۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

افزایش تعداد بیکاران چالش بزرگ دولت/ با سیاست‌های متناقض نمی‌توان کشور را اداره کرد

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 307446
افزایش تعداد بیکاران چالش بزرگ دولت/ با سیاست‌های متناقض نمی‌توان کشور را اداره کرد

یک کارشناس اقتصادی با غیرقابل تحقق خواندن سیاست‌های دولت برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل، افزایش نرخ بیکاری را یکی از اساسی‌ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور عنوان کرد.

اقتصادآنلاین-صبانوبری؛ حمید پاداش، کارشناس مسائل اقتصادی افزایش نرخ بیکاری در نیمه دوم سال 97 و سال98 را یکی از اساسی‌ترین چالش‌های پیش رو عنوان کرد و افزود: درست است که با نوسانات نرخ دلار از ابتدای سال عده بسیار زیادی به رانت و سود‌های عظیمی دست یافته‌اند، اما همین اتفاقات باعث توقف فعالیت بسیاری از بنگاه‌های تولیدی در سراسر کشور شد.

وی ادامه داد: عمده دلیل این توقف فعالیت، افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و مواد اولیه و مشکلات اساسی پیش آمده در تامین سرمایه در گردش این شرکت‌ها است.

پاداش افزود: به طور معمول هر چه بر تعداد شرکت‌هایی که دچار مشکل شده‌اند افزوده شود بر تعداد نیروهایی که بیکار می‌شوند اضافه خواهد شد و در نتیجه علاوه بر نیروی کار جدید که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، با افرادی مواجه خواهیم بود که طی فرایند تعطیلی کارگاه‌ها و شرکت‌ها به بیکاران می‌پیوندند.

وی در خصوص برنامه دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال گفت: تحقق این هدف در گرو ایجاد واحد‌های جدید تولیدی خواهد بود که سرمایه‌گذاری زیادی را می‌طلبد و نیازمند برنامه‌‌ریزی و اولویت بندی دقیق است.

او اضافه کرد: برنامه‌هایی که دولت در جهت ایجاد شغل برای آن گروه بیکار شده دارد در عمل قابل تحقق نخواهد بود و اگر هم محقق شود اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

این کارشناس با اشاره به اینکه برخی سیاست‌های کارآمد می‌توانند چرخه معیوب فعلی اقتصاد را اصلاح کنند، گفت: طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم امنیت لازم را برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان فراهم کنیم و همیشه در شرایط نامناسبی برای کسب‌و‌کار به سر برده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر دولت واقعا به دنبال ایجاد اشتغال است باید بنیه تولیدی کشور را تقویت کند که تا کنون صورت نگرفته و باید توجه کرد که این یک تصمیم بلندمدت است.

پاداش افزود: هر ساله بودجه‌ای برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته می‌شود که در بسیاری موارد محقق نمی‌شود در واقع چه در شرایط بحرانی چه غیر بحرانی ما برنامه‌هایی داشتیم که هیچگاه به سرانجام نرسیده‌اند.

او بیان اینکه نمی‌توان با سیاست‌های نادرست و متناقض کشور را اداره کرد، خاطرنشان کرد: کاهش بیکاری در کشور نیازمند یک سیاست‌گذاری کلان دولتی است که در آن هم باید هزینه‌ها و هم منابع تامین‌ آن مشخص گردد بنابراین ارائه برنامه‌ای فراتر از توانایی دولت بی سرانجام خواهد بود.

وی در واکنش به این گفته دولت که 3میلیون و 200هزار بیکار وجود دارند، گفت: آماردقیقی از تعداد بیکاران موجود و افرادی که به آن‌ها اضافه شده یا خواهند شد وجود ندارد اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به چالش‌ها و مشکلات پیش رو این تعداد افزایش چشمگیری یابد.