۰ نفر

اقتصاد نیازمند وزیری فراجناحی

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 308491
اقتصاد نیازمند وزیری فراجناحی

اقتصاد کشور در حال حاضر درگیر شرایط بحرانی خاصی است که ایجاب می کند فردی بر مسند مدیریت این وزارتخانه مهم و راهبردی بنشیند که فارغ از جهت گیری ها و گرایش های خاص جامعه، توانایی ایجاد همگرایی بین بازیگران اصلی این عرصه را داشته باشد یعنی از قدرت تعامل فعال با تمامی ذینفعان بهره‌مند باشد.

 وزیر آینده اقتصاد باید بتواند با استفاده حداکثری از همه سلیقه ها و با بهره گیری از وسعت نظر خویش حرکت روبه جلوی این وزارتخانه را بر مدار عقلانیت و تفکر کارشناسی تقویت کند.

وزارت اقتصاد با وجود مجموعه هایی همچون امور مالیاتی، گمرک، خزانه و ...  در کانون توجه اقتصاد کشور قرار داشته و کلید‌دار آن باید درک خوبی در تمامی زمینه های اصلی و راهبردی این وزارتخانه از جمله در حوزه های راهبردی اقتصاد، مالیاتی، اصلاح نظام بانکی، شفاف سازی گمرک، بازرگانی و سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و همچنین امور خزانه، ،منابع و مصارف بودجه کل کشور، مدیریت دارایی‌ها و بدهی های دولت و اوراق مشارکت منتشره دولتی داشته باشد.

از این رو با امعان نظر به گستردگی این وزارتخانه، فردی که عهده دار مسئولیت آن می شود علاوه بر دانش تخصصی و تجربی و اشراف به چالش ها و مسایل کلان اقتصاد کشور، باید از سعه صدر و وسمعت کافی برخوردار باشد تا با بهره مندی از یک تیم مجرب و همراستا ، رسالت خویش را عملیاتی سازد.

درباره این که چه کسی قرار است در این شرایط سخت سکان دار وزارت امور اقتصادی و دارایی شود بحث های زیادی مطرح است اما بیشتر از همه از دکتر فرهاد دژپسند به عنوان گزینه اصلی وزارت نام برده می شود. در خصوص ایشان ذکر این نکته را ضروری می دانم که خوشبختانه ایشان با توانمندی کافی، امتحان خود را در مسولیتهای مهمی که به عهده داشته اند بویژه در مباحث بودجه ریزی، منابع و مصارف دولت و مفاهیم توسعه پس داده اند.

سابقه اجرایی دکتر دژپسند در وزرات بازرگانی امتیاز دیگری است که باعث می شود وی با مسایل تجارت و بازرگانی نیز آشنایی نزدیک داشته باشد. ضمن اینکه ایشان بعنوان یک اقتصاد دان عملگرا علی القاعده تسلط و تحلیل مناسبی از مباحث کلان کشور در حوزه اقتصاد دارند. همین امر مزیتی است که ایشان در عمل برای اجرای برنامه های مد نظر در وزارت امور اقتصادی و دارایی  از آن بهره مند می باشند.

به لحاظ مشی فردی و ویژگی های شخصیتی، آقای دژپسند را از سال 1375 زمانی که در سازمان برنامه و بودجه وقت عهده دار مسولیت دفتر اقتصاد کلان بودند و بنده نیز افتخار همکاری با وی را داشتم، می شناسم. از ویژگی های بارز وی در حوزه اجرا این بود که همواره به نظرات کارشناسی که مبتنی بر تحلیل علمی و بررسی های کافی و همه جانبه بود، تمکین می کردند و هیچگاه رویکرد دستوری به مقوله نظرات کاشناسی نداشته و ندارند.

بنابر آنچه گفته شد بنده ایشان را فردی مناسب و واجد شرایط مسوولیت وزارتخانه در شرایط فعلی می دانم و از جامعه علمی و دانشگاهی کشور می خواهم ایشان را در ایفای وظایف تاریخی که به عهده دارند یاری نمایند و با توجه به روحیه مشارکت جویانه ایشان از همکاری های لازم دریغ ننمایند.

*اقتصاددان؛ عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران