۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

با FATF دیگر نیازی به پیمان‌سپاری ارزی نیست/ رانت بیشتر دلیل مخالفت عده‌ای با شفافیت

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 305230
با FATF دیگر نیازی به پیمان‌سپاری ارزی نیست/ رانت بیشتر دلیل مخالفت عده‌ای با شفافیت

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیمان‌سپاری ارزی روشی قدیمی است که کارایی چندانی ندارد، بهترین جایگزین برای آن‌ را پیوستن به FATF و اجرای اصولی آن عنوان کرد.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ کامران ندری، کارشناس اقتصادی گفت: پیمان سپاری ارزی یک تجربه قدیمی است که از اوایل انقلاب وجود داشته و اتفاق جدیدی نیست، اما تاثیرگذاری آن‌هم همانقدری خواهد بود که در گذشته بوده‌است؛ با این حال صادرکنندگان ما هم همواره راهی برای برنگرداندن ارز خود پیدا کرده‌اند.

وی افزود: ساختار‌های اداری و سیستمی کشور ما برخلاف وجود تکنولوژی‌های جدید به نحوی است که به همین راه‌های قدیمی عادت کرده است و راهی جز این برای تامین ارز خود پیدا نمی‌کند.

ندری ادامه داد: این نشان می‌دهد روش‌های ما نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده است و این در حالیست که جهان به دنبال شفافیت بیشتر رفته است.

وی با اشاره به اینکه FATF یکی از همان زیرساخت‌هایی است که در دنیا برای جلوگیری از بروز همین مشکلات ایجاد شده‌است، گفت: متاسفانه ما این زیرساخت‌ها را خیلی قبول نداریم و با این تفکر که این مسائل ضد امنیت ملی است به آن بی توجه بودیم؛ در نتیجه کنترل چندانی بر روی مراودات و نقل و انتقالات مالی نداریم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: رصد کردن معاملات صادرکنندگان در عمل پیچیده‌تر از تحریم‌های آمریکا و زیرنظر گرفتن معاملات ایران با سایر کشور‌ها نیست، اما می‌بینیم که آمریکا چگونه شرکت‌هایی که با ایران معامله کرده و تحریم‌هایش را دور می‌زنند پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اما سوال اینجاست که چرا ما نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم و مثل گذشته به دنبال گرفتن تعهد از صادرکنندگان هستیم که البته آن‌ها همواره جلوتر از قانون هستند.

وی دلیل عدم همکاری کشور‌های دیگر با ایران را وجود نداشتن شفافیت مالی در کشور دانست و گفت: وقتی که ما حتی نمی‌توانیم فعالیت شرکت‌های داخلی که تعدادشان بسیار کم است را کنترل کنیم، چگونه می‌توان انتظار داشت در سطح بین‌المللی با ما همکاری شود؟

ندری تنها راه موجود را پیروی از راهی که دنیا پیش گرفته‌است دانست و ادامه داد: البته حتما مخالفت‌هایی وجود خواهد داشت چون برخی از این‌راه ارتزاق می‌کنند و نمی‌توانند از رانت بگذرند.

وی با اشاره به اینکه پیوستن به FATF تنها با امضا و تصویب چند قانون امکان پذیر نیست، افزود: باید در عمل کارهای زیادی انجام شود و نیارمند یک اراده سیاسی قوی است زیرا دنیا مسئله مبارزه با پولشویی را بسیار جدی گرفته‌ زیرا از آن جواب گرفته است.

او اضافه کرد: باید آموزش‌های زیادی داده شود و زیرساخت‌ها تغییر کند، در غیر این‌صورت ما به همان روش‌های قدیمی باز خواهیم گشت که نمی‌گویم جواب نداده اما در حد خودش مفید بوده است.