۰ نفر

قوه قضاییه عزم خود را در مبارزه با مفسدین در همه سطوح جزم کرده است

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶
کد خبر: 298624
قوه قضاییه عزم خود را در مبارزه با مفسدین در همه سطوح جزم کرده است

معاون اول قوه قضاییه گفت:بنده باید بگویم تلاش شبانه روزی مدیران عالی و بسیاری از مدیران دیگر قوه قضاییه مبارزه با مفسدان است که با همه توان در مقابل همه مفسدین و به خصوص به قول امروزی‌ها دانه درشت‌ها، صاحب مقام‌ها و صاحب ثروت‌ها بایستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در سخنرانی پیش از آغاز نماز جمعه با اشاره به الطاف خداوند در ماه ذیحجه بیان کرد: ما روزهای پایانی ذیحجه را طی می‌کنیم. در ماه ذیحجه شب و روز عرفه، شب و روز عید قربان، روز مباهله و مهمتر از همه اینها روز غدیر و ولایت را داشته، روزی که در آن دین اکمال شد. ان‌شاء الله تفضلات الهی در این ماه پرفضیلت که رو به اتمام است شامل حال همه ما شود.

وی در ادامه با اشاره به آنچه که در شهریور ماه انجام گرفته است و می‌تواند عبرتی برای حال و آینده باشد بیان کرد: ما بعد از انقلاب عبرت‌های زیادی داشتیم اما یکی از ماه‌هایی که می‌توان گفت که عبرت قابل توجهی دارد این ماه است که وقتی به آن نگاه می‌کنیم می‌تواند بسیار آموزنده باشد. ماه شهریور از یک جهت رذالت و شیطنت شیطان بزرگ و اذناب داخلی او در آستانه انقلاب تا به امروز را نشان می‌دهد و از طرف دیگر هشیاری، بصیرت، صبر،‌ استقامت، ایمان و مقاومت ملت ایران به ویژه نمازگزاران را نشان می‌دهد. هر دو کم نظیر هستند. هم آن خباثت و شیطنت و هم این استقامت و بصیرت و عنایتی که خداوند به دلیل این مجاهده به کشور ما عنایت کرده است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در آستانه انقلاب بودیم که رژیم منحوس پهلوی به اشاره اربابش آمریکا در یک روز و در چند ساعت در میدان ژاله سابق و شهدای امروز چند هزار انسان بیگناه و بدون سلاح را به خاک و خون کشید. به این منظور که مردم به پا خاسته را بترسانند و آنها را از هدفی که انتخاب کرده‌اند مایوس کنند اما مردم هوشیارتر شدند و با استقامت بیشتر جلو رفتند. در زمانی که هنوز انقلاب ما یک انقلاب نوپا بود و دستگاه‌های مختلف حکومتی هنوز به طور کامل در همه قسمت‌ها استقرار پیدا نکرده بودند و نیروهای مسلح ما هنوز سامان درستی پیدا نکرده بودند در سال 59 و در پایان شهریور شاهد بودیم که حزب بعث به سرکردگی صدام بدبخت جنگ نظامی سنگینی را بر کشور ما تحمیل کرد.

وی افزود: هواپیماهای صدام از عراق بلند شده و مرکز ایران را بمباران می‌کردند، در شرایطی که منافقین و بنی صدر همدست شده بودند و با پشتوانه استکبار صحنه را بر انقلاب تنگ کرده بودند. بعد از اینکه در اوایل سال 60 اعلام جنگ مسلحانه داخلی کردند همزمان با جنگ خارجی شاهد بودیم که در هشتم شهریور در یک روز رئیس جمهور و نخست وزیر منتخب مردم شهید شدند. چنین چیزی در دنیا بی نظیر است که رئیس جمهور و نخست وزیری که تازه از سوی ملت انتخاب شده‌اند در یک روز به شهادت رسانده شوند. برای اینکه ملت از ادامه راه منصرف شوند.  این اتفاق که افتاد مردم مقاوم‌تر و با انگیزه بیشتر راه را ادامه دادند. هنوز مردم مشغول عزاداری برای رئیس جمهور محبوب و نخست وزیر خود بودند که در 14 شهریور دادستان کل انقلاب آیت الله قدوسی که عالمی وارسته و مجاهد بود را به شهادت رساندند.

