۰ نفر

گزارشی از کاهش آمار ازدواج در سال های اخیر؛

اقتصاد تنها عامل کاهش ازدواج نیست

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۶:۱۳
کد خبر: 292767
اقتصاد تنها عامل کاهش ازدواج نیست

کاهش تمایل ایرانی‌ها برای تشکیل خانواده، پررنگ‌ترین تیتر گفته های کارشناسان درهفته ازدواج است. آن طور که آمارهای رسمی می‌گوید: ایرانی‌ها در سال گذشته 13درصد کمتر از سال 95، ازدواج کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته برخی از کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند، افزایش قیمت جهیزیه، بالا رفتن نرخ اجاره بها و مسکن هم در کاهش تمایل جوانان برای تشکیل خانواده بی‌تأثیر نبوده است اما این نظریه مخالفانی هم دارد آنها بر این باورند اقتصاد تنها دلیل کاهش ازدواج نیست و دلایل فرهنگی و اجتماعی دیگری هم به این وضعیت دامن زده است. برخی از کارشناسان همچنین، هشدار می‌دهند که اگر وضعیت قیمت‌ها و گرانی ساماندهی نشود، میزان ازدواج از این رقم هم پایین‌تر خواهد آمد.

«سید حسن موسوی چلک»، رئیس انجمن مددکاری کشور هم  با اشاره به کاهش جدی آمارهای ازدواج می‌گوید: بر اساس آمارهای ثبت احوال، در سال 95، 704 هزار و 716 ازدواج به وقوع پیوسته که این رقم در سال 96 به 608 هزار و 977 ازدواج رسیده است. به عبارتی، تعداد ازدواج‌های کشور از سال 95 تا سال گذشته، 95 هزار و 739 فقره کاهش یافته است.

او در ادامه با هشدار نسبت به این وضعیت تأکید می‌کند که اگر راهکاری برای ثبات قیمت‌ها و وضعیت موجود انجام نشود، آمار ازدواج سال 97 با کاهش جدی تری روبه‌رو می‌شود.

موسوی چلک با اشاره به این‌که اقتصاد یکی از مؤلفه‌های جدی برای ازدواج است، می‌افزاید: دیگر مانند گذشته نیست که چتر حمایتی خانواده‌ها بر سر جوانان باشد به همین علت، لازم است جوانان به استقلال مالی برسند تا تصمیم به ازدواج بگیرند.

با افزایش شادی‌های عمومی، زمینه ازدواج آسان را فراهم کنیم

«نیره توکلی»، جامعه شناس معتقد است، بی‌تمایلی جوانان را نمی‌توان تنها به خاطر مسائل اقتصادی دانست و می‌گوید: برای تسهیل ازدواج، در گام نخست باید برای جوان امروزی آرامش و امنیت خاطر ایجاد کرد. در حال حاضر وضعیت اقتصادی به خاطر ناآرامی‌ها به هم ریخته است و شوک‌های مختلفی به بازار وارد می‌شود. برخی هم مردم را از بالا‌تر رفتن قیمت‌ها می‌ترسانند و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند. به همین علت، لازم است، تسهیلات ازدواج جوانان افزایش یابد.

این جامعه شناس با اشاره به تجمل‌گرایی برخی از خانواده‌ها معتقد است: با وجودی که قیمت‌ها در بازار افزایش جدی داشته اما تجملات مراسم عروسی روز به روز بیشتر می‌شود. این جامعه شناس با تأکید بر این‌که جامعه باید زمینه برگزاری مراسم‌های ازدواج آسان را فراهم کند، می‌گوید: در کنار مسائل اقتصادی باید به موضوع شادی و تفریح جوان‌ها و فراهم کردن زمینه مراسم‌های ازدواج هم توجه کرد تا شادی‌های عمومی در کشور افزایش پیدا کند.

توکلی به پائین بودن تسهیلات ازدواج هم در ادامه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: جوان‌های امروزی نگران تشکیل خانواده و پذیرش برخی از تعهدات هستند. چراکه می‌ترسند در آینده نتوانند از عهده آنها بر بیایند.

کاهش ۱۰ درصدی ازدواج در کشور

«محمد مهدی تندگویان»، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم در مراسم روز ازدواج به کاهش 10 درصدی ازدواج در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: عمده علت این موضوع اقتصادی و سایر علل آن موضوعات فرهنگی مثل تغییر باورها و اعتقادات هستند. به‌طوریکه آمار بیکاری نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال ۹۵، ۲۵.۹ درصد بوده است در حالی که این میزان، در سال ۷۵، ۱۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

او در ادامه اگرچه به افزایش ازدواج در سال 97 به علت افزایش وام ازدواج اشاره می‌کند اما آماری از این اتفاق ارائه نمی‌دهد. تندگویان البته در ادامه اعلام می‌کند که تا هفته گذشته ۳۶۰ هزار نفر وام ازدواج خود را دریافت کرده‌اند. همچنین دولت از ابتدای سال حدود پنج هزار میلیارد تومان بابت وام ازدواج پرداخت کرده است.

تندگویان در مورد پیشنهاداتی که در مورد افزایش وام 15 میلیون تومانی در تهران به علت بالا بودن هزینه‌های زندگی، ادامه می‌دهد: در صورت تغییر مبلغ در تهران نسبت به شهرستان‌ها شاهد افزایش موج مهاجرت به تهران خواهیم بود. در حالی که انجام تبعیض‌های به این طریق راهکار مناسبی نیست.

او با اشاره به این که نسبت طلاق به ازدواج در سال ۹۶ حدود ۲۹ درصد بوده است، می‌گوید: این آمار، به این معنا است که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۲۹ طلاق اتفاق افتاده است. همچنین نمودارها نشان می‌دهند که از سال ۷۵ تا ۹۶ روند طلاق صعودی بوده است.

91 درصد از متقاضیان وام ازدواج موفق به دریافت این تسهیلات شدند

«نوشین نبئی»، معاون دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان هم تأکید می‌کند که شرایط اقتصادی تنها بر افزایش یا کاهش ازدواج تأثیر نمی‌گذارد و این موضوع وابسته به مؤلفه‌های متعددی است.

او با اشاره به این‌که 91 درصد متقاضیان وام ازدواج موفق به دریافت این تسهیلات شدند، می‌گوید: در سال گذشته یک میلیون و 290 هزار متقاضی دریافت وام ازدواج وجود داشت که یک میلیون و 175 هزار نفر از این تعداد تا به حال موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

نبئی ادامه می‌دهد: در ابتدای تیرماه 97، هم 580 هزار نفر برای دریافت وام ازدواج درخواست دادند که تا به حال، 321 هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند. بنابراین، 61 درصد از متقاضیان سال جدید وام 15 میلیونی خود را دریافت کردند.