۰ نفر

در 6ماهه نخست سال1397 محقق شد؛

رشد 12.1درصدی تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۹
کد خبر: 308998
رشد 12.1درصدی تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی

تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش های اقتصادی در 6 ماهه نخست سال 1397 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 12.1 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ مبلغ ۳۰۳۲.۱ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مبلغ ۳۲۷.۹ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲.۱ درصد) بیشتر شده است.

بر این اساس سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه امسال مبلغ ۱۸۶۱.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۶۱.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۳۶.۶ هزار میلیارد ریال معادل ۷.۹ درصد رشد داشته است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۶ ماهه نخست سال جاری معادل ۶۹۴.۴ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۳۷.۳ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۸۶۱.۲ هزار میلیارد ریال) است.

خاطرنشان می شود از مجموع ۸۴۶.۷ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، مبلغ ۶۹۴.۴ هزار میلیارد ریال (معادل ۸۲ درصد) برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

بر اساس این گزارش تعداد ۱۳۴۱۴۶ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۶.۳ میلیارد ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌ها است. در بخش خدمات نیز تعداد ۲۴۱۲۹۸۴ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۰.۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن ظرفیت تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای داشت.