۰ نفر

معاون حقوقی قوه قضاییه:

ضرورت برخورد قوه قضاییه با مجرمان یقه سفید

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 294578
ضرورت برخورد قوه قضاییه با مجرمان یقه سفید

معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به برخورد قانونی با مجرمان یقه سفید، اعلام کرد: جرائم در بخشی‌هایی که وضعیت مالی آن شفاف نبوده و تاریک است صورت می‌گیرد.

 ذبیح الله خدائیان گفت: عموما جرائم در بخشی هایی صورت می گیرد که صورت وضعیت مالی آن شفاف نبوده و تاریک است، اگر در فضای شیشه ای باشد این جرائم صورت نمی گیرد. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، معاون حقوقی قوه قضاییه درباره ­طرح مبارزه با جرائم اقتصادی گفت: جرائم اقتصادی و مجرمان اقتصادی از ویژگی هایی برخوردار هستند که نوع برخورد آنها نیز باید با سایر جرائم متفاوت باشد.

خدائیان افزود:­جرائم اقتصادی یکی از جرائم تخصصی است که هر کسی مرتکب آن نمی شود. وی گفت: مرتکب جرائم اقتصادی عموما افرادی هستند که دارای موقعیت سیاسی، اجتماعی هستند که کمتر مورد شک و تردید قرار می گیرند.

معاون حقوقی قوه قضاییه درباره چگونگی رسیدگی به جرائم اقتصادی افزود: برای رسیدگی به جرائم اقتصادی ما نیازمند قضاتی هستیم که تخصص مبارزه با جرائم را داشته باشند.

وی گفت: باید در اجرای طرح مبارزه با جرائم اقتصادی، ضابطینی که جرم را کشف می کنند و کارشناسانی که پرونده را رسیدگی می کنند دارای تخصص باشند و بنابراین ما نیازمند سازمانی هستیم که صرفا به جرائم اقتصادی می پردازند.

خدائیان افزود: برای تدوین­ طرح مبارزه با جرائم اقتصادی جلسات زیادی برگزار شده تا این طرح موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم از قوه قضاییه انتظار رسیدگی به جرائم اقتصادی را دارند، گفت: در رسیدگی به پرونده های قضایی موانعی وجود دارد، مانند مدت زمان اعتراض که کار رسیدگی به پرونده به زمان موکول می کند. به همین منظور ما نیازمند طرحی بودیم تا بتواند روند رسیدگی به جرائم را سرعت بخشید.

وی درباره ویژگی طرح مبارزه با جرائم اقتصادی گفت: برای رسیدگی به پرونده متهمان در برخی از موارد دارای خلاء قانونی نیز بودیم یا اینکه جرائم سنگینی برای فرد متهم در نظر گرفته نمی شد که در این طرح روند رسیدگی دقیق تر خواهد بود.

خدائیان درباره خلاء های قانون در رسیدگی به جرائم افزود: برخی از مسئولین با بی تدبیری به اموال عمومی آسیب می رساندند و یا با رفتار خود موجب ثروت برای دیگران می شدند که برای اجرای حکم با خلاء قانونی مواجع بودیم که در این طرح به آن رسیدگی خواهیم کرد.

وی گفت: مجرمان اقتصادی مجرمین یقه سفید هستند که با سوء استفاده از موقعیت و نفوذ اداری خود مرتکب جرایم سودآور می شوند.