۰ نفر

رییس اتاق بازرگانى ایران:

دولت‌ها فقط ژست توسعه خواهى گرفته‌اند/ نفس کشور به شمارش افتاده

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 294038
دولت‌ها فقط ژست توسعه خواهى گرفته‌اند/ نفس کشور به شمارش افتاده

رییس اتاق بازرگانى ایران به اتخاذ سیاست‌هاى درست در زمینه کنترل وضع اقتصادى کشور تاکید کرد و گفت: نفس‌های اقتصاد به شماره افتاده است اما با توجه به پتانسیل‌های بالقوه ای که در کشور وجود دارد معتقدیم که با تصمیمات به موقع و صحیح امکان حل بحران‌های فعلی در کشور وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، غلامحسین شافعی در سی و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره بى اعتنایى دولت به توسعه و بخش خصوصى اظهار کرد: بیش از سه دهه است که تصمیمات صحیح برای اقتصاد کشور گرفته نشده و روند اتخاذ تصمیمات صحیح برای توسعه کشور به تعویق افتاده به گونه‌ای که با تعلل فراگیر در این‌گونه تصمیم‌ها روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه حتی در برخی موارد شاهد آن هستیم که تصمیمات وارونه در جهت توسعه کشور گرفته می‌شود، افزود: بیش از سه دهه است که دولت‌ها به جای اقدامات واقعی برای دستیابی به توسعه و پیشرفت ژست اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای و حمایت از بخش تولید را گرفته اند.

شافعی ادامه داد: سواستفاده بسیار گسترده‌ای از مفاهیم و واژه‌هایی که توسعه اقتصادی را در جوامع محقق می‌کند مانند خصوصی سازی، تولید و حمایت از بخش خصوصی کشور در حال انجام است و با اجرا کردن این موارد نه‌تنها به سمت توسعه حرکت نکرده‌ایم بلکه موجبات عقبگرد را نیز فراهم آورده‌ایم.

وی با انتقاد از سیاست‌های مالیاتی دولت اظهار داشت: سال‌هاست که سیاست‌های دولت بر اخذ مالیات از فعالیت‌های تولیدی و مزدبگیران متمرکز شده و وابستگی شدید دولت به درآمدهای نفتی در کنار سیاست‌های غلط مالیاتی موجب رشد بیش از اندازه نقدینگی بدون هدایت صحیح این منابع به سمت تولید شده است که اثر آن بر تلاطم بازار امروز به خوبی مشاهده می‌شود.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در طول سه دهه گذشته بر مبارزه با فساد تأکیدات ویژه‌ای داشته‌اند و همواره فساد را اژدهای هفت سر دانسته اند، افزود: رانت و فساد خطر از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی را به دنبال دارد و تجمل گرایی را به عادتی عمومی تبدیل می‌کند که در نهایت منجر به فقر اجتماعی در جامعه می‌شود.

در زمان جنگ تحمیلی منابع کافی را در اختیار نداشتیم اما شاهد نابرابری در کشور نبودیم و احساس امنیت در مردم بیشتر از اکنون بود و بخش بزرگتری از جامعه در سیاست‌گذاری مشارکت داشتند.

شافعی یادآور شد: جستجوی راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها موجب رانت و فساد در کشور شد و بیم آن داریم که  این چرخه دوباره تکرار شود که امیدواریم مقابله صورت گیرد و کاسبان تحریم در کمین حرکت دوباره قرار نگیرند.

شافعی خاطرنشان کرد: نفس‌های اقتصاد به شماره افتاده است اما با توجه به پتانسیل‌های بالقوه ای که در کشور وجود دارد معتقدیم که با تصمیمات به موقع و صحیح امکان حل بحران‌های فعلی در کشور وجود دارد اما باید روش‌ها اصلاح شود.

وی ادامه‌ داد: بسیاری از تصمیم‌گیران امروز صلاحیت این کار را ندارند و مشارکت بخش خصوصی بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار باید انجام شود که حمایت واقعی از این بخش نیازمند تغییر رویه‌های گذشته است.

شافعی افزود: تصمیم گیری‌های ارزی بدون توجه به بخش خصوصی موجب خسارت‌های بسیاری به این بخش شد و سخنان دولتمردان از حضور بخش خصوصی تنها سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است، این در حالیست که بخش خصوصی باید در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم سازی‌ها و اجرا مشارکت جدی داشته باشد.

وی افزود: نباید از بخش خصوصی خواست که در برنامه‌های اقتصادی کشور تنها مجری کار باشد و در این جاده یک طرفه نمی‌توان کار کرد، تصمیم گیرندگان باید در مقابل تصمیمات خویش پاسخگو باشند نه اینکه جور تصمیمات گذشته و خسارات وارده را آنهایی بر دوش بکشند که در این تصمیمات هیچ نقشی نداشتند.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: مشکل تصمیمات خلق‌الساعه برای فعالان بخش خصوصی مشکلی بسیار فراتر از تحریم‌های پیش رو است و به دولت توصیه میکنیم در تصمیم گیری از نظرات کارشناسی استفاده کنند.