می کند، پیش نویس آنها را نمی توان نوشت .

بیژن زنگنه درباره نهایی شدن پیش نویس مدل جدید قراردادهای نفتی در وزارت نفت یادآور شد: نخست لازم است مصوبه دولت درباره چارچوب و شرایط این قراردادها را دریافت کرد و بر مبنای این مصوبه، پیش نویس نهایی شود.

وی تصریح کرد: بدون داشتن مصوبه دولت که در چارچوب و شرایط عمومی مدل جدید قراردادهای نفتی را مشخص می کند، نمی توان پیش نویس این مدل از قرارداد را نوشت و در اختیار افراد قرار داد.

به گفته زنگنه، پیش نویس مدل جدید قراردادهای نفتی به محض دریافت مصوبه چارچوب کلی این قراردادها، تنظیم و نهایی می شود.

تاکنون چندین پیش نویس از مدل جدید قراردادهای نفتی تهیه شده که هیچکدام از آنها نهایی نشده، بنابراین با وجود انتقادهایی که درباره این مدل از قراردادها مطرح می شود، بررسی کارشناسی نشان می دهد که با این مدل از قراردادها می توان ٣٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت جذب کرد.

چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی پس از بحث و تبادل نظر مواد و جزئیات آن در ٢٢ تیرماه امسال در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی شد و با انجام اصلاحات لازم، در نهایت به تایید این ستاد رسید.

گزارش آتش سوزی پتروشیمی بوعلی به زودی نهایی می شود

وزیرنفت پیرامون دلایل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر اظهار داشت: گزارش بررسی این حادثه به صورت کامل و در همان هفته نخست پس از آتش سوزی تهیه شده و بر اساس درخواست مدیران بخش پتروشیمی و با توجه به ابهام هایی که آنها داشتند، قرار شد بررسی دقیق تری در این زمینه انجام شود.

زنگنه گفت: نمی خواهیم عجولانه عده ای را محکوم کنیم و یا چنانچه عده ای خطایی انجام دادند، از آن بگذریم، بنابراین گزارش کامل این حادثه هفته پیش با حضور مسئولان هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی و بخش بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ.اس.ای) وزارت نفت در جلسه ای ارایه شد.

وی افزود: دو نکته هنوز ابهام دارد و گزارش کامل این حادثه پس از بررسی های دقیق بزودی منتشر می شود.

پتروشیمی بوعلی سینا شامگاه چهارشنبه، ١٦ تیرماه دچار آتش سوزی شد و پس از خاموش ساختن برج پارازایلین و مهار آتش مخزن در روز پنجشنبه (١٧ تیرماه)، بار دیگر آتش این مخزن شعله ور شد، سرانجام، آتش مخزن نفتا پتروشیمی بوعلی سینا بامداد شنبه (١٩ تیرماه) خاموش شد.

شتاب در توسعه پارس جنوبی

وزیرنفت درباره شتاب در فعالیت ها در پارس جنوبی، گفت: نصب سکوها در پارس جنوبی، مقدمه افزایش تولید است و با پایان یافتن حفاری چاه ها نصب سکوها آغاز شده و در حال انجام است.

وی اضافه کرد: سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی اکنون نصب و سکوی فازهای ٢١ و ١٨ نیز بزودی در محل خود قرار می گیرند.

وزیر نفت اظهار داشت: کارهای بزرگی اکنون در پارس جنوبی در حال انجام است و کارها در خشکی و در پالایشگاه ها سرعت خوبی دارد و تا پایان امسال فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ و ١٨ وارد مدار تولید می شوند.

به گفته زنگنه، تلاش این است که فاز ١٨ پارس جنوبی، اکنون با گاز فازهای ٦، هفت و هشت فعال است، با دریافت گاز از دریا تداوم تولید داشته باشد.

افزایش تولید نفت از غرب کارون به 300 هزاربشکه در روز

وزیر نفت درباره افزایش تولید از میدان های غرب کارون ( حوزه مشترک با عراق ) ، گفت: امیدواریم تولید نفت از میدان های غرب کارون بزودی از ٢٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رود و در مرحله بعد به ٣٠٠ هزار بشکه برسد.

تولید نفت از میدان های غرب کارون که مهمترین اولویت وزارت نفت در میدان های مشترک نفتی است، پیش از سال ٩٢ حدود ٥٠ هزار بشکه در روز بوده که این رقم اکنون نزدیک به ٢٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

آزادگان، یادآوران و یاران از جمله میدانهای بزرگ مرزی ایران و به میدان های غرب کارون معروف شده اند که با هدف شتاب در توسعه میدان ها، این سه میدان بزرگ به پنج میدان تقسیم شده است.

بر این اساس، میدان آزادگان و میدان یاران هر کدام به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده اند که پنج پروژه را شامل می شود و براساس برخی برآوردها، حجم ذخیره میدان های غرب کارون حدود ٦٠ میلیارد بشکه است.

میدان های غرب کارون که باعراق مشترک است، زمینه ای شده تا این کشور با تکیه بر توان شرکت های بین المللی از این میدان ها رشد برداشت داشته و بر توسعه آنها سرعت بخشد.