۰ نفر

۱۵۰میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافت

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 308054
۱۵۰میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافت

«خلیل آقایی» روز سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح های آبخیزداری استان مرکزی شهرستان اراک افزود: مسئولیت توزیع این منابع مالی برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وظیفه اجرای طرح های مقابله ای با پدیده گرد و غبار در کشور را برعهده دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد این اعتبار به منظور اجرایی کردن راهبردهای مقابله با ریزگردها در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: ۵۰ میلیون دلار از اعتبارات مذکور برای مقابله با ریزگرد ها و اصلاح و بهبود خطوط برق استان خوزستان تخصیص شده و بر اساس قانون بقیه این اعتبارات نیز در سرفصل ها و برنامه های متنوع مقابله با گرد و غبار در این استان اختصاص یافته است.

آقایی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد درصد ریزگردهای موجود در کشور منشا خارجی دارد و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور فعالیت هایی را برای مقابله با این کانون ها با همکاری سازمان جهانی فائو در کشورهای اطراف انجام داده است.

وی یادآور شد: ۲۰۰ میلیون دلار معادل هفت هزار میلیارد ریال امسال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری کشور اختصاص یافته است و این اعتبارات در قالب طرح جامع مدیریت آبخیز در سطح استان ها توزیع شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش بینی کرد: با اختصاص این اعتبارات در سال جاری فعالیت های آبخیزداری در ۶۳۰ حوزه آبخیز ۳۵۰ شهرستان کشور انجام می شود.

آقایی ادامه داد: عملیات اجرایی و فعالیت های مکانیکی و بیومکانیکی با اختصاص این منابع مالی در ۲ هزار طرح آبخیزداری کشور در حال انجام است.

وی افزود: در قالب این طرح ها علاوه بر فعالیت های سازه ای، گابیون بندی، سنگ و ملات فعالیت های نهال کاری، بذر پاشی و کپه کاری نیز انجام می شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: فعالیت های سازه ای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری کشور تا ابتدای دی ماه پایان یافته و فعالیت های بیولوژیکی در این طرح ها از ابتدای آبان ماه آغاز و تا اسفند ماه پایان می یابد.

آقایی گفت: فعالیت های آبخیزداری با هدف استفاده بهینه از آب های سطحی و جلوگیری از فرسایش آبی و سیلاب انجام می شود.

وی افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور آمادگی دارد برای اجرای فعالیت های آبخیزداری و جلوگیری از هدر رفت آب های سطحی و جاری شدن سیلاب ها ۵۰۰ میلیون دلار را تا پایان سال جاری جذب کند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور توزیع سوخت جایگزین در مناطقی که از جنگل به عنوان هیزم استفاده می شود، ایجاد کمربند حفاظتی حد فاصل اراضی ملی و مستثنیات و ایجاد ۲۵ هزار هکتار جنگل کاری را از دیگر برنامه های این سازمان در سال جاری عنوان کرد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.