۰ نفر

کارشناس قراردادهای بین‌المللی:

آمریکا نباید تحریم‌های نفتی 4 نوامبر را اجرا کند/ این قرار موقت است نه رای نهایی

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۶
کد خبر: 304900
آمریکا نباید تحریم‌های نفتی 4 نوامبر را اجرا کند/ این قرار موقت است نه رای نهایی

کارشناس قراردادهای بین‌المللی اظهار داشت: براساس بند سوم امریکا نباید تحریم‌های نفتی 4 نوامبر را اجرا کند و در صورت اعمال نقض آشکار بند سوم است. همچنین بندهای یک و دو به نوعی متصل به هم هستند به طوری که نقل‌وانتقال اقلام مورد اشاره در بند یک نیاز به انتقالات مالی دارد که در بند دوم به عنوان جنبه خاص در مورد معاملات اشاره شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، پوریا عسگری در مورد رای دیوان لاهه که امروز صادر شده است، گفت: می‌توان گفت دیوان در قالب قرار موقت به درخواست ایران توجه کرده است و باید توجه داشت که این تصمیم دیوان قسمتی از دادرسی است و باید صبر کنیم تا در سال‌های آینده جلسات متعدد تشکیل و رای نهایی صادر شود.

وی ادامه داد: این دستور موقت سه بند دارد که در بند اول اشاره به بحث‌های بشردوستانه مانند دارو، کشاورزی، پزشکی یا لوازم هواپیمایی دادر و در بند دوم مجوز نقل و انتقال خریدوفروش را صادر می‌کند. همچنین بند سه درخواست دارد که از اقدامات تنش‌زا خودداری شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: براساس بند سوم امریکا نباید تحریم‌های نفتی 4 نوامبر را اجرا کند و در صورت اعمال نقض آشکار بند سوم است. همچنین بندهای یک و دو به نوعی متصل به هم هستند به طوری که نقل‌وانتقال اقلام مورد اشاره در بند یک نیاز به انتقالات مالی دارد که در بند دوم به عنوان جنبه خاص در مورد معاملات اشاره شده است.

این کارشناس قراردادهای بین‌المللی این قرار را پیروزی حقوقی دانست و افزود: برای این قرار باید به تیم حقوقی تبریک گفت اما توجه داشت که این آغاز یک راه است و هنوز رای نهایی صادر نشده است و این قراری است که دیوان درخواست ایران مبنی بر متضرر شدن ایران در صورت طولانی شدن زمان صدور رای را پذیرفته است.

وی افزود: ایران درخواست کرده بود تا به صورت موقت جلوی اقدامات امریکا گرفته شود تا رای نهایی صادر شود و از این قرار نمی‌شود به عنوان رای نهایی برداشت کرد.