اژه‌ای تصریح کرد: ده‌ها اقدام دیگر ضد امنیتی از ترور و انفجار در شهریور ماه اتفاق افتاده است. یک عالم جلیل القدر مردمی که استوانه و پشتوانه جمعیت کثیری از مردم بوده است شهید آیت الله مدنی در بیستم شهریور به شهادت می‌رسد. در همین شهریور یک فرد مجاهد و خستگی ناپذیر به نام سید اسدالله لاجوردی به شهادت می‌رسد. هر کدام از این شهادت‌ها و جنایت‌هایی که دشمن بر کشور ما تحمیل کرده است می‌توانست کشور را به تلاطم بیندازد و مردم را از ادامه راه مایوس کند. اما مردم با هشیاری و استقامت و اطاعت از ولی امر نه تنها در راه نماندند، بلکه مسیر را با قوت بیشتری تا به امروز ادامه دادند.

وی در ادامه با اشاره به گزارشی از عملکرد قوه قضاییه بیان کرد: امروز مردم با مشکلات سنگین معیشتی و اقتصادی مواجه هستند. علت این مشکلات چیست؟ آیا دارای علل مختلف است و آیا راه حلی که برای رفع این مشکلات است یک راه حل است یا راهکارهای گوناگون باید طی شود تا این مشکلات برطرف شود. یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز ما تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش است که بر کشور ما سالیان سال است تحمیل کرده است و در این چند سال اخیر تشدید شده است.

وی  با بیان اینکه یکی از علل مشکلات ما بدون تردید تحریم است، افزود: از دلایل دیگر مشکلات اقتصادی ما علاوه بر تحریم عملیات روانی و فضاسازی رسانه‌ای دشمن است که احساس مشکلات و بزرگنمایی مشکلات و دادن آدرس غلط در خصوص درد و درمان است. اما آیا همه مشکلات از ناحیه دشمن و تحریم است که پاسخ آن منفی است. علت دیگر مشکلات سوء تدبیر و سوء مدیریت است. علت دیگر مشکلات فساد است. فساد اقتصادی از جایگاه‌های مختلف و افراد مختلف دیده می‌شود. عامل دیگر مشکلات خیانت است که ممکن است این دو با یکدیگر همپوشانی داشته باشد یعنی هم فساد و هم خیانت با هم وجود داشته باشد اما ممکن است فساد وجود داشته باشد و نتوان اسم آن را خیانت گذاشت و یا خیانت باشد اما فساد نباشد.

اژه‌ای ادامه داد: علل دیگر مشکلات اقتصادی امروز کم کاری و بی انگیزگی بعضی از مدیران در رده‌های مختلف است. امروز نیاز به مدیرانی با جرأت و با روحیه جهادی هستیم تا در مقابل جنگ اقتصادی دشمن بایستد. در هر رده و در هر قوه‌ای ممکن است افرادی کم کار و کم انگیزه حضور داشته باشند که بخشی از مشکلات را ایجاد کرده‌اند. بخشی دیگر از مشکلات به دلیل عدم اعتماد به نفس توسط برخی از مدیران به خصوص مدیران عالی است که اعتماد به نفسی که یک مومن باید داشته باشد، ندارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتماد به نفسی که یک فرد مجاهد در راه خدا باید داشته باشد در برخی از مدیران دیده نمی‌شود و به نیروها و امکانات خودی اعتماد کامل ندارند و اعتمادی به توانایی‌های داخلی ندارند و نگاهشان به بیگانه است. اینها بخشی از علل مشکلات اقتصادی امروز است. آیا برای رفع این مشکلات یک راه حل وجود دارد و می‌شود همه اینها را با یک اقدام رفع کرد که چنین نیست. در مقابل تحریم کار شایسته  باید انجام شود. در مقابله با عملیات رسانه‌ای و فضاسازی و دشمن باید راهکارهای لازم اندیشیده شود. در مقابله با مدیران کم انگیزه و کم تحرک باید راهکار لازم اندیشیده شود. در مقابله با انسان‌های ضعیف الایمان که اعتماد به نفس ندارند باید از ساز و کار مربوط به خود استفاده کرد.

