۰ نفر

قیمت گذاری از طریق عرضه و تقاضا انجام می‌شود؛

جهانگیری: شکل گیری کامل بازار ثانویه ارز نیازمند زمان است/ برداشت «تعیین نرخ دستوری ارز» از سخنان رییس جمهور نادرست است

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 294252
جهانگیری: شکل گیری کامل بازار ثانویه ارز نیازمند زمان است/ برداشت «تعیین نرخ دستوری ارز» از سخنان رییس جمهور نادرست است

معاون اول رییس جمهوری گفت: نیروهای عرضه و تقاضا عامل تعیین کننده قیمت ارز در بازار ثانویه هستند اما این بازار برای شکل گیری کامل نیازمند زمان بیشتری است.

«اسحاق جهانگیری» درخصوص بالا بودن نرخ ارز در سامانه نیما و همچنین پایین بودن عرضه پتروشیمی ها در این سامانه اظهار داشت: عرضه ارز در بازار ثانویه، فقط منحصر به پتروشیمی ها نیست، بلکه بخش های دیگری نظیر فرآورده های نفتی، میعانات گازی، گاز و سایر صادرات غیرنفتی نیز به عرضه آن می پردازند و بر این اساس با حجم بزرگی از بازار مواجهیم. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، معاون اول رییس جمهوری بیان داشت: اکنون از نظر عرضه، تامین ارز هیچ مشکلی وجود ندارد و عرضه زیادی انجام شده، اما تقاضا برای آن کم است.

وی برداشت «تعیین نرخ دستوری ارز» از سخنان رییس جمهوری در جلسه هفته گذشته هیات دولت با هدف کاهش نرخ ها در سامانه نیما را رد کرد و گفت: قیمت گذاری با استفاده از فرمول اقتصادی و تقابل عرضه و تقاضا انجام می شود.

جهانگیری ابراز امیدواری کرد که بازار ثانویه به خوبی شکل بگیرد، اما حقیقت آن است که کمی در شکل گیری این بازار تعجیل وجود دارد.

وی ادامه داد: این تعجیل از یک منظر درست است، زیرا اقتصاد کشور نمی تواند تعطیل و معطل بماند که این بازار به شکل کامل شکل بگیرد تا پس از آن روال عادی خود را طی کند.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: اقتصاد کار خود را انجام می دهد، روزانه نیاز به ارز دارد و افرادی که ثبت سفارش کرده اند باید ارز دریافت کنند؛ با این حال بازار جدید برای شکل گیری و قرار گرفتن در روال طبیعی، نیازمند زمان است.

وی گفت: در شرایط کنونی، ارز عرضه کنندگان به راحتی در اختیار قرار نمی گیرد، زیرا محدودیت های بانکی و محدودیت دسترسی به منابع ارزی وجود دارد.

جهانگیری ابراز امیدواری کرد که این بازار در نخستین فرصت از نظر عرضه، تقاضا و قیمت شکل مناسبی به خود بگیرد و به بازاری با ثبات برای اقتصاد کشور تبدیل شود.

 دولت شانزدهم مردادماه امسال سیاست ارزی خود را که از 21 فروردین امسال اجرایی کرده بود، تغییر داد؛ تا پیش از این به مدت حدود چهار ماه فعالیت صرافی ها غیرمجاز و هر نوع خرید و فروش ارز به صورت آزاد مصداق قاچاق بود و دولت قصد داشت همه نیازهای ارزی کشور را با نرخ هر دلار 4200 تومان تامین کند.

با این حال سوءاستفاده های انجام شده در زمینه تخصیص ارز، احتکار و فروش کالای وارداتی با نرخ آزاد در بازار و فعال شدن دلالان در بازار سیاه ارز سبب شد تا دولت در مصوبه چهاردهم مردادماه خود سیاست های ارزی را اصلاح و بازار ارز را بار دیگر آزاد کند.

با این مصوبه، دولت تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری را با ارز 4200 تومانی تعهد کرده است و بقیه کالاها بر اساس نرخ آزاد در بازار ثانویه انجام می شود.