۰ نفر

از سلفی بگیران پلاسکو تا خریداران پراید ؛ مردم همیشه مقصر

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 300668
از سلفی بگیران پلاسکو تا خریداران پراید ؛ مردم همیشه مقصر

شگرد مقصر پنداری عمومی و پیدا کردن کوتاه‌ترین دیوار برای انتقادی از سر رفع مسئولیت برای منحرف کردن نور افکن از چهره مقصرین اصلی بارها به کار گرفته شده است و صاحب تریبون هم مسئولیت اجتماعی را بدون هزینه به انجام رسانده و انتقادش را هم به استماع رسانده است.

در زلزله کرمانشاه، بارها هجوم مردم محلی برای دریافت کمک و آنچه که  یکی از نمایندگان استان "ظلم سلبریتی"ها خواند، مورد انتقاد مسئولین قرار گرفت. معاون استاندار توضیح داد که اوضاع چنان خوب است که "برخی از ساکنان سر پل ذهاب که در هنگام زلزله بیرون از استان بوده اند برای برخورداری از  کمک‌های دولتی به این شهرستان باز گشته اند"  صدا و سیما برنامه‌های در انتقاد از این رفتارهای ناشایست توسط برخی چهره‌های مشهور و فرصت طلبان محلی پخش کرد، کار تا بدانجا پیش رفت که سازمان مدیریت بحران اعلام کرد که می‌خواهد  از صادق زیبا کلام شکایت کند. 

در حادثه پلاسکو  یکی از همکاران بنده از محل، خبر از تعدادی سلف بگیر داد که در حال فیلمبرداری و  گرفتن عکس یادگاری با آوارهای حادثه بودند. خبرنگار صدا و سیما بلافاصله در محل حاضر شد و از این عمل  تکان دهنده گزارش تهیه کرد، علی دایی ابراز تاسف کرد و شهاب مرادی رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری درخواست کرد که: "این لوس‌ها (سلفی بگیران پلاسکو) رو بلاک کنید"، رامبد جوان در برنامه خنداونه رفتار این سلفی بگیران را به مراتب از خود: "رویداد وحشتناک تر" دانست.  به تازگی هجوم مردم برای ثبت نام و خرید پراید مورد انتقاد شدید هنرمندان و بسیاری از صاحبان تریبون قرار گرفت، رضا رشید پور که پس از سالها تلاش‌هایش برای بازگشت به صدا و سیما به ثمر نشست این رفتار مردم را جزء  "عجائب هشتگانه"  خواند  و آن را در: "تمام کهکشان راه شیری بی سابقه دانست". بسیاری دیگر همچون او با نگاهی عاقل اندر صفی و جملاتی همچون  از ما است که بر ما است به نوعی  سونامی خریداران پراید را تنها مقصران شایسته نقد  جلوه دادند و شماتت کردند. در حادثه پلاسکو نیز هیچ کدام از محکوم کنندگان سلفی بگیران  پیگیر سهم 12 نهاد و سازمان خطاکار از جمله شهرداری تهران در این فاجعه نشدند و دست آخر تنها متهم اثبات شده همان چند جوان دوربین به دست بود. شگرد مقصر پنداری عمومی و پیدا کردن کوتاه ترین دیوار برای انتقادی از سر رفع مسئولیت برای  منحرف کردن نور افکن از چهره مقصرین اصلی بارها به کار گرفته شده است و صاحب تریبون هم مسئولیت اجتماعی را بدون هزینه به انجام رسانده و انتقادش را هم به استماع رسانده. مردمی که در تلاش اند تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ  کنند و با پیروی از خرد جمعی  تلاش دارند تا پراید بخرند، مقصر وضعیت فعلی صنعت خودرو یا تلاطمات ارزی نیستند. همانگونه که رخداد پلاسکو حاصل سلفی گرفتن مردم نبود. هرگز در برنامه‌های زنده از سهامداران اصلی دو خودروساز با ذکر جزئیات واقعی سخن گفته نشد، از رابطه کنسل شدن استیضاح وزیر صمت پس از  موافقت او با افزایش نرخ خودرو سخنی به میان نمی‌آید. از آن سناریو پیچیده که باعث حذف شورای رقابت شد کلامی گفته نمی‌شود، اما بارها و بارها ثبت نام کنندگان پراید  با انگشت تمسخر نشان داده خواهند شد. 

*روزنامه نگار