۰ نفر

قاسمی: آمریکا به آرزوی صفر کردن صادرات نفت ایران نمی‌رسد

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 307734
قاسمی:  آمریکا به آرزوی صفر کردن صادرات نفت ایران نمی‌رسد

سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز (دوشنبه‌) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه‌) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا به پیروزی‌های کاروان ورزشی پاراآسیایی ایران اشاره کرد و کسب مقام سوم در جاکارتا را تبریک گفت.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و حضور قبلی خود در این کشور با هدف مبارزه با تروریسم، در امر بازسازی سوریه نیز شرکت خواهد داشت.

وی افزود: برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و فناوری است و امیدوارم شرایط برای آغاز کار هر چه زودتر فراهم شود و بخش خصوصی ما بتواند در کمک به مردم مظلوم سوریه نقش اساسی و حیاتی خود را ایفا کند.

* آمریکا هر چه سریع‌تر از سوریه خارج و در مسائل این کشور دخالت نکند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع ایران در قبال مداخله آمریکا در سوریه درباره تشکیل یک شبه دولت در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه (شرق فرات) عنوان کرد: مداخله آمریکا در سوریه بدون مجوز دولت این کشور کاری است خلاف، غیرقانونی و یک مداخله آشکار و خلاف همه موازین بین‌المللی است و آمریکا باید سریعا از هرگونه اقدام و دخالت در مسائل سوریه، اجتناب و هر اقدامی را که در درون سوریه انجام می‌دهد، متوقف کند.

قاسمی ادامه داد:‌ چرا که آمریکا بدون دعوت و خواست دولت سوریه در آنجا دست به اقداماتی می‌زند که قطعا با شناختی که از سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا می‌شناسیم و با آن آشنا هستیم این کشور را در جهت ایجاد بی ثباتی، ناامنی و کمک به تروریست‌هایی که امروز تا حد زیادی با شکست‌ مواجه شدند، اقدام خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: لذا توصیه ما به آمریکا این است که هر چه سریع‌تر از سوریه خارج شود و در مسائل این کشور دخالت نکند.

* آمریکا حق اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را نخواهد داشت

قاسمی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به درخواست دولت سوریه در کنار مردم ودولت این کشور در مبارزه با تروریسم ایستادگی کرد و کمک‌های شایانی را انجام داد و سوریه توانست به کمک نیروهای مقاومت، تروریسم را تا حد زیادی در این کشور منکوب کند. 

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد که آمریکا حق  دخالت و اظهار نظر در مورد سوریه را ندارد .

وی با بیان اینکه حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی، خلاف موازین بین‌المللی و مخالف دیدگاه دولت سوریه است، اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند در مورد آینده سوریه چنین اظهارنظرهایی داشته باشد.

قاسمی عنوان کرد: این سخن خیلی جالب است و نشان می‌دهد که کمک‌های انسانی یا کمک به بازسازی یک کشور تخریب شده توسط تروریست‌ها، اهرمی سیاسی در اختیار آمریکاست و همان استانداردهای چندگانه‌ای است که به طور دائم از سیاست‌مداران آمریکا مشاهده کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند به هر بهانه و دلیلی چنین سخنی را مطرح کند و در مورد کمک‌های خود و حتی دیگران را ترغیب کند که کمک‌ها را به مردم سوریه انجام ندهند، عنوان کرد: این شاهد مثالی است که آمریکا از همه اهرم‌ها به صورت سیاسی استفاده می‌کند و نه انسان‌ها و نه جان و سرنوشت آنها برایش مهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: ایران همانطور که به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری داشته، حضور خود را تا زمانی که دولت سوریه بخواهد ادامه می‌دهد و این به ایران و سوریه مربوط است و آمریکا حق اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را نخواهد داشت.

قاسمی ادامه داد: آمریکا با هر کسی که در مبارزه با تروریسم است، مخالفت می‌کند و علاقمند است سوریه به دوران سالیان قبل که تروریست‌ها در آنجا حضور داشتند، برگردد. آمریکا علاقمند به ثبات و آرامش در سوریه نیست.

*سیاست روشن ایران در قبال همسایگان، کشورهای پیرامونی و حاشیه خلیج فارس

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال برقراری ارتباط مجدد بین ایران و عربستان گفت که سیاست ما درباره کشورهای همسایه،  پیرامونی و حاشیه خلیج فارس روشن است و این سیاست می‌تواند در صورت فراهم شدن زمینه لازم، شکل عملی به خود بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شرایط در مجموعه منطقه فراهم شود، همکاری کشورهای منطقه می‌تواند در صلح، ثبات و امنیت منطقه تاثیرگذار باشد.

