۰ نفر

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با معاون اول رییس جمهور

جهانگیری: کاهش قیمت ارز ادامه دارد/ صادرات نفتی از تراز بودجه کشور فراتر رفته است

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 304751
جهانگیری: کاهش قیمت ارز ادامه دارد/ صادرات نفتی از تراز بودجه کشور فراتر رفته است

به گفته معاون اول رییس جمهور صادرات نفتی کشور از تراز بودجه کشور فراتر رفته است، و برای رفع مشکلات کشور و تامین کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، بهروز نعمتی در تشریح نشست غیرعلنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس تصمیم هیات رئیسه مقرر شده بود که رییس جمهور یا معاون اول رییس جمهور در جلسه غیرعلنی حضور یافته و گزارشی درباره مشکلات مختلف کشور ارائه دهد که در همین راستا اسحاق جهانگیری در نشست غیرعلنی مجلس حضور یافت و توضیحاتی در مورد مسائل مختلف ارائه داد.

نعمتی در ادامه افزود: در این جلسه معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد که برای رفع مشکلات کشور و تامین کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد. همچنین جهانگیری تاکید کرد که این قول را به نمایندگان ملت و مردم می دهد که نیازمندی های اساسی کشور تامین شده است.

وی تامین و تنظیم برنامه ارزی و کالای کشور را دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه اعلام کرد و گفت: به گفته معاون اول رییس جمهور صادرات غیرنفتی در 6 ماهه نخست سال بیش از 26 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته جهش مناسبی داشته است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در ادامه افزود: براساس اظهارات جهانگیری صادرات نفتی کشور علیرغم شیطنت آمریکایی ها از تراز بودجه کشور فراتر رفته است و با وجود تمام فشارهایی که آمریکایی ها برای موضوع نفت ایجاد می کنند اما ایران مشتریان نفتی خود را داشته و کار به گونه ای پیش می رود که هیچ گونه مشکلی وجود نداشته باشد.

نعمتی با اشاره به اینکه در این جلسه مباحثی در خصوص کمیته تخصیص ارز مطرح شد، گفت: جهانگیری با صراحت اعلام کرد که در این کمیته نیازمندی‌های مختلف ارزی را تأمین کرده‌ایم، هیچ‌گونه مشکلی در این باره نداریم و همچنین ارز لازم برای کنترل بازار ارز را داریم و این کنترل را ادامه خواهیم داد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا درباره تفکیک وزارتخانه‌ها بحثی در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد، اظهار داشت: موضوع تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون‌های تخصصی رأی نیاورد، اما تفکیک وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون اجتماعی رأی مثبت آورد و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

نعمتی در ادامه افزود: در جلسه امروز رئیس‌ مجلس خطاب به معاونان رئیس‌جمهور اعلام کرد که با توجه به فضای موجود و همچنین با توجه به اینکه قبلاً موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس رأی نیاورده، فعلاً بهتر است که همین تشکیلات موجود ادامه یابد و رئیس‌جمهور برای وزارتخانه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، وزرا را معرفی کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و امور دارایی چه زمانی به مجلس معرفی می‌شوند، عنوان کرد: در صورتی که دولت وزرا را در این هفته معرفی کند، ممکن است هیئت رئیسه از نمایندگان درخواست کند که دو روز از هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه را برای این موضوع در اختیار مجلس قرار دهند، در غیر این صورت دولت همچنان می‌تواند از وقت قانونی خودش برای معرفی وزرا استفاده کند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینکه آیا صحت دارد که قرار نیست رئیس‌جمهور وزیر جدیدی را برای وزارتخانه‌های مزبور به مجلس معرفی کند و آیا بحث جابجایی وزرا مطرح است، گفت: تاکنون بحث جابجایی وزرا مطرح نبوده است اما رئیس‌جمهور برای انتخاب وزرا اختیاراتی دارد.

نعمتی در پاسخ به سوالی در خصوص نوسانات نرخ ارز و اینکه آیا این رویه ادامه پیدا می‌کند، گفت: معاون اول رئیس‌جمهور وعده داده که ارز مورد نیاز کشور و تنظیم بازار در اختیار دولت است و هیچ‌ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا استیضاح وزیر کشور به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است، عنوان کرد: استیضاح حق نمایندگان است و اگر این استیضاح ۱۰ نفر متقاضی داشته باشد، تقدیم هیئت رئیسه می‌شود اما تاکنون این استیضاح به کمیسیون‌ تخصصی آن ارجاع نشده است.

نعمتی در پایان گفت: اگر استیضاح وزیر کشور را هم در نظر بگیریم، در مجموع استیضاح رحمانی‌فضلی، حجتی، آخوندی و شریعتمداری در دستور کار مجلس است.