۰ نفر

مالیات تنها درآمد تجدید پذیر دولت‌ها؛

فرار مالیاتی در کشور نگران کننده است/ بدون دسترسی به اطلاعات صحیح نمی‌توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۴
کد خبر: 296221
فرار مالیاتی در کشور نگران کننده است/ بدون دسترسی به اطلاعات صحیح  نمی‌توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور ، فرار مالیاتی در کشور را نگران کننده خواند و گفت: بدون دسترسی به اطلاعات صحیح و متقن از سطح درآمدها نمی توان از فرار مالیاتی در کشور که ابعاد بزرگ و پیچیده ای دارد جلوگیری کرد.

نادر جنتی سه شنبه افزود: در سال های اخیر برای جلوگیری از فرار مالیاتی ، بارها با اصناف ، اتحادیه های صنفی ، اسناد و املاک ، اتاق های بازرگانی ، صنعت و معدن و تجارت و دیگر ارگانها برای ارائه درآمدهای افراد و گروه های اقتصادی مکاتبه شده ولی هیچ کدام به صورت متقن آمار قابل اتکا برای وصول مالیات بردرآمد ارائه نکرده اند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی شفافیت درآمدها را تنها راهکار مهم در جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور بیان کرد و افزود: تا این اطلاعات شفاف و متقن قابل دسترسی نباشد نباید انتظار داشت فرار مالیاتی در کشور وجود نداشته باشد.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور فرار مالیاتی را یک معضل اجتماعی در جامعه ما عنوان کرد و افزود:کمتر اتفاق افتاده که افرادی مایل باشند همه دارایی ها و املاک خود را به صورت دقیق و شفاف به سازمان مالیاتی اعلام کنند تا مالیات بردرآمد دریافت شود.

* مالیات تنها درآمد تجدید پذیر دولت ها است

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور ، مالیات را تنها درآمد تجدید پذیر و پاک دولت ها بیان کرد و افزود:در کشور با وجود برخی پیشرفت ها در وصول مالیات و افزایش درآمدهای مالیاتی کشور ، هنور فرهنگ مالیاتی در شکل نگرفته است به همین دلیل تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

جنتی با بیان اینکه باید درآمدمالیاتی را جایگزین درآمد نفتی کنیم افزود: هنوز بسیاری از هزینه های جاری در کشور از محل درآمد نفت تامین می شود در حالی که در دیگر کشورها که صاحب ثروت نفت و گاز هستند چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

وی گفت: به عنوان مثال در امارات متحده عربی 70تا 80درصد درآمدهای نفتی به صندوق ذخیره ارزی واریز می شود در حالی که در قانون بودجه امسال ما 32درصد ارز حاصله از فروش نفت به صندوق ذخیره ارزی واریز می شود.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: همه بخش ها و قوای حاکمیت باید تلاش کنند تا درآمد نفتی که یک سرمایه و ثروت ملی است را از هزینه های دولت جدا و مالیات را جایگزین آن کرد.

جنتی افزود: بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته سهم درآمدهای مالیاتی برای هزینه های جاری بین 103تا 108درصد است در حالی که در کشور ما از درآمدهای نفتی برای هزینه های جاری استفاده می شود که این روش از نظر اقتصادی نادرست است.

* کارکنان دولت دقیق ترین مالیات ها را پرداخت می کنند

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کارکنان دولت دقیق ترین مالیات ها را پرداخت می کنند چون درآمدهای آنان دقیق و شفاف است افزود: همه مودیان مالیاتی ما باید مثل کارکنان دولت درآمد خود را به صورت شفاف در اظهارنامه ها بیان کنند.

وی گفت: با وجود اینکه کارکنان دولت مالیات خود را به طور کامل و بر اساس قانون پرداخت می کنند ولی هیچ از یک کارکنان دولت از نحوه و میزان مالیات پرداختی اعتراضی نکرده اند.

جنتی افزود:دسترسی کامل به بانک های اطلاعاتی مودیان مالیاتی تنها راه وصول مالیات است.

وی افزایش درآمدهای مالیاتی دولت را در گروه شناسایی مودیان واقعی و ملزم کردن فراریان مالیاتی به پرداخت مالیات عنوان کرد و افزود: تامین هزینه های جاری و عمرانی کشور از طریق فروش سرمایه(نفت) به ضرر کشور است و باید درآمدهای نفتی را از هزینه های دولت جدا کرد.

جنتی اصلاح نظام درآمدهای کشور از طریق اصلاح قانون مالیاتی کشور را در تحقق درآمدهای دولت بسیار موثر عنوان کرد.

معاون مالیات مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در سفر به اهواز ، جهانشاه ارزانی بیرگانی را به عنوان مدیرکل جدید امور مالیاتی خوزستان معرفی کرد.