وی ادامه داد: مقابله با فساد و مبارزه با مفسدین و غارتگران و خیانت کاران و محتکران و گرانفروشان نیازمند راهکار خاص خود است. نمی‌توان برای همه این موارد یک راه حل در نظر گرفت. امروز بعضی از افراد در خصوص درد و درمان آن آدرس غلط می‌دهند. اگر بی بی سی، صدای آمریکا چنین حرف‌هایی را بزند جای توقعی از آنها نیست. چرا همه می‌دانیم که آنها آدرس درستی به ما نخواهند داد اما ما از بعضی از قلم به دستان مزدور و غافل و بعضی از تریبون‌های غافل یا خائن و از طریق رسانه‌های مختلف و از جمله فضای مجازی شاهد ارائه شدن نسخه‌هایی هستیم که متعلق به دشمن است. این افراد مدعی می‌شوند که یک راه بیشتر وجود ندارد و آن تسلیم شدن در برابر آمریکا است و با آن مذاکره کنید، مذاکره یعنی تسلیم شدن.

اژه‌ای ادامه داد: این افراد می‌گویند چه لزومی دارد که ما عزت و اقتدار داشته باشیم ما هم مانند مصر شویم. مصر بیش از 30 سال تسلیم شد و امروز در کجا قرار دارد؟ باید پرسید که مبارک، قذافی و صدام امروز کجا هستند. مگر این افراد تسلیم نشدند و در مقابل آمریکا و شیاطین دیگر سر فرود نیاوردند. اینها تجربه ما است. اینها آدرس غلط در خصوص درد و درمان است. امروز وظیفه قوه قضاییه بر حسب قانون اساسی و وظیفه شرعی و خونی که شهدا در راه انقلاب نثار کردند و جانبازانی که سلامتی خود را تقدیم این انقلاب کردند و همه مردمی که نه تنها در طول این 40 سال بلکه در طول سال‌های قبل از انقلاب فداکاری کردند تا این نظام به اینجا رسیده این است که با شهامت و قدرت در مقابل هر مفسدی بایستد. امروز یک سوال است که آیا قوه قضاییه در مقابل مفسدین ایستاده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بنده باید بگویم تلاش شبانه روزی مدیران عالی و بسیاری از مدیران دیگر قوه قضاییه مبارزه با مفسدان است که با همه توان در مقابل همه مفسدین و به خصوص به قول امروزی‌ها دانه درشت‌ها، صاحب مقام‌ها و صاحب ثروت‌ها بایستند. این عزم قوه قضاییه است و در پیشگاه خداوند و در روز جمعه و در نماز جمعه این موضوع را شهادت می‌دهم که عزم قوه قضاییه برای مبارزه با مفسدین اقتصادی جزم شده است.

وی افزود: قوه قضاییه به اینکه محدودیت‌های قانونی و بودجه‌ای و فشارهای جانبی نیز دارد متوسل نمی‌شود و نمی‌گوییم که به دلیل محدودیت‌ها با مفسدین مبارزه نخواهیم کرد اما یک چیز را قوه قضاییه باید رعایت کند و اگر در نظر نگیرد خلاف انصاف و عدل است و آن نیز رعایت قانون است. اگر ما بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید به قانون عمل کنیم. همه حکومت و همه مردم باید به قانون عمل کنند. ما نمی‌توانیم به عدالت دست یابیم مگر اینکه قانون را محترم شماریم. اگر قانون اشکالی دارد باید نقص آن را برطرف کنیم اما نمی‌توانیم قانونی که مصوب مجلس است و از شورای نگهبان نیز گذشته است را زیر پا بگذاریم. به تصور اینکه می‌خواهیم کار انقلابی انجام دهیم.

اژه‌ای بیان کرد: چند روز پیش در خدمت حدود 50 نفر از نمایندگان مجلس بودم. یکی از آقایان گفت که باید قوه قضاییه نظیر خلخالی در اول انقلاب عمل کند. بنده به ایشان عرض کردم این عملی که شما می‌گویید با قانون است یا بی قانون و ایشان در پاسخ گفت که با قانون انجام شود. بنده نیز گفتم این قانون را شما وضع می‌کنید و شمردم که این قوانین را شما وضع کردید و به ما دادید. آنچه که ما در لایحه داده بودیم چیزی نیست که شما تصویب کرده‌اید. اکنون نیز بر اساس قانون ما اینگونه می‌توانیم عمل کنیم.