*خروج ایران از لیست سیاه FATF

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره خروج ایران از لیست سیاه FATF و تاثیرات آن بر همکاری‌های بانکی ایران  گفت که این موضوع در جهت منافع ایران و سیاست‌های اقتصادی خارجی ایران خواهد بود و از مزایای بسیاری برخوردار است.

قاسمی گفت: ما در این سمت و سو حرکت می‌کنیم و با در نظر داشت مجموعه قوانین خودمان و چارچوب‌هایی که در جمهوری اسلامی به آن واقف هستیم و آنها را رعایت می‌کنیم، در این مسیر حرکت خواهیم کرد. سودمندی این کار بسیار است.

*ایران از هیچ تلاشی در خصوص دیپلمات بازداشت شده کوتاهی نکرده

قاسمی درباره بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در حال حاضر به بروکسل مسترد شده و اقدامات وزارت خارجه در خصوص آزادی این فرد هم عنوان کرد: در پی وقوع این واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران بر اثر توطئه‌های معاندان روابط ایران با اروپا و اصولا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقطع به خصوص حساسی که ایران و اتحادیه اروپا در پس خروج آمریکا از برجام، به همکاری‌ها و تعاملات جدید و گسترده‌ای ورود کردند، اقدامات لازم توسط جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته و در تماس دائم با این کشورها بودیم و هستیم.

وی افزود: برنامه‌های تدوین شده در این زمینه کماکان ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر بی‌گناهی دیپلمات ایرانی ثابت شده و به کشور بازگردد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در همین رابطه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در این خصوص کوتاهی نکرده ولی دلیلی وجود ندارد که ما اقدامات خود را با توجه به ماهیت اتهامات و نقش گروه‌های معاند و مخالف و تروریستی به ریز و روز به روز بیان کنیم. در زمان لازم در این زمینه می‌توانیم توضیحات مفصل‌تر را ارائه کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه هیچ کشوری جزئیات و ریز به ریز گام‌های خود در چنین مواردی را برملا نمی‌‌کند، گفت: متاسفانه در اینجا افراد و گروه‌هایی هستند که آگاهانه و ناآگاهانه روز به روز با بهانه‌جویی و بهانه‌گیری علاقه‌مندند اقدامات جمهوری اسلامی افشا و اعلام شود، فکر می‌کنم چنین کاری، نادرست، غلط و کاملا خلاف منافع ایران است. بهتر است دوستان به این موضوع توجه داشته باشند.

قاسمی درباره خبر اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه و سکوت تهران در قبال اخراج دو دیپلمات از هلند هم بیان کرد: ایران در مقابل هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات‌های ایران و چه در سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس العمل متقابل داشته و خواهد داشت.

وی افزود: چه در مورد هلند چه در مورد دیگر کشورها اگر چنین مسائلی رخ دهد قطعا این حق را داریم که با توجه به منافع ملی و مصالح کشور اقدامات لازم را به عمل بیاوریم، لذا نه بحث پنهان‌کاری وجود دارد نه سکوت و نه نادیده انگاشتن.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در برابر اقدامات خلاف موازین دیپلماتیک و بین المللی از سوی دیگر کشورها نسبت به ایران، در شرایط لازم اقدامات مقتضی خود را به جا می‌آوریم در مورد هلند این حق برای ما محفوظ است و از حق خود در شرایط لازم استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بیان کرد که خروج آمریکا از عهدنامه مودت تاکنون به صورت کتبی به ایران اعلام شده و یادداشتی در این خصوص دریافت شده است.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد که آمریکا به آرزوی باطل صفر کردن فروش نفت ایران نخواهد رسید.

وی انتخابات افغانستان را اتفاقی مبارک خواند و گفت: امیدواریم انتخابات سالم و آرام و دلخواه مردم این کشور برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ناپدید شدن خاشقچی هم خاطرنشان کرد:  تا چیزی برای من روشن نشده باشد، سعی می‌کنم اظهارنظری نداشته باشم. در این مورد هم همینگونه است. سعی کنید صبور باشید که ببینید اخبار به چه سمت سیر می‌کند.

قاسمی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر درخواست اروپا برای بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: این موضوع قبلا توسط اروپا مطرح شده بود، موضوعی است در دستورکار و مورد بررسی است و این بررسی ها کماکان ادامه خواهد داشت. وی یادآور شد: جدیدا هیچ درخواست رسمی را از سوی اروپا دریافت نکرده‌ایم.