۰ نفر

هشدار لاغر شدن طبقه متوسط

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 293842
هشدار لاغر شدن طبقه متوسط

زنگ خطر کاهش قدرت خرید طبقات متوسط و ضعیف، یکی از اخبار اقتصادی امروز بود که کارشناسان علت آن را نوسانات اخیر ارزی عنوان می کنند؛ امروز یک کارشناس گفت که تلاطمات بازار ارز باعث شده تا طبقات مرفه که دارای ماشین‌های خارجی و املاک متعدد بودند پولدارتر شوند و در این بین اقشار متوسط و ضعیف، ضعیف‌تر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امروز اخباری از ایجاد ثبات نسبی در بازارهای ارز و سکه شنیده شد. قیمت دلار کاهش اندکی داشت و به 10 هزار و 500 تومان رسید. یورو نیز 12 هزار و 150 تومان قیمت داشت. سکه طرح امامی هم تا ساعت ارسال این گزارش 3 میلیون و 783 هزار تومان به فروش می رسید.

رضا ترکاشوند ـ دبیر کانون صرافان ایران ـ گفت که بازار ارز تا دو هفته آینده به پایداری می رسد. همچنین مظاهری ـ رییس کل اسبق بانک مرکزی ـ عنوان کرد که آرامش به بازار ارز بازگشته است. او چند تصمیم عقلایی که بانک مرکزی گرفت و بعد به تصویب دولت و ستاد هماهنگی قوا رساند را باعث آرامش در بازار ارز در این چند روز دانست.

اما در شرایط فعلی افزایش قیمتها به تدریج خود را نشان می دهد. مثلا امروز گفته شد که پیمانکاران مسکن مهر پردیس برای نصب پکیج که جزو تجهیزات پایانی محسوب می شود با افزایش چهار برابری قیمت مواجه شده‌اند و البته شرکت سازنده شوفاژ دیواری هم از فروش کالا خودداری می کند.

از سوی دیگر نگرانیهایی برای کاهش قدرت خرید مردم ایجاد شده است. میثم موسایی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز در چند ماه گذشته باعث اثرگذاری بر تعادل میان طبقات مختلف شد، اظهار کرد: این تحولات باعث شد تا ثروتمندان ثروتمندتر و طبقات متوسط و ضعیف، ضعیف‌تر شوند. کسانی که ماشین‌های خارجی و املاک کلان داشتند در این چند ماهه توانستند ارزش پول خود را حفظ کنند و حتی از بابت آن سودهایی هم به جیب بزنند اما طبقات متوسط و آن دانشجویی که در خارج درس می‌خواند از این نوسانات دچار آسیب می‌شود. این استاد دانشگاه، اصلاح نظام مالیاتی را به عنوان راهکاری برای این مشکل عنوان کرد و گفت: نظام مالیاتی ما باید اصلاح شود و کسانی که متخصص این حوزه هستند در صدر تصمیم‌گیری‌های این سازمان قرار بگیرند. واقعیت این است که بسیاری از مدیران و روسای این سازمان‌ هیچ تخصصی در اقتصاد ندارند و به همین خاطر هم نمی‌توانند از سازمان امور مالیاتی به عنوان ابزاری برای ایجاد عدالت استفاده کنند.