وی در ادامه افزود : علاوه بر اینکه قوه قضاییه باید به قانون عمل کند و عدالت به خرج دهد ما باید در بین چند مورد جمع بندی داشته باشیم. بنده به اتاق بازرگانی و در بین چند مجموعه از بخش خصوصی رفته ام و در بعضی از مجامع دیگر رفته ام و از آن ها در خواست کردم که ما در کنار برخورد با مفسدین باید حواسمان باشد که وقتی که ما می خواهیم فردی که متهم به فساد شده است را دستگیر کنیم و داری کارگاه و کارخانه است باید لحاظ کنیم که به اقتصاد کشور آسیب نزنیم. نمی گویم به خاطر کارگر و کارگاهش باید از فساد او بگذریم، ولی باید لحاظ کنیم که چگونه به سراغ او برویم بازداشت موقت انجام شود یا نه. چه مدت قرار است پرونده اش طول بکشد. در این مدت آیا کارگران بیکار  می‌شوند یانه. کارخانه و بنگاهش برای دستگیری او تعطیل می شود یا نه. در توان قوه قصاییه نیست که همه کارگاه ها و کارخانجات را اداره کند.

وی تصریح کرد:فروی به نام بابک زنجانی بازداشت می شود و شرکت هواپیمایی و شرکت های خارجی و داخلی و ساختمان های نیمه تمام دارد و پروژه ها مختلف دارد، آیا قوه قضاییه به تنهایی می تواند خودش شرکت هواپیمایی اداره کند و یک پروژه نیمه تمام را تمام کند و یک شرکتی که دارای چند هزار کارگر است را اداره کند؟

اژه ای افزود: این ساده است که فرد را بگیریم و چشم‌مان را بر روی همه چی ببندیم اما آیا این به نفع کشور یا به ضرر کشور است؟ ما از دولت و بخش خصوصی کمک می خواهیم تا بتوانیم این موارد را جمع کنیم. مشکل دیگری که وجود دارد در راستا مجازات فرد متهم است از لحاظ اینکه باید شلاق بخورد یا اعدام شود این امر  از یک سو نیاز به بررسی دارد و از سوی دیگر بخش عمده کار او رسیدگی به میزان خسارتی است که وارد کرده و میزان اموالی است که اختلاس کرده است.

وی ادامه داد: اگر چنانچه مشخص نشود که چه میزان خسارت به بیت المال زده است اولا به طور طبیعی در مجازات او از لحاظ رد مال تاثیر دارد و از سوی دیگر بعدا وصول نمی شود. این امر زمان بر است، می‌گویند چرا شش ماه یک فرد را گرفتید و  محاکمه نمی‌کنید. بررسی حساب ها و کارشناسی اموال آن گاهی از ید قوه قضاییه به تنهایی ساخته نیست و بخش خصوصی باید حساب رسی کند. کارشناسان دادگستری عضو ما نیست. گاهی می بینیم یک کارشناسی امروز صورت می گیرد اما ده روز دیگر در خصوص همان موضوع کارشناسی دیگر با اختلاف بسیار فاحش انجام می شود.قوه قصاییه در اینجا باید به جمع بندی برسد.

وی در پایان گفت:در بعضی پرونده ها می گویند خوردند و بردند. اما من باید بگویم پرونده ۳۰۰۰ هزار میلیاردی که در تریبون ها می گویند بردند و خوردند زمانی که فرد خاطی دستگیر شد مقدار بدهی که داشت و باقی مانده بود دو هزار و ۸۸۵ میلیارد بود و کل این مبلغ برگشت به بیت المال و از شخص ایشان یعنی شخص مه آفرید ۶۴۳ میلیارد جزا نقدی گرفته شد. یعنی کل دو هزار و ۸۸۵ میلیارد برگشت و ۶۴۳ میلیارد هم جزا نقدی گرفته شد. این مبلغ تنها از متهم ردیف اول گرفته شده و گذشته از این بیش از ۱۵۰ متهم دیگر است که دو نفر از ان ها اعدام شدند و چقدر جریمه از ان ها گرفته شده است. این فقط یک پرونده بود و در اقسام پرونده های ما شهردار محکوم،شورای شهر و اعضای شورای شهرو چندین معاون اول رییس جمهور، وزیر سابق، آقازاده ها، صاحب عناوین بزرگ اجتماعی یا خودش یا پدرش یا بستگانش محکوم هستند. دقت کنید دشمن در این زمینه ادرس غلط به ما ندهد.

انتهای پیام