۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازى:

کارنامه عملکرد شرکت ساخت و توسعه در سال٩٧/ کاهش ٤٠درصدى اعتبارات

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 295922
کارنامه عملکرد شرکت ساخت و توسعه در سال٩٧/ کاهش ٤٠درصدى اعتبارات

معاون وزیر راه با بیان عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهاى حمل و نقل کشور گفت: در سال ٩٧ میزان اعتباراتى که به این شرکت داده شده نسبت به سال گذشته ٤٠ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خیراله خادمى در نشست خبرى امروز  که به مناسبت هفته دولت برگزار شد  با ارائه گزارشى از عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: حدود ٦٠ درصد اعتبارات مصوب حمل و نقل در مجلس در اختیار شرکت ساخت و توسعه است.

مدیر عامل شرکت ساخت با بیان این که طرح هاى این شرکت از ١٢٢ به ٢٥٠ طرح افزایش یافته تصریح کرد: یکى از اتفاقاتى که تا کنون رخ داده انتقال وظایف ساخت راه هاى روستایى از وزارت راه به شرکت توسعه و افزایش تعداد تفاهم نامه با بخش خصوصى توسعه است.

خادمى با اشاره به پروژه‌های این شرکت توضیح داد: در حال حاضر ٢٧٩هزار کیلومتر مسیر جاده اى در برنامه هاى این شرکت قرار دارد که ٤١هزار کیلومتر آن  راه  جدید است، همچنین از این ٤١ هزار، ١٥ هزار کیلومتر مورد بهره بردارى قرار گرفته و حدود ١٥هزار و ٥٠٠ کیلومتر در حال اجرا و حدود ١٠ هزار کیلومتر در حال بررسى است.

وى با اشاره به عملکرد این شرکت در دولت یازدهم و دوازدهم بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ٥ هزار و ٤٤٠ کیلومتر مورد بهره بردارى قرار گرفته که از این میزان ١٣هزار کیلومتر راه روستایى، ٥٤٠کیلومتر آزادراه، ٢٤٠٠کیلومتر بزرگراه، ١٣٤٠کیلومتر راه اصلى و ١١٦٥ کیلومتر مسیر ریلى احداث شده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهاى حمل و نقل کشور ادامه داد: از این میزان گفته شده ٣٠٠ کیلومتر مسیر بزرگراهى و ١٤٦٠ کیلومتر مسیر روستایى به بهره بردارى رسیده  و در مجموع ١٧٦٥ میلیارد تومان از منابع اعتبارى دولت براى این کار هزینه شده است.

معاون وزیر راه درباره برنامه هاى سال ٩٧ شرکت ساخت تصریح کرد: براى سال جارى ٢٨٠ کیلومتر ریل گذارى،٤٧٠ کیلومتر مسیر ریلى، ٢٨٠ کیلومتر آزادراه و ٧٢٥ کیلومتر احداث بزرگراه در دستور کار قرار داشت که تا کنون ٣٠٠ کیلومتر از مسیر بزرگراهى افتتاح شده و مسیر آزادراهى نیز تا پایان سال و یا حداکثر طی شش ماه سال ٩٨ افتتاح خواهد شد.

خادمى درباره میزان اعتبارات سال ٩٦ و ٩٧ توضیح داد: در سال ٩٦ اعتبارا مناسبی به شرکت ساخت تخصیص داده شد اما در سال ٩٧ کاهش قابل توجهى پیدا کرد.

وى اضافه کرد: سال گذشته ٤هزار و ١٢٦ میلیارد تومان و در سال جارى ٢٥٣٤ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف تخصیص داده شد.

خادمى با بیان این که وضعیت اقتصادى کشور منجر به تاخیر در انجام پروژه هاى موجود خواهد شد، گفت: در کل ٤٠درصد نسبت به سال گذشته کاهش اعتبار داشتیم که حدود  ٥٠ درصد راندمان شرکت را پایین آورده است.

معاون وزیر راه تصریح کرد:بنا بود در سال ٩٦ و سال جارى ٥ مسیر ریلى شهرى و ١ مسیر ریلى از ایران به افغانستان به اتمام برسد که تا کنون ٤٤٠ کیلومتر مسیر ریلى همدان و کرمانشاه افتتاح شده و مسیر ریلى آذربایجان غربى، شرقى و گیلان و همچنین مسیر ایران به افغانستان تا پایان سال به بهره بردارى خواهد رسید.

خادمى درباره مطالبات پیکانکاران افزود: شرکت ساخت حدود ٥ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است که حدود ٣هزار میلیارد تومان آن مربوط به راه‌هاى روستایى بوده که سعى مى کنیم با کمک مجلس این میزان را به حداقل برسانیم.