۰ نفر

گزارش‌میدانی اقتصادآنلاین از نرخ خریدوفروش املاک پایتخت

مظنه واحدهای کلنگی تهران؟ +جدول

۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۰۰
کد خبر: 71574

طی چند سال گذشته تعریف خانه کلنگی تغییر پیدا کرده است. اگر تا 10 سال پیش عبارت «خانه کلنگی» برای ساختمان‌های با عمر حداقل بیش از 35 سال به‌کار برده می‌شد، اکنون در محله‌های مختلفی از شهر تهران شاهد تخریب ساختمان‌هایی هستیم که بیش از 10 سال از عمر مفید آنها نمی‌گذرد.

اقتصاد آنلاین - بهروز طاهری: رونق فروش آپارتمانهای نوساز و قیمت بالای این آپارتمانها، مالکان خانه‌های کلنگی را وادار به فروش و ساخت املاک‌شان کرده و سود چند برابری را نصیب آنها می‌کند.

در این میان، تمایل سازندگان برای خانه های کلنگی در منطقه مناسب و با بر زیاد بسیار بیشتر است و اگر مالک یک خانه کلنگی توان مالی زیادی برای ساخت خانه کلنگی خود نداشته باشد، بنابراین سازنده‌ای را برای مشارکت در ساخت انتخاب می کند که معمولا هم در اینگونه معاملات 60 درصد به مالک و 40 درصد به سازنده تعلق می‌یابد اما در برخی از موارد این شرایط تغییر می کند. نکته جالب این‌جاست که قشر خاصی یعنی سازنده‌ها، خریداران املاک کلنگی هستند و آنها هم هر موقع که مبلغ کافی در جیب‌شان باشد و آینده را به سود خود پیش‌بینی کنند تصمیم به خرید می‌گیرند و بر این اساس حتی برخی مواقع حاضرند ملکی را با قیمت چند برابر خریداری کنند. اما برخی فعالان بازار نیز چندان موافق فصلی بودن رونق فروش خانه‌های کلنگی نیستند.

در شرایط فعلی، مالکان خانه های کلنگی هم به اجبار برای فروش دست نگه داشته اند تا در موقعیت مناسب تری، ملک خود را به فروش برسانند در این میان املاکی که جواز ساخت گرفته اند راحت تر از دیگر خانه ها به فروش می‌رود و مشتری بیشتری برای این خانه‌های کلنگی وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آنچه در زیر می‌آید جدول قیمت آپارتمان کلنگی در مناطق 22گانه شهری تهران است: