۰ نفر

چند نرخی بودن ارز بلای جان اقتصاد شده است

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 305446
 چند نرخی بودن ارز بلای جان اقتصاد شده است

یک کارشناس با اشاره به این که چند نرخی بودن ارز بلای جان اقتصاد است گفت: قیمت رانتی دلار ۴۲۰۰ تومانی به هیچ وجه به نفع طبقه ضعیف جامعه تمام نمی شود و سه نرخی بودن قیمت ارز فقط به کام سودجویان و رانت‌ خواران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، برخی کارشناسان بر این باورند که نهاد دولت در کشور در دهه های گذشته به سمت یک حلقه بسته مدیریتی رفته که در برخی موارد اجازه ورود نگاه های متفاوت و راهکارهای نو را نمی دهد. ضمن این که دولت ها جسارت اخذ تصمیمات سخت ولی درست اقتصادی را نیز از دست داده اند. از سوی دیگر  رسانه ها هم که باید ناظر و نقدکننده این رویکردها باشد، می بایست تقویت شود و اجازه ندهند فضای کشور متاثر از رسانه های نوظهور و مخرب باشد.

در این خصوص یک کارشناس اقتصادی  گفت: از دیدگاه مدیریتی، مدیریت اجرایی در کشور در سطح دولت، نهادها و بنگاه های اقتصادی، دچار بحران ناکارآمدی است.

فرشید گلزاده افزود: این بحران ناکارآمدی ریشه در دو موضوع دارد که یکی فساد و آلودگی برخی مدیران و تصمیم‌گیران است و دیگری و عدم جسارت تصمیم گیری در سطح مدیران ارشد. بر این اساس کشور نیازمند تحول مدیریتی است و در این راستا نیز دولت نیازمند افراد تحول گراست، نه مدیران اداره کننده محتاط.

وی اضافه کرد: این بحران ناکارآمدی در طول دهه‌های گذشته، به دلیل بسته بودن حلقه مدیریتی کشور روزافزو شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حلقه بسته مدیریتی یک توافق نانوشته در دو جریان سیاسی کشور به وجود آورده است که حفظ موقعیت و منافع گروهی را بر ارتقای بهره وری و کارآمدی ترجیح می دهد. به همین دلیل با تغییرات مدیریتی مقاومت می کند، از مهاجرت نخبگان استقبال می کند، کمر به تخریب مدیران و افراد سالم و توانمند می بندد و لابی‌گری و سهم خواهی را تنها روش موثر در کسب قدرت و منفعت لحاظ می کند.

گلزاده در خصوص راهکارهای حل این مشکلات گفت: شکستن این سد قطعا کار سختی است ولی تنها راه برون رفت از مشکلات کشور، تغییر پارادایم مدیریتی است. در این رابطه باید عقلای کشور در این راه پیشقدم و حساس باشند و  رسانه های سالم و حرفه ای نیز در خصوص آبروی افراد حساسیت داشته باشند و در تمیز دادن افراد فرصت طلب از افراد توانمند کمک کنند.

وی با اشاره به این که در شرایط کنونی اقتصادی، کشور نیازمند تصمیمات سخت و پیچیده است اظهار داشت: باید با مردم صادقانه از شرایط سخن گفت و اعتماد آنها را برای همراهی در جراحی اقتصادی کشور جلب کرد.

وی افزود: اقتصاد ایران یک بیمار بدخیم است که بدون درد و خونریزی قابل درمان نیست. در این راستا دولت باید در خصوص اصلاح هدفمندی یارانه ها و حامل های انرژی تصمیمات سخت بگیرد؛ چرا که ارزان بودن قیمت حامل های انرژی امروز به نفع اقشار کم درآمد نیست، بلکه به کام دهک بالای جامعه است که 27 برابر بیشتر از دهک های پایین یارانه انرژی را مصرف می کند و یا به کام قاچاقچیان انرژی و مردم کشورهای همسایه است که ده‌ها برابر هزینه سوخت‌شان از کشور ما بیشتر است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: چند نرخی بودن ارز نیز بلای جان اقتصاد است؛ چرا که قیمت رانتی دلار 4200 تومانی به هیچ وجه به نفع طبقه ضعیف جامعه تمام نمی شود. بنابراین سه نرخی بودن قیمت ارز فقط به کام سودجویان و رانت خواران است. به همین دلیل وقت و انرژی وزرا و دولت به جای سیاست گذاری به رفتارهای پلیسی و نظارتی تلف می شود.

وی تصریح کرد: تجربه دو کشور ترکیه و روسیه که شبیه ما در معرض تحریم آمریکا قرار گرفتند نشان می دهد که تک نرخی بودن قیمت ارز یک تصمیم درست است که اجازه می دهد تورم در مسیر طبیعی خود بروز کند نه اینکه به صورت سیل بازارهای مختلف را مختل نماید.

وی با اشاره به این که دولت در مدت زمان باقی مانده از کار خود باید جسارت به خرج دهد و به تصمیمات سخت اقتصادی تن دهد افزود: در این بازه زمانی مُسکن‌های مقطعی در عرصه اقتصادی اثرگذار نخواهد بود. از این رو مواردی چون تشدید نوسانات نرخ ارز، ناشی از عدم تصمیم‌گیری‌های حرفه‌ای و به موقع است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا طرح جدید مجلس در خصوص ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، می تواند چاره ای برای شکستن حلقه بسته مدیریتی باشد؟ گفت: این طرح می تواند یک ابزار مناسب برای الزام دولت به تغییرات مدیریتی باشد که البته کافی نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که این طرح باید با نظارت و با فرآیند شفاف دنبال شود، اضافه کرد: ای کاش اراده ای بود تا خبرگان مدیریتی در عرصه بین المللی برای استعدادیابی دعوت و به کار گرفته می شدند. ضمن این که بسیاری از افراد توانمند نیز هستند که وابستگی به جریان و گروه خاصی ندارند و باید دیده شوند.